Monday, Jan 30, 2017

صفحه نخست » مراسم خاکسپاری ۱۶ آتش‌نشانِ کشته شده در حادثه پلاسکو برگزار شد

atashneshan.jpgبا پایانِ فرآیندِ تشخیصِ هویتِ شهدای جانباخته حادثه پلاسکو؛ صبح امروز پیکرهای شهدای خیابان جمهوری در مراسمی درخور نام و تلاشِ این مردانِ بزرگ؛ از مصلای تهران به سمت بهشت زهرا(س) تشییع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ امروز مردان و زنانی که هریک به‌نوعی در راه دفاع از میهن به شهادت رسیده‌اند؛ برخی در مرزهای دور و نزدیک کشور، بعضی در میادین علمی، عده‌ای در فاجعه منا، تعدادی به دست تروریست‌های خودفروخته و شماری در مسیر دفاع از حرم‌ مقدس زینب(س)... همه و همه مهیای پذیرایی از مهمانانی تازه از راه رسیده‌اند تا وعده‌ الهی در دیدار با نیکان را به آنان بشارت دهند. امروز تهران اگرچه سراسر غم است اما لاهوتیان جشنی عظیم به‌پا کرده‌اند.

با پایانِ فرآیندِ تشخیصِ هویتِ شهدای جانباخته حادثه پلاسکو؛ صبح امروز پیکرهای شهدای خیابان جمهوری در مراسمی درخور نام و تلاشِ این مردانِ بزرگ؛ از مصلای تهران به سمت بهشت زهرا(س) تشییع می‌شود.

بهنام میرزاخانی، علی امینی، فریدون علی‌تبار، علی مستوفی، حسین حسین‌زاده، محمد آقایی‌قادرلو، حسین سلطانی، رضا نظری، مجتبی کوهی، امیرحسین داداشی، محسن روحانی، رضا شفیعی‌اینچه، ناصر مهرورز، محسن قدیانی، علیرضا سفی‌زاده و حامد هوایی امروز بر دوش پایتخت‌نشینانی که هرگز داستان قهرمانی و رشادت مبارزانِ آتش را از یاد نخواهند برد؛ به خانه‌ی ابدی هدایت شده و به میهمانی دیگر شهدای ایران بزرگ اسلامی می‌روند.

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم محدودیت‌های ترافیکی تدارک دیده است. در زمان برگزاری مراسم تشییع محدودیت تردد در خیابان قنبرزاده از بزرگراه رسالت به سمت جنوب و خیابان شهید بهشتی از تقاطع سهروردی به سمت مصلی وجود دارد. تردد در خیابان قنبرزاده از بزرگراه رسالت و همچنین خیابان شهید بهشتی از تقاطع سهروردی به سمت مصلی امام خمینی(ره) نیز ممنوع است. همچنین پارکینگ‌های اطراف مصلی امام خمینی(ره) آماده پذیرش تشییع‌کنندگان شهدای آتش‌نشان است و اعلام شده مردم از تردد غیرضروری در حین مراسم تشییع خودداری و حتی‌المقدور برای تردد در خیابان‌های حاشیه‌‌ای مصلی امام خمینی(ره) از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان راس ساعت ۸:۳۰ دقیقه با خواندن نماز توسط آیت‌الله امامی کاشانی بر پیکر ۱۶ شهید آغاز می‌شود.

۸:۱۵/ تهرانی‌ها به سمت مصلی روانه شده‌اند

از دقایق اولیه صبح امروز؛ مصلی تهران آماده تشییع پیکر شهدا شده و جمعیت زیادی در این مکان حضور یافته‌اند. خطوط ۱ و ۳ مترو از صبح امروز به دلیل حضور تهرانی‌هایی که از مسیرهای مختلف به سمت مصلی در حرکت هستند؛ بسیار شلوغ شده است. همچنین شرکت واحد اتوبوس‌رانی تعداد زیادی از اتوبوس‌های خود را برای جابجایی رایگان مسافران و شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع اختصاص داده است.

atashneshan-2.jpgنیروهای امنیتی، آتش‌نشانی و پلیس نیز در محل حضور دارند و تا رسیدن به صحن مصلی نیز دو گیت بازرسی قرار داده شده است.

۰۸:۳۰/ اختلال در روند حرکت‌ قطارهای تهران

با حضور گسترده جمعیت در مراسم تشییع و استفاده جمعیت از خطوط مترو؛ از صبح امروز در روند کار متروی تهران اختلال به وجود آمده است. درحالیکه بنابر اعلام قبلی ساعت ۸ و نیم آغاز مراسم تشییع شهدای پیکر آتش‌نشان اعلام شده بود و انتظار می‌رفت که از این مراسم استقبال شود؛ اما قطارهای متروی تهران از ساعت ۷ صبح دچار کندی حرکت شدند. به طوری که هر قطار در ابتدای ساعات اولیه حداقل با ۲ دقیقه تاخیر به ایستگاه می‌رسید و به‌طور محسوسی از تعداد قطارها کاسته شده است. همین امر سبب ایجاد درگیری‌های پراکنده‌ای در ایستگاه‌های مختلف متروی تهران شده است.

۰۸:۴۵/ رییس سازمان بازرسی در میان تشییع‌کنندگان

ناصر سراج (رییس سازمان بازرسی) با حضور در مصلی به جمع مشایعت‌کنندگان پیکر شهدای آتش‌نشان پیوست.

با وجود اینکه قرار بود مراسم راسِ ساعت ۸ و نیم صبح آغاز شود اما همچنان به علت ورود جمعیت به شبستان اصلی مصلی خواندن نماز بر پیکر شهدای آتش‌نشان آغاز نشده است.

۰۸:۵۷/ مراسم شروع شد

سرانجام در ساعت ۰۸:۵۷ مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان با تلاوت قرآن کریم توسط استاد قصری‌زاده و اقامه نماز بر پیکر آنها توسط آیت‌الله امامی کاشی آغاز شد. همچنین پیام مقام معظم رهبری در مراسم بار دیگر قرائت شد.

۰۹:۲۰/ چهره‌های سیاسی در مراسم حاضر شدند

اسحاق جهانگیری (معاون اول رییس‌جمهور), محمدباقر قالیباف (شهردار تهران)، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری (دادستان کل کشور)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی (وزیر کشور)، مصطفی پورمحمدی (وزیر دادگستری)، علی لاریجانی (رئیس مجلس)، آملی لاریجانی (رئیس قوه قضائیه)، محسن هاشمی (فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) و جمعی از شخصیت‌های سیاسی در مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان حضور یافتند.

در بین هنرمندان نیز تاکنون حضور مهناز افشار (بازیگر سینما)، علیرضا شجاع‌نوری (بازیگر و نویسنده) و مهدی مسعودشاهی (از مدیران سینمایی) و اصغر همت (بازیگر و مدیرعامل خانه‌تئاتر) در مراسم رسانه‌ای شده است.

مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان علاوه بر شخصیت‌های سیاسی؛ نظامی؛ فرهنگی و هنری و نیز تهرانی‌ها؛ با همراهی آتش‌نشانانی که در حادثه ساختمان پلاسکو دچار جراحت شده‌اند، برگزار می‌شود. حضور آتش‌نشانانی که با دست و پای شکسته در مراسم حاضر شده‌اند تا با آرمان‌های قهرمانان ملی این سرزمین وداع کنند؛ موجب بی‌تابی تعدادی از هموطنانمان شده است. جمعیت همچنین با دیدن هر آتش‌نشانی او را در آغوش گرفته و با او ابراز همدردی می‌کنند.

۰۹:۳۰/ خبرنگاران پشت درهای بسته ماندند

atashneshan-3.jpgبه‌رغم دریافت مشخصات خبرنگاران توسط شهرداری تهران طی روز گذشته، امروز خبرنگاران پشت درهای بسته مانده‌ و اعلام شد جایگاه ویژه‌ای برای آنها وجود ندارد. با این ناهماهنگی در کار خبررسانی اختلال ایجاد شده و اطلاع‌رسانی در این زمینه توسط مدیران شهری بسیار نامناسب گزارش شده است.

۱۰:۰۰/ نوحه‌سرایی محمدرضا طاهری

مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان با روضه‌خوانی محمدرضا طاهری و قرائت دعای فرج ادامه یافت. این درحالی‌ست که خانواده‌های شهدای حاضر در مراسم به شدت بی‌تابی کرده و فرزندان و برادران و پدران از دست‌رفته خود را صدا می‌زنند. جمعیت متاثر نیز در عزای عزیزان از دست رفته آنها با خانواده‌های شهید همراهی می‌کنند. در ادامه مراسم اسم شهدا در سالن قراىت شده و در پایان هر نام جمعیت حاضر صلوات فرستاده و فریاد "الله‌اکبر" سرمی‌دهند.

۰۹:۵۹/ اشک‌های امامی‌کاشانی برای شهیدان آتش‌نشان

پس از قرائت نماز بر پیکر شهدای آتش‌نشان که توسط آیت‌الله امامی کاشانی و درحالیکه این روحانی در حین نماز برای شهدا با تاثر فراوان گریه می‌کرد؛ حاج امیرعباسی برای حاضران مداحی کرد و در ادامه تشییع پیکرها آغاز شد. تابوت‌های حامل پیکر آتش‌نشانان از ضلع شرقی مصلی و شبستان به بیرون منتقل شده و جمعیت نیز "یاحسین" و "یازهرا" گویان در پی آنها روان است. در این هنگام مارش عزا نیز توسط نواخته شد.

۱۰:۵۵/ حرکت کند ماشین‌های حامل پیکر

حضور فراوان جمعیت در اطراف مصلی به گونه‌ای که خیابان مفتح تا در مصلی آکنده از جمعیت است، باعث کندی حرکت مشایعت‌کنندگان و ماشین‌های حامل پیکر شهدا شده است. مردم اتومبیل‌های حامل پیکر را در آغوش گرفته و در اطراف آنها حلقه زده‌اند.

۱۰:۵۵/ حضور صدها نفر از مردم در جوار قبور شهدای آتش‌نشان

هم‌اکنون صدها نفر از مردم در جوار قبور شهدای آتش‌نشان در بهشت‌ زهرا‌(س) حضور یافته و در انتظار رسیدن پیکرهای قهرمانانِ شهرشان به بهشت زهرا (س) هستند.

خانه ابدى شهدای آتش‌نشان در مجاورت قطعه ٥٠ نیز براى پذیرفتن پیکر پاک این شهدا آماده شده‌ و درحالى‌که مراسم تشییع پیکر شهداى آتش‌نشان در مصلى امام خمینی(ره) درحال برگزارى‌ست؛ صدها نفر از مردم در جوار قبور آماده شده، منتظر رسیدن پیکرهای شهداى آتش نشان هستند.

حضور مردم باتوجه به سرماى هوا و برگزارى این مراسم در روز کارى بسیار چشمگیر است. مردم از هر قشر؛ سن؛ گروه و گرایشی در بهشت زهرا(س) حضور یافته‌اند.

۱۱:۱۵/ بی‌نظمی در برگزاری مراسم تشییع/مسیرهای منتهی به مصلی بسته شد

با بسته شدن مسیرهای منتهی به مصلی امام خمینی(ره) مراسم تشییع به‌صورت بسیار بی‌نظمی در حال برگزاری است. خیابان منتهی به مترو شهید بهشتی کاملا بسته شده و جمعیت زیادی در این خیابان تجمع کرده‌اند.

مردم حاضر در خیابان مفتح و شهید بهشتی به شدت ابراز نارضایتی کرده و از مسئولان می‌خواهند راه را برای عبور و مرور باز کنند.

افرادی که قصد شرکت در مراسم را نداشتند در میان جمعیت مقابل مصلی امام خمینی(ره) گرفتار شده‌اند و به نبود فضایی برای عبور، اعتراض می‌کنند.

همچنین در هر ۱۰ قدم یک خودرو و چند مداح در حال مداحی هستند که باعث شده صداهای مختلفی شنیده شود. پس از تلاش بسیار برای متفرق کردن جمعیت؛ سرانجام ماشین‌های حامل پیکر موفق به خروج از مصلی شد و هم‌اکنون به سمت خیابان مفتحر در حرکت است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy