Friday, Feb 24, 2017

صفحه نخست » نگام: افزایش خرافات پس از رهبری حجت الاسلام خامنه ای در ایران

khamenei_jamkaran_khorafat_small.jpgنگام ، یکی از معضلات همیشگی جوامع، مخلوط شدن حقایق و باورها با خرافات و کج فهمی ها می باشد. چه بسا باورهایی که پشتوانه ی مشخص و صحیحی نداشته، ولی مرور زمان آن را تا مرز یک اعتقاد مقدس پیش برده است ، دنیای امروز چنان در گرداب خرافات گرفتار شده که بخش بزرگی از فضای فرهنگ جهانی را اوهامی بی اساس فراگرفته است؛ کتاب ها، نشریات و سینما در سطح گسترده ای در خدمت نشر خرافات و ترویج توهماتی است که مردم را سرگرم نموده و از اندیشه های درست و خردورزی و کوشش و پشتکار دور می کند.


برخی از حاکمان نیز در رواج خرافه و افکار باطل در میان مردم نقش آفرینی می کنند به خصوص در جوامعی که باورهای مذهبی در آن جا ریشه دارد ، زمامدارانی که به دنبال اجرای عدالت نیستند برای سرگرم کردن مردم به برخی ظواهر و غافل نمودن آنان از امور اصلی و توجه به برخی امور فرعی به جای مشارکت در تعیین سرنوشت و عدم آگاهی و اطلاع ایشان از کاستی های عملکرد حاکمان ، و تلاش برای جلوگیری از شناخت دقیق مردم از واقعیات جامعه و رخدادهای پیرامونی آنان به نوعی در رواج خرافه ها در جامعه کمک می کنند .

دیدن این تصویر و نظایر آن که متاسفانه پس از رهبری حجت الاسلام خامنه ای همانند آن فراوان یافت می شود ، ذهن شما را به سمت چه واقعیتی سوق می دهد ؟

و نکته مهم تر جلوگیری نکردن از این گونه رفتارهای باطل بلکه ترویج آن به گونه های خاص است که جای تاسف فراوان دارد ، در جایی که رئیس دولت دهم در هاله نور فرو رفته بود جمعی از روحانیون در قم حجت الاسلام خامنه ای را برتر از اسطوره های آخر الزمانی می دانستند ، خرافه گرایی که از زمان رهبری حجت الاسلام خامنه ای در کشور شدت گرفت با روی کار آمدن احمدی نژاد شتاب بیشتری به خود گرفت و عملا تلاش گردید با ماورائی نشان دادن امور، تقدسی خود ساخته به ماهیت رهبری وحاکمیت بخشیده شود.

چند سال قبل روزنامه جمهوری اسلامی در باره رواج خرافه در کشور نوشت: در عصر ما خرافات و انحرافات و خواب و خیال و رمالی و شیطان پرستی و عرفان‌های کاذب و جادو جنبل، از برنامه ریزی، امکانات، سرمایه‌گذاری و حمایت‌های رسانه‌ای برخوردار است.


سید خراسانی کجا وآقای خامنه ای کجا؟؟
مصباح یزدی اظهار کرده که شان آقای خامنه ای حتی بالاتر از شخصیت سید خراسانی در سی دی موسوم به ظهور است.
مصباح می گوید اعتقادی که من به مقام معظم رهبری دارم خیلی بالاتر از آن سید خراسانی است که در روایات آمده است لزومی ندارد ما برویم دنبال آن روایات تا تاییدی بر معظم له بگیریم.
یک روحانی افراطی به نام روانبخش به نقل از مصباح نقل کرده که وی در باره تولید کنندگان مستند ظهور گفته قصد این آقایان بد نبوده است.
با وجود نهی روایت های بی نام و نشان از دیدار با حضرت مهدی مصباح یزدی نیز خود عملا در این دام می افتد و می گوید: امام زمان(عج) به یکی از بزرگوارانی که خدمتشان رسیده بودند، گلایه کردند و فرمودند: کسانیکه سراغ ما هم می آیند برای ما نمی آیند برای خودشان می آیند و بیشتر برای رفع مشکل خودشان خدمت ما می آیند. حتی مساله ظهور را از این جهت دوست دارند که وضعیت خودشان خوب شود و به رفاه برسند امّا آنها نگران من نیستند که من چه چیزی را می خواهم.

امام جمعه و آقای خامنه ای

لحظه تولد حجت الاسلام خامنه ای و جاری ساختن عبارت یا علی بر زبان از دیگر مواردی بود که از سوی سعیدی امام جمعه قم مطرح شد.
وی گفت: آقای خامنه ای هنگام تولد، زمان خروج از بدن مادر یا علی گفت و قابله در جواب او گفت علی یارت !!
این اظهارات با واکنش های تمسخر آمیزی روبرو شد و فیلم این موضوع در سطح گسترده ای در یوتیوپ و شبکه های اجتماعی منعکس شد.
نکته جالب آنکه افرادی در محافل خود آقایان فیلم اظهارات عجیب یا سخیف را ضبط و در اینترنت منتشر کردند که این موضوع نشان می دهد حامیان حاکمیت و رهبری نیز حامیان صاف و بی غل و غش نیستند و بلکه خود در رواج این خرافه ها تمایل داشته و نقش آفرینی می کنند .

«جمکران» تا چه اندازه فربه می‌شود؟

همه چیز از یک خواب شروع شد. سال ۳۹۳ ه.ق. حسن‌بن‌مُثله جمکرانی در خواب می‌بیند عده‌ای از مردم او را بیدار می‌کنند و به او می‌گویند: «برخیز و مولای خود، مهدی، را اجابت کن که تو را طلب نموده است.» او به محل کنونی مسجد جمکران می‌رود و مولایش را می‌بیند، امام دوازدهم شیعیان به او امر می‌کند در این «زمین برگزیده» مسجدی بنا کند، حسن‌بن‌مثله دستورها را یک‌به‌یک اجرا و مسجد جمکران را بنا می‌کند، این چکیده تاریخچه پدیدآمدن جمکران است؛ مسجدی که امروزه محل زیارت بسیاری از شیعیان است اما هم چنان در صحت و درستی سند آن تردید جدی وجود دارد.

اعتقاد بزرگان شیعه در مورد مسجد جمکران

خواب از نظر بسیاری از مراجع شیعه حجت نیست اما جمکران در نگاه تعدادی از علما و بزرگان شیعه جایگاه والایی داشته است ، با این‌همه بعضی مراجع تقلید شیعه اعتقادی به حقانیت جمکران ندارند ، آیت الله سیستانی خطاب به مسیح مهاجری گفته بود: «من خودم در قم بودم و این چیزها را می‌دانم و این‌جا هم که هستم کتاب‌های زیادی می‌خوانم و این حرف‌های کرامات را که می‌زنند و می‌نویسند می‌خوانم و معتقدم شما خودتان کشور را به روزی انداخته‌اید که این گرفتاری‌ها پیش آمده و جمکران را آن‌طور بزرگ کرده‌اید و منبری‌ها آن حرف‌ها را می‌زنند.» بسیاری نیز فراتر از نقد سند روایت جمکران، معتقدند این مسجد در مکانی غصبی احداث شده است.

جمکران در نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی

آن‌طور که نقل شده است بنیانگذار جمهوری اسلامی سند این مسجد را نادرست می‌دانست و هیچ اعتقادی به آن نداشت؛ نقل است که پس از انقلاب که ایشان برای مدتی جهت زندگی در قم سکونت یافته بود و علاوه بر مردم سراسر کشور اهالی محله های مختلف قم نیز به دیدار وی می رفته اند ، بنیانگذار جمهوری اسلامی بر اساس آداب و عرف با حضور در محله های مختلف قم بازدید آنان را پس می دهد و در یکی از آمد و شدها به دیدار مردم جمکران می رود .

وقتی در انتهای این دیدار از ایشان سوال می شود آیا برای زیارت به جمکران هم برویم ؟ با پاسخ منفی وی مواجه می شوند اما هنگامی که یکی از اطرافیان از ایشان می پرسد اگر چه ممکن است شما به سندیت این مسجد و مطالب مربوط به عنایت امام زمان در خصوص آن معتقد نباشید اما آیا این را قبول ندارید که این جا حداقل یک مسجد است ؟ که ایشان با مواجه شدن با این استدلال راضی به حضور در آن مسجد و خواندن دو رکعت نماز تحیت که خاص تمامی مساجد است می شود .

جمکران در زمان رهبری حجت الاسلام خامنه ای

هرچند در دوران بنیانگذار جمهوری اسلامی توجه آنچنانی به این مسجد نشد، اما در بیش از دو دهه زمامداری حجت الاسلام خامنه‌ای هزینه‌ها و امکاناتی فراوان خرج گسترش این مسجد شد، سال ۷۹ مسجد جمکران مانند اماکن مذهبی و امامزاده‌ها تولیت پیدا کرد و طرحی برای توسعه‌اش به تصویب مجلس رسید.

در دوران هشت‌ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز خرافات پیرامون این مسجد بیش‌تر و بیش‌تر شد، همچنین اعتباری ۱۰میلیارد ریالی به ساخت غذاخوری و مهمانپذیر اطراف مسجد اختصاص یافت، اقدام دیگر اختصاص ۵میلیارد ریال از هزینه‌های پیش بینی‌نشده به ایجاد شبکه خط آهن و ریلی به مقصد این مسجد بود.

از دیگر سو سال ۸۶ هیئت وزیران تصویب کرد ماموریت مستخدمان رسمی دستگاه‌های دولتی، حداکثر تا سقف ده نفر، به مسجد جمکران مجاز است!!!!!

طرح جامع این مسجد هم در مساحت ۲۵۰ هکتار محدوده حفاظتی و ۵۰ هکتار محدوده مسجد پی گرفته شد، این طرح شامل ساخت چند ساختمان اصلی، چهار گلدسته اصلی، هشت دروازه، ساختمان‌های اداری، چندین پارکینگ سرپوشیده و سرویس بهداشتی و حمام بود. فقط برای فاز اول این طرح ۶۸۰میلیارد ریال هزینه برآورد شده بود. احداث منوریل برای دسترسی به این مسجد نیز در حال اجرا است و خط آهن تهران - اصفهان هم قرار است از این مسجد بگذرد.

جالب آن‌که در زمان بحث پیرامون تصویب این اعتبار، پیشنهاد وزیر راه مبنی بر اختصاص این بودجه برای تکمیل پروژه‌های راه‌سازی استان قم با مخالفت و عتاب رئیس جمهور مواجه شد. نهایتاً این مصوبه بدون رأی‌گیری در هیئت دولت و صرفاً با ذکر صلوات رئیس جمهور و اعضای کابینه به تصویب رسید.

این‌ها در حالی است که سال ۸۴ در جریان احداث اتوبان قم - جمکران، سازمان میراث فرهنگی به تخریب محوطه باستانی قلی درویش اعتراض کرد اما توجهی نشد، در نتیجه بخش عظیمی از این تپه باستانی در عملیات احداث این بزرگراه از بین رفت.

پروارکردن جمکران به حمایت‌های دولت احمدی‌نژاد محدود نبود؛ عبدالحسین سیف‌اللهی، مجری طرح جامع و عضو هیئت امنای جمکران، آبان ۹۲ اعلام کرد که هنگام سفر حجت الاسلام خامنه‌ای به قم مصوبه‌ای برای کمک ۱۰میلیارد تومانی به ساخت مسجد تصویب شده است. تا آن زمان ۴میلیارد از این مبلغ پرداخت شده بود.

غلامعلی رجایی گفته است : «محمود احمدی‌نژاد درخواست داشته از فرودگاه امام تا جمکران اتوبانی احداث شود، تا اگر امام زمان (عج) ظهور کردند از فرودگاه امام به جمکران مستقیم برویم.

غلامعلی رجایی، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم برای بزرگداشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که به همت احزاب اصلاح‌طلب سیستان و بلوچستان برگزار شد ه بود اظهار داشته : آیت الله هاشمی نقل میکردند : روزی به حضور رهبری رسیدم،دیدم که ایشان می خندد. علت اش را جویا شدم ، گفت قبل از شما احمدی نژاد اینجا بود ، می‌گفت به من اجازه بدهید تا از فرودگاه امام خمینی تا جمکران یک اتوبان بزنم ، دلیل اش هم این بود که می گفت زمانی که حضرت امام زمان ظهور کردند در ترافیک اتوبان قم گیر نکنند!!!!

اعتراض مراجع قم به بودجه جمکران

اختصاص بودجه‌های سنگین به ساخت جمکران بدان‌جا رسید که صدای مراجع تقلید هم در آمد، آن‌ها از جمله اعتراض داشتند که تعداد زائرهای مسجد جمکران از زائرهای حرم حضرت فاطمه معصومه، خواهر امام هشتم شیعیان، بیش‌تر است، در یکی از نشست‌های مجلس خبرگان رهبری نیز بعضی نمایندگان با تولیت این مسجد، که عضو مجلس خبرگان بود، مشاجره کردند.

گسترش فعالیت های خرافی درون مسجد جمکران

چند سال پیش حفاظی شیشه‌ای مزین به لامپ‌هایی سبزرنگ، اطراف محراب این مسجد نصب کردند که مردم به آن پول می‌ریختند، پس از آن‌که آیت الله مکارم شیرازی به این مسئله اعتراض کرد آن را برداشته و دو صندوق شیشه‌ای اطراف محراب گذاشتند که کار تعطیل نشود، جالب این‌که آیت الله مکارم شیرازی خود از باورمندان به این مسجد است و در سال‌های اخیر همواره به مناسبت زادروز تولد امام دوازدهم شیعیان آن‌جا سخنرانی می‌کند.

آن چنان که در مفاتیح الجنان ذکر شده در زمان غیبت کبری ، شیعیان در هنگام شدائد و مشکلات می توانند با نوشتن عریضه یا نوشتن راز و غم و رنج خود خطاب به حضرت مهدی بدون هیچ گونه واسطه ای از آن حضرت تقاضای مدد کنند و سپس آن را در چاه یا آبی روان بیندازند تا آن حضرت که عالم و آگاه بر اسرار و خفیات دنیا است از درد دل شیعیان خود آگاه شده و در صورت مصلحت با لطف الهی مشکلات ایشان را حل نمایند ، و هرگز در دستور العمل های ذکر شده اشاره ای به چاه مسجد جمکران و اختصاص آن به عریضه نویسی نشده است .

اما چند سالی است که دکان این گونه امور در جمکران رونق گرفته و زائران برای خرید کاغذهای آماده شده ی عریضه‌نویسی مبلغی می پردازند و سپس عریضه خود را در چاه مسجد جمکران می اندازند و یا حتی فراتر از آن به صورت تلفنی هم عریضه ی علاقمندان از سراسر دنیا پذیرفته می شود ، جالب این‌که تا مدت‌ها توسط بانیان جمکران گفته می‌شد امام دوازدهم شیعیان نامه‌های زوار را می‌خوانند ولی با گسترش انتقادات به این‌که حاکمیت خرافه‌پرستی را ترویج می‌کند، دبیر شورای عالی فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد جمکران اعلام کرد که هر دو سه ماه یکبار نامه‌ها از چاه خارج و به خمیر تبدیل می‌شود و احدی آن‌ها را نمی‌خواند، با این حال هرگز جلوی عریضه‌نویسی زائرها گرفته نشده است.

افزایش توسعه جمکران و اختصاص مکانی برای مزار حجت الاسلام خامنه ای راز گسترش و توسعه مسجد جمکران

توسعه مسجد جمکران همچنان ادامه دارد و زائران زیادی در مناسبت‌های مختلف به آن‌جا می‌روند، بازار خرافه‌پردازی پیرامون آن هم داغ است و باورهای جدیدی به شنیده‌ها و گفته‌های قبلی اضافه می‌شود، در این شرایط بسیاری از مراجع تقلید علی‌رغم باورنداشتن به این مسجد و نارضایتی از فربه‌شدنش سکوت کرده و لب به اعتراض نمی‌گشایند، پرسش این‌جاست که گسترش قداست این مسجد قرار است تا کجا افزایش یابد.

محمدحسن رحیمیان نماینده سابق ولی‌فقیه در بنیاد شهید و تولیت فعلی مسجد جمکران در اظهاراتی ادعا کرد: در همین مدت که بنده در این مکان مقدس هستم، شاهد بوده‌ام که رهبر معظم انقلاب بیش از سیزده بار مخفیانه به این مسجد مقدس آمده و با امام خود عشق بازی کرده است.

این مسائل و اتفاقات زمانی شکل جالب تری به خود می گیرد که بر اساس برخی شنیده ها حجت الاسلام خامنه ای مایل است پس از درگذشتش در این مکان دفن شود و حتی ضریح و بارگاهی برای وی در قسمتی از این مسجد هم در نظر گرفته شده تا او هم از زیارت زائران جمکران بی نصیب نماند ، لذا راز گسترش و توسعه مسجد جمکران را با مشخص شدن این نکته بهتر می توان دریافت که حجت الاسلام خامنه ای از سال ها قبل تاکنون بیشتر در پی توسعه مزار و بارگاه خود پس از مرگ است نه جایگاهی برای دستیابی و توسل شیعیان به امام زمان !!!!!

افزایش خرافات و امامزاده ها پس از رهبری حجت الاسلام خامنه ای

ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺯادﻩ ﻫﺎ ﺩﺭ ایران در ﺳﺎﻝ ۱۳۵۷ ﺳﻪ ﻫﺰﺍﺭو پانصد مورد ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ اما ﻃﺒﻖ ﺁﻣﺎﺭ ﺭﺳﻤﯽ هم اکنون این تعداد به ۱۱۰۰۰ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﺍﺩﻩ رسیده و افزایشی سه برابری را داشته است !!!!!

متاسفانه افزایش خرافه و نیز چند برابر شدن امامزاده ها در کشور نه تنها مورد اعتراض حجت الاسلام خامنه ای واقع نشده بلکه در برخی موارد هم با تایید وی همراه بوده است ، به عنوان مثال در سوریه مکانی کشف می شود که بر اساس ادعای برخی افراد اختصاص به مزار سکینه دختر امام علی و حضرت فاطمه زهرا دارد ، وقتی متولی این حرم برای دریافت کمک نزد برخی بزرگان حوزه در ایران مراجعه می نماید ، برخی از افراد در خصوص صحت و سند تاریخی مکان مورد نظر از رهبری سوال می کنند و براین نکته تاکید می شود که امام علی به غیر زینب و ام کلثوم دختر دیگری از فاطمه زهرا نداشته است ، با کمال تعجب وی در پاسخ می گوید این گونه مکان ها حتی اگر درست نبوده و سند هم نداشته باشد لازم است گسترش یابد تا مکان های مناسب برای رفع حوائج مردم و متوسل شدن آن ها به اهل بیت در دسترس باشد !!!!!

ریشه تمایل حاکمیت و حجت الاسلام خامنه ای به افزایش این خرافه ها در چیست ؟

طبیعتا همان گونه که در سطور بالا مورد اشاره قرار گرفت وقتی حاکمیت کشور نخواهد با عدل و انصاف با مردم رفتار کند و بالعکس بخواهد توجه مردم را از پرداختن به امور اصلی بازداشته و ذهن آنان را از مشارکت در مدیریت کشور و تعیین سرنوشت خود منحرف سازد دست به لطایف الحیل گوناگونی برای دور کردن مردم از کانون اصلی تصمیم گیری کشور می زند که به یقین یکی از آن راهکارها گسترش خرافه گرایی با سوء استفاده از باورهای دینی مردم است که به گوشه هایی از آن ها اشاره شد.

در بخش های بعدی ضمن اشاره به برخی رخدادهای تاریخی در مسیر زندگی حجت الاسلام خامنه ای ، در قبل و بعد از پیروزی انقلاب ، ریشه و چگونگی روی آوردن وی به این فضا را مورد بررسی قرار داده برخی از رفتارهای همراه با خرافات و استفاده وی و اطرافیان از برخی روش های ماورایی را حتی در اداره ی امور کشور مورد اشاره قرار خواهیم داد .....

ادامه دارد ....

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy