Monday, Jan 30, 2017

صفحه نخست » وزیر خارجه فرانسه در تهران به دنبال چیست؟

frenchFM_small.jpgفرارو - وزیر خارجه فرانسه در حالی قرار است عصر امروز وارد تهران شود، که توافق هسته ای ایران و غرب (برجام) پس از روی کارآمدن دونالد ترامپ در آمریکا شکننده ترین روزهای خود را سپری می کند. ترزا می نخست وزیر بریتانیا اظهارات ضد و نقیضی درباره ایران دارد، روسیه ولادیمیر پوتین سیاست سکوت را در مقابل اظهارات ترامپ در پیش گرفته است. از سوی دیگر اتحادیه اروپا تمام قد از برجام حمایت کرده است. به گزارش فرارو، روز شنبه وزارت امور خارجه فرانسه در پیام توییتری سفر ژان مارک ایرو، وزیر خارجه این کشور به تهران را اعلام کرد و نوشت «ایرو» قرار است ۳۰ تا ۳۱ ژانویه به تهران سفر کند و دیدارهایی با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان داشته باشد.

اما هدف از این سفر چیست؟

اعلام این سفر همزمان شد با تماس تلفنی اولاند رییس جمهور فرانسه با دونالد ترامپ رییس جمهو آمریکا، در آن تماس تلفنی اولاند بر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای تاکید کرد و هشدار داد که ترامپ باید توافق هسته‌ای با ایران را محترم بشمارد.

ترامپ توافق هسته‌ای پنج قدرت جهانی را با ایران «بدترین معامله‌ای» خوانده که تاکنون آمریکا امضا کرده است و در دوران مبارزات انتخاباتی‌اش هم گفته بود که اگر به ریاست جمهوری برسد این توافق را لغو و یا آن را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

از طرف دیگر ترزا می نخست وزیر بریتانیا با وجود آنکه به دفاع از توافق هسته ای می پردازد اما مواضع تندی نیز علیه ایران مطرح می کند. ترزا می در سفر به آمریکا در گردهمایی جمهوری خواهان کنگره آمریکا درباره ایران سخن گفت.

می در نطق خود گفت که این اولویت بریتانیاست که "نفوذ پلید" ایران در خاورمیانه را کاهش دهد و از متحدان خود در منطقه حمایت ‌کند تا «در مقابل تلاش‌های تهاجمی ایران برای ایجاد یک هلال نفوذ از تهران تا مدیترانه، بایستند."

نخست‌وزیر بریتانیا در عین حال افزود: «توافق هسته‌ای با ایران، مناقشه‌برانگیز بود ولی امکان دست‌یابی ایرانی‌ها به تسلیحات هسته‌ای را هم برای بیش از یک دهه از بین برد.»


رهبران اروپایی با مواضع ترامپ درباره توافق هسته ای همگام نیستند پیش از این نیز فدریکا موگرینی در سالگرد اجرایی شدن برجام به دفاع از آن پرداخت. آلمان نیز به عنوان یکی از کشورهای گروه 1+5 از مدافعان اجرای برجام است و دیپلمات ها و مقامات ارشد این کشور بارها بر اجرای توافق هسته ای تاکید کرده اند.

به نظر می رسد سفر امروز وزیر خارجه فرانسه نیز در راستای اجرای بهتر توافق هسته ای و تاکیدی بر هشدار اولاند به ترامپ برای بر هم زدن توافق است.

علی بیگدلی کارشناس مسائل اروپا درباره ابعاد سیاسی سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران می گوید: «سفر ژان مارک ایرو از نظر سیاسی بسیار حائز اهمیت است. امیدواریم این سفر نشانه آن باشد که اگر ما آمریکا را از دست داده‌ایم؛ اما ارتباط خیلی خوبی با اتحادیه اروپا داریم.»

گفت و گو های منطقه ای نیز از اهداف دیگر این سفر است. وضعیت سوریه و مبارزه با تروریسم با توجه به تحولات سیاسی در آمریکا احتمالا مورد توجه وزیر خارجه فرانسه است.

سایت وزارت خارجه فرانسه در این باره می گوید ژان مارک ایرو در سفر خود در رابطه با مسائل منطقه به‌ویژه بحران در سوریه، یمن و عراق و نقش ایران در حل آنها از طریق به‌کار‌گیری ابزار سیاسی همچنین مقابله با تروریسم و برقراری صلح در منطقه گفت‌وگو خواهد کرد.

اهداف اقتصادی
سایت رسمی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین هدف از این سفر را که به همراه هیئتی متشکل از مسئولان بیش از ۶۰ شرکت فرانسوی انجام می‌شود، علاوه بر ملاقات با مقام‌های ایرانی امضای توافق‌نامه‌هایی بین طرفین دانست و از گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های آموزش و پژوهش خبر داد.

در عین حال مجید تخت روانچی معاون وزارت خراجه ایران در توضیحی اعلام کرده است که "این سفر در ادامه بحث‌ها و گفت‌وگوهایی است که پیش از این با فرانسه داشتیم."

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به سفر چندی پیش رئیس جمهور کشورمان به پاریس و دیدارش با تعدادی از مقامات ارشد این کشور اروپایی غربی گفت: «در آن‌جا توافقات زیادی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف انجام شد که آثار آن را به مرور در حال مشاهده هستیم.»

وی به برخی از همکاری‌های اقتصادی بین ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: «به طور مثال بین پژو فرانسه و ایران خودرو توافتی صورت گرفت و در آینده نزدیکی محصول مشترک دو شرکت بیرون خواهد آمد.»

وزیر خارجه فرانسه همچنین امروز برای برگزاری نخستین نشست مشترک اقتصادی ایران و فرانسه وارد تهران می‌شود.

تحت روانچی با بیان این‌که «کمیسیون مشترک دو کشور ایران و فرانسه در طی این سفر به ریاست وزرای خارجه دو کشور برگزار می‌شود»، توضیح داد: "این کمیسیون شامل موضوعات متعددی است و ما در حال حاضر بر روی سند مشترکی که در پایان سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران منتشر خواهد شد، در حال فعالیت هستیم."

علی بیگدلی معتقد است "سفر امروز وزیر خارجه فرانسه و سفر وزیر خارجه آلمان در هفته‌های آتی نیز این گمانه را تقویت می‌کند که روابط ایران و اتحادیه اروپا در شرایط شکاف اتحادیه اروپا و آمریکا بهبود خواهد یافت. اگر بتوانیم فرانسه و آلمان را به ‌عنوان سردمداران اتحادیه اروپا، به سرمایه‌گذاری در ایران تشویق کنیم، قطعا کشورهای دیگر نیز همین راه را ادامه می‌دهند و این دهن‌کجی آشکاری به رفتارهای خصمانه آمریکاست."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy