Friday, Feb 24, 2017

صفحه نخست » آیا دشمنی با اسرائیل به سود مردم ایران است؟، سعید قاسمی‌نژاد

saeed-ghaseminejad-small01.jpgطرفداران جمهوری اسلامی مدعیند تلاش برای نابودی اسرائیل و حمایت مالی و نظامی از گروههای ستیزه‌جوی فلسطینی و لبنانی همچون حماس و حزب‌الله در راستای منافع ملی مردم ایران است چرا که دولت اسرائیل دشمن ایران است. اگر بپذیریم که منفعت عموم ملت ایران به معنای رفاه، امنیت، آزادی و احترام بین المللی بیشتر برای مردم ایران است، مخالفین باید بتوانند نشان دهند دشمنی با اسرئیل، تلاش برای نابودی آن و حمایت از گروههای تروریستی به افزایش بهره‌مندی عموم ایرانیان از این چهار خواسته منجرشده و می‌شود. واقعیت اما این است که مخالفین از نشان دادن چنین رابطه‌ای عاجزند و اتفاقا می‌توان به آسانی و با دقت نشان داد که دشمنی با اسرائیل و حمایت از گروههای تروریستی، یا به قول جمهوری اسلامی مقاومت، منجر به کاهش بهره‌مندی ایرانیان از این چهار عامل شده است.

امنیت: مخالفین مدعیند حمایت از گروههای تروریستی فلسطینی و لبنانی برگ برنده‌ی جمهوری اسلامی در مقابل اسرائیل و حمله احتمالی آن به ایران است و از این رو باعث افزایش امنیت ایرانیان می‌شود. به گفته آنان ترس از موشکهای حزب الله لبنان سپر دفاعی ایران در برابر حمله هوایی اسرائیل به ایران است. واقعیت اما این است که حمله احتمالی اسرائیل به ایران مشکلی است که توسط جمهوری اسلامی پرداخته شده است. اسرائیل با ایران یا حتی جمهوری اسلامی دشمنی ندارد، اگر جمهوری اسلامی از خواست نابودی اسرائیل و حمایت از گروههای تروریستی دست بردارد. اسرائیل در دوران شاه با حکومت ایران روابطی گرم و استراتژیک داشت. در منطقه‌ی خاورمیانه ایران و اسرائیل از نظر قومی و مذهبی در اقلیت بوده و در محاصره‌ی کشورهای عرب و سنی هستند. دو کشور با یکدیگر نه مرز مشترکی دارند و نه تاریخچه‌ی اختلافات دیرینه. ایرانیان و یهودیان از قضا با یکدیگر رابطه تاریخی حسنه‌ای دارند و نام کورش کبیر به عنوان نجات‌بخش در تناخ تکرار می‌شود.جمهوری اسلامی کافی است دست از تهدید اسرائیل بردارد، خطری از جانب اسرائیل متوجه ایران نخواهد بود که به بهانه‌ی آن نیاز باشد به حمایت از گروههای تروریستی پرداخت.

رفاه: دشمنی با اسرائیل و حمایت از گروههای تروریستی از جنبه‌های مختلف به رفاه اقتصادی مردم ایران لطمه وارد کرده است. حکومت ایران میلیاردها دلار پول نفت را از سر سفره‌ی ایرانیان برداشته است و خرج تروریستهای لبنانی و فلسطینی کرده است. این پول می‌بایست و می‌توانست برای افزایش رفاه مردم ایران خرج شود. از سوی دیگر حمایت جمهوری اسلامی از گروههای تروریستی و تلاشش برای نابودی اسرائیل ایران را در جامعه‌ی جهانی منزوی کرده است، هزینه‌ی سرمایه گذاری در ایران را افزایش داده و شانس تجارت با جهان را کاهش داده است. هزینه‌ی این فرصتهای ازدست‌رفته صدها میلیارد دلار، عقب ماندگی صنعتی و تکنولوژیکی کشور و کاهش چشمگیر سطح زندگی مردم ایران بوده است.

آزادی: حمایت حکومت اسلامی از گروههای تروریستی چشم انداز دستیابی به آزادی برای مردم ایران را نیز تیره و تار کرده است. گروه تروریستی حزب الله و دیگر گردانهای تروریستی شیعه مورد حمایت ایران ظرف چند سال اخیر صدهها هزار شهروند سوری را قتل عام کرده اند. بسیاری از مردم به درستی نگرانند اگر روزی آنها برای احقاق حقشان به خیابانهای تهران بریزند حکومت تهران در کنار نیروهای سرکوب ایرانی که در اختیار دارد از گردانهای سرکوب لبنانی و عراقی و سوری ... نیز استفاده خواهد کرد. گردانهایی که همه از روی مدل لبنانی تحت حمایت ایران یعنی حزب الله ساخته و پرداخته شده‌اند.

احترام بین المللی: طرفداران جمهوری اسلامی اشاره می‌کنند که حمایت از گروههای تروریستی لبنانی و فلسطینی موجب عزت و احترام مردم ایران در نظر مسلمین جهان شده است. این ادعا نادرست است. نظرسنجیها نشان می‌دهد که ایران در چشم مردم سنی منطقه به شدت منفور است. مطابق نظرسنجی موسسه معتبر پیو در سال 2015 حتی در سرزمینهای فلسطینی 57 درصد مردم دیدگاهی منفی به ایران دارند، این رقم در لبنان 58 درصد، در ترکیه 64 درصد است. در میان کشورهای اسلامی مورد تحقیق تنها پاکستانیهای هستند که نگاه مثبتشان به ایران بر نگاه منفیشان غلبه دارد. جدای از کشورهای اسلامی، حمایت جمهوری اسلامی از گروههای تروریستی چهره ای به شدت رعب‌آور و ترسناک از ایرانیان در چشم عموم جهانیان ساخته است به گونه ای که پاسپورت ایرانی در جهان از بی‌اعتبارترین پاسپورتهاست و ایرانیان در جهان جهانی شده وجهه‌ای به شدت منفی پیدا کرده‌اند. کافیست حکومت ایران از حمایتش از گروههای تروریستی و تلاش برای نابودی اسرائیل دست بردارد و بخشهای مهمی از این مشکلات کاهش چشمگیری پیدا خواهند کرد.

دشمنی با اسرائیل و حمایت از گروههای تروریستی در چهار دهه‌ی گذشته از زیان‌بارترین سیاستهای حکومت اسلامی تهران بوده است که هزینه اش مستقیما از جیب مردم ایران پرداخت شده است. این سیاست غلط به شکلی تبه کارانه اثراتی به شدت منفی بر کیفیت زندگی چند نسل از ایرانیان داشته است. منفعت عموم مردم ایران در تغییر این سیاست و اتخاذ یک سیاست خارجی عاقلانه در منطقه خاورمیانه و برقراری روابط دوستانه میان ایران و اسرائیل است. متاسفانه به نظر نمی‌رسد چنین تغییری تا هنگامی که جمهوری اسلامی بر سر کار است شدنی باشد.

سعید قاسمی‌نژاد پژوهشگر بنیاد دفاع ازدموکراسیها و از بنیان‌گذاران دانش آموختگان لیبرال ایران است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy