Monday, Feb 27, 2017

صفحه نخست » دلیل افزایش ۳۰درصدی ورود گردشگران ایرانی به ارمنستان

Armenia.jpgبه گفته آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در تهران «پس از لغو روادید میان ایران و ارمنستان، تعداد ورود گردشگران ایرانی به ارمنستان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی، چند روز گذشته آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان مهمان رئیس اتاق ایران بود که در این جلسه از برنامه سفر نخست‌وزیر ارمنستان به ایران خبر داد.

مردی با چهره‌ای مصمم کنار غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نشسته است و به صحبت‌های او با دقت تمام گوش می‌دهد؛ حتی برخی اوقات از شافعی می‌خواهد صحبت خود را قطع کند تا مترجم سریع‌تر حرف‌هایش را ترجمه کرده و او را در جریان صحبت‌ها قرار دهد. آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در تهران به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید که «پس از لغو روادید میان ایران و ارمنستان، تعداد ورود گردشگران ایرانی به ارمنستان ۳۰ درصد افزایش یافته است.»

اقتصاد ایران از منظر سفیر ارمنستان در تهران اقتصاد قوی با منابع زیرزمینی ثروتمند است. آرتاشس تومانیان می‌گوید: ایران در اکثر زمینه‌ها در حد استاندارد جهانی است؛ مثلاً صنعت تولید دارو و صنعت نانوتکنولوژی در ایران بسیار پیشرفته است. البته هنوز هستند زمینه‌هایی که ایران از نظر استاندارد جهانی عقب است.

ارمنستان کشوری با بیکاری ۱۶.۳ درصد و تورم ۳.۷ درصد است که بر اساس اطلاعات بانک جهانی، رئیس‌جمهور این کشور در بهار ۲۰۱۸ توسط پارلمان انتخاب می‌شود و نه از طریق رأی مستقیم مردم و این یعنی سیستم آن از نیمه ریاستی به سمت انتخابات پارلمانی تغییر کرده است. تجارت بخش مهمی از اقتصاد ارمنستان است و ارزش صادرات و واردات ۷۱ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین ارمنستان به‌واسطه عضویت در اتحادیه اوراسیا دسترسی بهتری به روسیه و دیگر کشورها مانند قزاقستان یافته است.

رئیس اتاق ایران چندی پیش در صدر هیاتی تجاری همراه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور به ایروان سفر کرده بود. طبق گفته او در همایش تجاری ارمنستان-ایران، صادرات ایران به ارمنستان در نیمه نخست سال ۹۵ حدود ۱۴۰ میلیون دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۲۸۰ میلیون دلار برسد. در سال ۲۰۱۵ حجم صادرات ایران به ارمنستان به ۱۹۸ میلیون دلار و حجم واردات کشورمان از ارمنستان به ۷۸ میلیون دلار رسیده است.

w460222.jpgb75444970b.jpg208435FB-3841.jpgبنابر گفته سفیر ارمنستان به «پایگاه خبری اتاق ایران» حجم روابط تجاری بین دو کشور هیچ‌گاه از ۳۰۰ میلیون دلار بیشتر نبوده است که رقم زیادی نیست و باید برای افزایش آن تلاش دوجانبه صورت گیرد. آرتاشس تومانیان ادامه می‌دهد: تجارت فقط تبادل کالا نیست، بلکه باید شرایط سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی دو طرف در هر دو کشور تسهیل شود؛ به همین جهت است که در حال احداث منطقه آزاد تجاری در نزدیکی مرز ایران هستیم تا به تجارت و سرمایه‌گذاری بیشتر، کمک کند.

او همچنین می‌گوید: ایران و ارمنستان می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی‌های برتر و پیشرفته، کنولوژی‌های اطلاعاتی، مخابراتی، کشاورزی، صنایع و تولیدات غذایی، داروسازی، آموزش و دیگر زمینه‌ها با یکدیگر روابط تجاری داشته باشد.

سفیر ارمنستان مانع جدی بر سر راه توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان نمی‌بیند و تاکید می‌کند:‌ در برهه کنونی که ارمنستان عضوی از اتحادیه اوراسیا شده، برقراری روابط تسهیل شده است. البته برخی مشکلات از نظر گمرکی، حقوقی و مالیاتی وجود داد که می‌توان با تعامل آن‌ها را برطرف کرد.

آرتاشس تومانیان در پاسخ به اینکه «آیا اقدامی برای رفع این موانع صورت گرفته است؟» با خنده‌ای می‌گوید: ۲۵ سال است که به این کار مشغول هستیم.

در خرداد ماه سال جاری توافقنامه لغو روادید برای اتباع دو کشور ایران و ارمنستان امضا شد و شاوراش کوچاریان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان امضای این توافق را در راستای تحکیم روابط دو جانبه ایروان - تهران ضروری و آن را موجب تقویت منافع مشترک در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی و تجاری دانست.

به گفته سفیر ارمنستان، پس از این توافق‌نامه تعداد توریست‌هایی که از ایران به ارمنستان رفته‌اند، ۳۰ درصد رشد داشته است.

1ba281abf.jpg9F820E8F-04F3-43C5-.jpg

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy