Saturday, Jan 28, 2017

صفحه نخست » عفو بین الملل: فیلم‌ساز زندانى نیازمند مراقبت‌هاى پزشکى فورى است

Keyvan-Karimi-280117.jpgخبرگزاری هرانا - سازمان عفو بین الملل در بیانیه ی "اقدام فوری" خود خواستار رسیدگی فوری پزشکی به کیوان کریمی فیلمساز محبوس در زندان اوین شد. این بیانیه از بیماری برونشیت آقای کریمی و «خون بالا آوردنهای پی درپی» وی در زندان خبر داده است.

این بیانیه در ادامه می آید:

کیوان کریمی فیلم ساز ایرانی که در حال حاضر در زندان به سر می برد به نیازمند ارجاع فوری به بیمارستان برای دریافت مراقبت های پزشکی ویژه است. به دنبال خون بالا آوردنهای پی درپی در زندان، دکترهای بهداری زندان تشخیص داده اند که کیوان کریمی مبتلا به برونشیت و عفونت ریوی می باشد و نیاز ضروری به درمان در بیرون از زندان دارد. با این وجود مسئولان زندان از اعزام او به بیمارستان خود داری می کنند.

کیوان کریمی در دسامبر ۲۰۱۳ بازداشت و ۱۲ روز بدون داشتن حق دسترسی به وکیل در سلول‌های انفرادی بند ۲ الف زندان اوین بود. او قبل از این که در اکتبر همان سال آزاد شود، از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان به اتهام «توهین به مقدسات» و ۲۲۳ ضربه شلاق به اتهام «ارتباط نامشروع مادون زنا» محکوم شد. اتهام اول بر اساس یک موزیک ویدئو بود که در کامپیوتر کریمی پیدا شد و اتهام دوم به خاطر «دست دادن» و «زیر یک سقف بودن» با یک دوست شاعرش که حجاب نداشته است.

تحقیقات سازمان عفو بین الملل نشان می‌دهد که مقامات ایران عامدانه از دسترسی زندانیان سیاسی به مراقبت های پزشکی مناسب ممانعت به عمل می‌آورند. در بسیاری از پرونده‌ها این اقدام یک عمل تعمدی و بی رحمانه توسط مقامات است که به قصد ارعاب یا تنبیه زندانی یا وادار کردن او به اعتراف اجباری صورت می گیرد.
شیوه‌های رایج که جان و سلامت زندانیان را به خطر می‌اندازد عبارت است از؛

۱. امتناع از دادن به موقع مراقبت‌های پزشکی فوری یا تخصصی به زندانی

۲.کم اهمیت جلوه دادن و یا انکار مشکلات درمانی زندانی و تجویز مسکن‌های معمولی و آٰرام‌بخش بدون توجه به اصل بیماری که زندانی از بابت آن نیازمند درمان است.

۴. خودداری از تحویل دارو

۵. جلوگیری از آزادی زندانیانی که حال آنها وخیم است و مشمول آزادی به دلایل بشردوستانه می شوند.

۶. تعیین وثیقه‌ی های سنگین برای فرستادن زندانی به مرخصی درمانی و وادار کردن زندانیان به قطع درمان پزشکی و بازگشت به زندان بدون کامل شدن دوره درمان و برخلاف توصیه های پزشکی
لطفا فورا نامه ایی به زبان‌ فارسی، انگلیسی، عربی، اسپانیایی، فرانسه یا هر زبان دیگری که می‌دانید بنویسید و؛

۱. از مقامات ایران بخواهید که کیوان کریمی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند زیرا او یک زندانی عقیدتی است که تنها به خاطر استفاده مسالمت آمیز از حق آزادی بیان و حق آزادی اجتماع زندانی شده است.

۲. از آن‌ها بخواهید تا مادامی که او را آزاد نکردند تضمین کنند که به مراقبت های پزشکی تخصصی در مراکز درمانی خارج از زندان دسترسی خواهد داشت. ممانعت از دسترسی به درمان پزشکی می‌تواند بدرفتاری یا شکنجه محسوب شود.

۳. از مقامات ایران بخواهید که کیوان کریمی به طور منظم با خانواده‌ی و وکیل انتخابی‌اش ملاقات داشته باشد.

۴. از آن‌ها بخواهید که مجازات شلاق را لغو کنند. مجازات شلاق نقض صریح اصل ممنوعیت مطلق شکنجه و سایر رفتارها و مجازات های بی رحمانه، غیر انسانی و اهانت آمیز در قانون بین الملل است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy