Thursday, Feb 23, 2017

صفحه نخست » همسر احمد منتظری: بدون رای دادگاه تجدید نظر، حکم زندان را اجرا کردند

Ahamd_Montazeri.jpgشیما شهرابی ـ ایران وایر ـ «احمد منتظری»، فرزند آیت الله «حسینعلی منتظری»، قائم مقام روح الله خمینی صبح امروز بازداشت شد. مردادماه امسال و هم‎زمان با سالگرد اعدام‌های تابستان ۶۷، احمد منتظری یک فایل صوتی‌ از جلسه پدرش با «حسینعلی نیری» حاکم شرع وقت، «مرتضی اشراقی» دادستان وقت تهران، «مصطفی پورمحمدی» نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین و «ابراهیم رییسی» معاون وقت دادستان کل کشور که بعدها به «هیات مرگ» معروف شدند، منتشر کرد.

انتشار فایل صوتی این جلسه که درباره اعدام‌های تابستان ۶۷ است، بازتاب گسترده‌ای داشت. منتظری در این فایل صوتی از افراد حاضر می‌خواهد اعدام‌ها را متوقف کنند و از شرایط هولناک و تکان دهنده‌ زندانیان و اعدام‌ها حرف می‌زند. او در بخشی از صحبت هایش می‌گوید:

«به نظر من بزرگ ترین جنایت که در جمهوری اسلامی شده و در تاریخ ما رو محکوم می کند، به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران توی تاریخ می نویسند، بی رودربایستی.»‌

پس از انتشار این فایل صوتی، احمد منتظری بارها به دادگاه ویژه روحانیت قم احضار و در آذرماه امسال همین دادگاه او را به ۲۱ زندان و خلع لباس روحانیت محکوم کرد. اما در همین حکم آمده بود که تنها شش سال از زمان حبس اجرا خواهد شد. «ارزش و حرمت خون برادر شهیدش»، «سن و سال»، «وضعیت خاص احمد منتظری» و «نداشتن سابقه محکومیت کیفرى» به عنوان دلایل کاهش این حکم عنوان شده اند. امروز و هم‎زمان با بازداشت او، دادگاه ویژه روحانیت در اطلاعیه ای عنوان کرده که حکم منتظری به دلایل «تضعیف نظام»، «افترا و دروغ نسبت به روح الله خمینی و پسرش، احمد خمینی» و «حمایت از منافقین» اجرا شده است. «ایران‎‌وایر» از «زهرا ربانی»، همسر احمد منتظری در این باره پرسیده است:

* آقای منتظری امروز چه طور بازداشت شد؟

- دادگاه ویژه روحانیت دو سه‌روز پیش تلفن زده بود که روز چهارشنبه، ساعت ۹ صبح بروند آن جا. ایشان رفتند و فکر می‌کردند که طبق معمول، یک سوال و جوابی باشد اما بعد از دو سه ساعتی تماس گرفتند و گفتند من ماندگار شدم و از آن به بعد خبری از ایشان نداریم. هیچ اطلاعی از این که قرار است حکم‌شان اجرا شود، ندادند. اگر گفته بودند، حداقل داروهایشان را می‌بردند یا لباس برمی‌داشتند.

* در دادگاه تجدید نظر هم حکم عینا تایید شده بود؟

- دادگاه بدوی که ۲۱ حکم داد، بعد هم چند دلیل آورد و آن را تبدیل به شش سال کرد. همیشه احمد آقا می‌گفتند این کار اصلا قانونی نیست، اگر من مجرم هستم که نباید به خاطر خون برادر شهیدم و یا دلایل دیگر حکم‌ کم شود. موضوع جالب این است که ایشان برای دادگاه تجدیدنظر به تهران رفتند و از طرف دادگاه تجدیدنظر هیچ جوابی نیامد که اصلا حکم را تایید کرده است یا نه. یعنی حکم ایشان قبل از جواب دادگاه تجدید نظر، در حال اجرا است.

* الان کدام زندان هستند؟

- هیچ چیز نمی‌دانیم. این کار غیرقانونی است. ما باید بدانیم ایشان را کجا می‌برند؛ یعنی باید به ما خبر بدهند. ایشان داروی فشار و چربی خون مصرف می‌کنند و از طرف دیگر سرماخوردگی هم داشتند. پسرم را فرستادم که داروها را ببرد. پسرم اول رفته بود زندان قم که گفته بودند این جا نیستند، بعد رفته بود دادگاه ویژه، آن جا هم نبودند. پسرم گفت از حرف‌هایشان نتیجه گرفتم شاید هنوز آن جا باشد و داروها را به یک مامور دادم و گفتم حتما به ایشان برسانید. گفتم اگر آن جا نبود، داروها را نمی‌گرفتند. اما مطمئن نیستم. اصلا نمی‌دانم داروها را برسانند یا نه.

* در بخشی از بیانیه دادگاه ویژه آمده است که ایشان به خاطر تهمت به آیت الله خمینی و فرزندشان بازداشت شده‌اند.

- ایشان یک فایل صوتی منتشر کردند. در این فایل صوتی که منتشر شد، صدای خود آقا هست، صدای آقایانی که مقابل آقا نشسته بودند هم هست. اگر این فایل صوتی ایرادی داشت، حتما آقایان حاضر در جلسه اعتراض می‌کردند. همین که سکوت کردند، یعنی دلیلی نداشتند. پس تهمت و افترایی نبوده است. دوم این که گفته‌اند ایشان در راستای خواسته‌های مجاهدین خلق این کار را کرده اند. دادگاه ویژه روحانیت قم، هفت یا هشت جلسه ایشان را به بازجویی‌های هفت، هشت ساعته برد تا بتواند از ایشان چیزی دربیاورد که با منافقین در ارتباط هستند و نتوانست. احمد آقا دانشجوی امیرکبیر بودند. وقتی به ملاقات پدرشان می‌رفتند، مرحوم پدرشان سفارش می‌کردند که مراقبت باشید که مبادا با این‌ها هم صحبت شوید و بدانید که این‌ها آدم‌های درستی نیستند و انحراف دارند. تنها دانشگاهی که دانشجوهای انجمن اسلامی آن به طرف مجاهدین کشیده نشدند، دانشگاه امیرکبیر بود؛ آن هم به خاطر توصیه آقای منتظری به انجمن اسلامی دانشگاه بود. حالا این‌ها می‌خواهند بگویند شما با مجاهدین ارتباط دارید.

* آقای منتظری در مصاحبه‌ای گفته اند بازجوهایشان اصرار داشتند که هرچه سند و فایل از آیت الله منتظری در دست خانواده است، بگیرند. آیا سند یا فایلی تحویل داده شد؟

- الان دیگر این طور نیست که فرض کنید اگر یک سی دی دست من باشد، دیگر این سی دی دست کسی نیست. فرض محال بگیرید که خانواده می خواستند تحویل دهند، این فایل‌ها پیش همه هست. چه بسا این فایل‌ها از جانب افراد دیگر، حتی کسانی که اصلا با ما بیگانه هستند، منتشر شود. این خیالات قدیمی و متحجرانه است که فکر می‌کنند می‌توانند جلوی انتشار فایل را بگیرند.

* با انتشار فایل صوتی به خاطر عواقب احتمالی مخالف نبودید؟

- ابدا. وقتی ایشان احساس وظیفه کرده باشند و بخواهند از کسانی دفاع کنند که مظلوم واقع شده‌اند، نه تنها اعتراض نمی کنم بلکه پشت شان می‌ایستم. الحمداالله خانواده همیشه همراه ایشان هستند و ابدا اعتراضی ندارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy