Friday, Feb 24, 2017

صفحه نخست » احمد جنتی: صدا و سیما مردم را راهنمایی کند که در انتخابات به چه فردی رای دهند

ahmadJonnati27746_small.jpgرادیو زمانه - احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواست شرایط ریاست جمهوری مندرج در قانون اساسی را برای مردم توضیح دهند و مردم را راهنمایی کنند در انتخابات به فردی مناسب رای دهند چرا که شناختن برخی شرایط نامزدها مانند "تقوا"، "ایمان"، و اعتقاد "به مبانی جمهوری اسلامی" آسان نیست.

جنتی این سخنان را روز پنجشنبه ۵ اسفند در «همایش سراسری هیات‌های نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری» اظهار داشت.

او در این نشست در توضیح مختصات رئیس جمهور از دید قانون اساسی گفت این که مردم بدانند که : «"باید به "مدیر"، "مدبر"، "باتقوا"، "مومن" و... رای بدهند، روشنگری مهمی است. که امیدواریم رسانه ها در این خصوص اقدام کنند.»
جنتی افزود: «برخی از این شرایط مانند "حسن سابقه" به راحتی قابل کشف است. اما برخی شرایط مثل "تقوا" و "ایمان" و "معتقد به مبانی جمهوری اسلامی" درباره کسی که بتواند عهده دار این مقام باشد، آسان نیست.»

در همین همایش عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که «نظام اسلامی هیچ نگرانی ندارد که از بین داوطلبان واجد صلاحیت، چه کسی برنده انتخابات باشد.» به گفته کدخدایی «قطار انقلاب اسلامی، کسی را پیاده نمی‌کند».

او در عین حال تاکید کرد :«اما کسانی که با فتنه‌گری از قطار انقلاب پیاده شدند، امروز با شعار "آشتی ملی" دنبال دوقطبی سازی در آستانه انتخابات هستند.» این سخنان او اشاره مستقیمی بود به فراخوان محمد خاتمی که خواهان نزدیکی میان جناح‌ها و «آشتی ملی» شده بود.

در همین حال، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا کسی که پرونده قضایی دارد می‌تواند در انتخابات کاندید شود گفت داشتن پرونده قضایی مانعی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری نیست و در نهایت شورای نگهبان است که باید در مورد کاندیدا تصمیم بگیرد.

اشاره او احتمالا به افرادی مانند بقایی است. حمیدرضا بقایی معاون احمدی‌نژاد که روز ۳۰ بهمن نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اعلام کرد، در خرداد سال گذشته به اتهام فساد مالی بازداشت شد و مدتی را در زندان بسر برد.

به گفته‌ی پور محمدی وزیر دادگستری، «در کل کسی می‌تواند دارای پرونده اتهام قضایی باشد ولی از نظر شورای نگهبان این مشکلی نباشد.».

انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ برگزار می‌شود. داوطلبان از ۲۲ فروردین بمدت ۵ روز می‌توانند ثبت نام کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy