Tuesday, Jan 31, 2017

صفحه نخست » حمله انتحاری حوثی‌های یمن به کشتی جنگی عربستان + ویدئو

yemenSaudiAttackShip_small.jpg

بی بی سی - حمله حوثی‌ها به یک ناوچه عربستان سعودی تلفاتی برجای گذاشته است.

خبرگزاری دولتی سعودی به نقل از "فرماندهی نیروهای ائتلاف در حمایت از دولت مشروع یمن" گزارش کرده که روز دوشنبه ۳۰ ژانویه (۱۱ بهمن) یک ناوچه متعلق به نیروی دریایی عربستان هدف حمله افراد سه قایق انتحاری متعلق به شبه‌نظامیان حوثی یمن قرار گرفت که در جریان آن، دو تن از پرسنل ناوچه کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

هنگام وقوع این حمله، ناوچه سعودی مشغول گشت‌زنی در غرب بندر حدیده بود. راساس این گزارش، سرنشینان یکی از قایق‌های انتحاری آن را به قسمت عقب ناوچه کوبیدند که باعث آتش سوزی در این بخش از کشتی شد اما خدمه توانستند آتش را خاموش کنند.

در ادامه این خبر آمده است که پس از این حمله، کشتی‌های متعلق به ائتلاف به گشت‌زنی ادامه دادند و هواپیماهای ائتلاف با ردگیری دو قایق دیگر، آنها را هدف قرار دادند.

بیانیه فرماندهی نیروهای ائتلاف گفته است که "ادامه استفاده شبه نظامیان حوثی از بندر حدیده به عنوان مرکزی برای سازماندهی عملیات تروریستی در منطقه تحولی جدی است که می‌تواند به دریانوردی بین المللی و جریان ورود کمک‌های بشردوستانه به این بندر برای توزیع بین شهروندان یمن آسیب بزند."

پیشتر، تلویزیون عرب زبان العالم، متعلق به ایران، به نقل از یک منبع یمنی گزارش کرده بود که "کشتی جنگی المدینه، متعلق به عربستان که در حمله به مراکز مسکونی و زیرساخت‌های مدنی در یمن نقش داشت با استفاده از موشک هدایت شونده در سواحل حدیده هدف قرار گرفت." به گفته العالم "این کشتی پس از هدف قرار گرفتن، به تدریج در آب فرو رفت و دیگر شناورها نتوانستند آن را نجات دهند."

در خبری دیگر در مورد جنگ یمن، کانال تلویزیونی متعلق به حوثی‌ها گزارش کرده نیروهای این گروه روز سه‌شنبه پایگاه نظامی متعلق به ائتلاف را در جزیره زقر، واقع در دریای سرخ، هدف قرار دادند. این جزیره به یمن تعلق دارد. منابع ائتلاف در مورد این خبر اظهار نظری نکرده اند.

در پائیز سال ٢٠١٤، شبه‌نظامیان حوثی صنعا، پایتخت یمن را به تصرف در آوردند و گفتند که خواستار تشکیل دولت وحدت ملی هستند. در ماه‌های بعد، این گروه با سلب اختیارات عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری، عملا قدرت را در دست گرفت.

در ماه فوریه سال ٢٠١٥، رئیس جمهوری یمن توانست از صنعا بگریزد و در بهار همان سال در حالی که نیروهای حوثی به سرعت به سوی مقر طرفداران او در عدن، واقع در جنوب یمن پیشروی می‌کردند، عربستان سعودی و چند کشور دیگر عرب و مسلمان تشکیل ائتلافی "در حمایت از دولت قانونی" را اعلام کردند. عبد ربه منصور هادی پس از استعفای علی عبدالله صالح در جریان "بهار عربی یمن" در سال ٢٠١٢ به این سمت انتخاب شده بود.

در جنگ یمن، ایران از حوثی‌ها و عربستان از دولت عبد ربه منصور حمایت می‌کنند. مقامات سعودی و غربی جمهوری اسلامی را به کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها متهم کرده‌اند، اما مقامات ایرانی گفته‌اند که نقش این کشور در یمن شامل حمایت سیاسی از حوثی‌ها و کمک رسانی به جنگ زدگان است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy