Tuesday, Jan 31, 2017

صفحه نخست » پاس‌كاری با پلاسكو

Plasco.jpgشرق ـ گروه سیاست، آمنه شیرافكن: مسئولان ١٦ دستگاه مسئول در حادثه پلاسکو روز گذشته میهمان کمیسیون عمران مجلس دهم بودند. آن‌طور که عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید، به «شرق» گفته، نکاتی درباره کمبود تجهیزات آتش‌نشانان مطرح شده که نشان از آن دارد حتی با درنظرگرفتن امکانات سازمان هلال‌احمر در ایران به تعداد استان‌هایمان بالگرد نداریم. او که به‌عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس در این نشست حاضر بوده، می‌افزاید: «توضیح ارائه‌شده از سوی سازمان هلال‌احمر نشان داد که در حدود ٢٢ بالگرد در اختیار این سازمان قرار دارد و همین نکته نشان می‌دهد در صورت بروز بحران ما نمی‏‌توانیم به شکل مناسبی کمک‌رسانی داشته باشیم، چنانچه اگر در پلاسکو نیز بالگرد زودتر به کمک آتش‌نشان‌ها می‌آمد، شاید وضعیت امدادرسانی و اطفای آتش تغییر می‌کرد».

او همچنین درباره اینکه بالاخره تکلیف نامه‌نگاری‌ها و اخطارهای شهرداری به بنیاد مستضعفان به کجا رسیده، به «شرق» می‏‌گوید: «شهرداری کماکان تأکید دارد که اخطارها را به بنیاد داده و بنیاد نیز می‌گوید نامه و اخطاری به دستش نرسیده که این مسئله بدون‌شک در جلسه‌های بعدی مشخص خواهد شد. اتفاقا معاونان شهرداری نامه‌ها و مستنداتی در دست داشتند که نشان از آن داشت که اخطارها ارائه‌ شده، اما نفس صدور اخطار صورت‌مسئله را پاک نمی‌کند».

به گفته حسین‌زاده، بر اساس بند ١٤ ماده ٥٥ قانون شهرداری‌ها مربوط به وظایف شهرداری، شهرداری وظیفه داشته سوای اخطار، نسبت به اجرای مسئولیت خود ایفای نقش کند و حالا این توضیحات نمی‌تواند از نقش آنها و قصورشان در حادثه پلاسکو بکاهد. بنابراین کماکان مسئله شهرداری و عدم ورود به ماجرای پلاسکو در رأس امور است، اما درحال‌حاضر ما مراحل ابتدایی را بررسی می‌کنیم و اینکه چه نهادهایی چه وظایفی را برعهده داشته‌اند‌ و انجام نداده‌اند. محمد دامادی، دیگر عضو کمیسیون عمران، نیز درباره مباحث مربوط به نقش مالک و ماجرای اخطارهای شهرداری به بنیاد مستضعفان به «شرق» می‌گوید: «مالک، مالک است و قطعا در جریان اخطار‌ها بوده. فکر نمی‌کنم کتمان، در این مرحله کاری پیش ببرد».

او همچنین تأکید دارد که گزارش پلاسکو باید در صحن علنی مجلس خوانده شود و شهروندان در جریان جزئیات آنچه در مراحل متعدد وقوع این حادثه اتفاق افتاده قرار گیرند. حسین‌زاده نیز ماجرای اعتبارات و کمبود بودجه را ازجمله محوری‌ترین نکاتی عنوان می‌کند که از سوی اغلب دستگاه‌های حاضر در نشست روز گذشته کمیسیون عمران مجلس مطرح شده بود. پیش از این اعضای شورای شهر تهران از عدم تأمین اعتبار سازمان آتش‌نشانی از سوی شهرداری برای خرید بالگردهای اطفای‌حریق خبر داده‌اند. به گفته آنها، هزینه خرید یک دستگاه بالگرد ١٠ میلیارد تومان است و فقدان بالگردهای تخصصی اطفای حریق، در فاجعه پلاسکو بی‌تأثیر نبوده است. محمود صادقی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نیز به ایلنا گفته: «حادثه پلاسکو و ضعف‌هایی که در مدیریت شهری وجود دارد در جلسه این شورا مورد بحث قرار گرفت. برخی دستگاه‌ها با قبول مسئولیت‌هایشان در پیشگیری از این حادثه، به تقصیرکار‌بودن خود اذعان کردند».علیم یارمحمدی، دیگر عضو کمیسیون عمران، نیز درباره دیگر جزئیات مطرح‌شده در این جلسه می‌گوید: «رئیس شورای اصناف، آتش‌نشانی، شهرداری، استانداری، وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های مسئول موردبه‌مورد به ١٣ سؤال که در این جلسه مطرح شد به صورت مجزا پاسخ دادند و احتمالا ادامه مباحث به جلسه بعد موکول خواهد شد». به گفته او، در این جلسه علاوه بر تعیین نسبی تقصیرکاربودن هر یک از اعضای ستاد مدیریت بحران، درباره نقایص قانون صحبت شد که اعضای کمیسیون از دستگاه‌های مسئول خواستند تا نقایص یا ایرادات قانون را موردبه‌مورد به کمیسیون عمران گزارش کنند. ماجرای پلاسکو به این زودی‌ها خاتمه نمی‌یابد. مجلس، شورای شهر و برخی دستگاه‌های نظارتی به دنبال آن‌ هستند تا هرطور شده به بررسی این مسئله بپردازند. رئیس‌جمهوری خواستار تدوین گزارش ملی حادثه پلاسکو شده و احمد مسجدجامعی نیز تدوین گزارشی مشابه را از سوی شورای شهر تهران خواستار شده است. حالا باید دید در پی این گزارش‌نویسی‌ها، درنهایت چه مسائلی برای افکار عمومی محرز خواهد شد و چه نکاتی از پس‌ پرده برون خواهد افتاد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اعتراض به احضار آتش‌نشانان به حراست

برنا: نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی به احضار آتش‌نشانان به حراست واکنش نشان داد. «مسعود پزشکیان»، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سؤال که تخلف در موضوع پلاسکو بسیار است، اما دراین‌میان تنها آتش‌نشان‌هایی که مصاحبه‌هایی داشتند و انتقاداتی را مطرح کرده بودند به حراست احضار می‌شوند و در آتش‌سوزی چند سال پیش خیابان جمهوری باز هم این آتش‌نشان‌ها بودند که بازداشت شدند، گفت: این کار دیگر بسیار بد است. این کار برای این است که صورت‌مسئله را پاک کنند. من در دیداری که با آنها داشتم گفتم انتقاد کنید، چراکه اگر قرار باشد صدایی شنیده شود، الان بهترین فرصت است و امروز زمان بیان واقعیت‌هاست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy