Friday, Feb 3, 2017

صفحه نخست » سى ان ان: ترامپ با تهديد كردن ايران به دنبال چيست؟

us ultimatum.JPGسرویس بین الملل «انتخاب»؛ سی ان ان نوشت: دولت ترامپ قرار است با ایران سرسختانه رفتار کند اما نمیتوان گفت چفدر این لفاظی ها جواب می دهد.

به گزارش «انتخاب»؛ مشاور امنیت ملی ترامپ مایکل فلین روز چهارشنبه برای اولین بار جلوی دوربین حاضر شد و در اتاق خبر کاخ سفید پیغام سفت و سختی برای ایران و خاورمیانه فرستاد. او گفت: اقدامات اخیر ایران، از جمله شلیک تحریک آمیز یک موشک بالیستیک و حمله به یک شناور نیروی دریایی عربستان سعودی توسط شبه نظامیان انصار الله مورد حمایت آن کشور، تاکیدی است بر آنچه جامعه جهانی باید از آن آگاه باشد و آن نقش بی ثبات کننده ایران در سطح خاور میانه است.

فلین افزود: علاوه بر این، شلیک این موشک بالیستیک نادیده گرفتن قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز محسوب می شود که از ایران می خواهد از هر نوع فعالیتی در رابطه با موشکهای بالیستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای، و آزمایش چنین موشکهایی، اجتناب کند. دولت اوباما از واکنش مناسب به اقدامات تحریک آمیز ایران باز ماند. اقداماتی از قبیل انتقال سلاح، حمایت از تروریسم و نقض عرفهای بین المللی. دولت ترامپ این اقدامات ایران را که امنیت، شکوفایی و ثبات منطقه و ورای آن را تهدید می کند و جان آمریکاییان را در معرض تهدید قرار می دهد را محکوم می کند. فلین خاطرنشان کرد: ترامپ شدیدا منتقد توافقنامه هایی است که بین دولت اوباما و ایران منعقد شده و همچنین از سازمان ملل متحد به خاطر آنچه وی ضعف و بی تاثیری آن در برابر ایران نامید انتقاد کرد و با لحنی گستاخانه مدعی شد: ایران به جای قدردانی از آمریکا به خاطر آن توافقها، گستاخ‌تر شده است. از امروز، ما (اقدامات) ایران را رسما ً تحت نظر قرار می دهیم.

سی ان ان در ادامه ادعا کرد: هدف فلین از این اظهارات این بود که نشان دهد مدیریت جدید کاخ سفید تحمل اینکه ببیند ایران با افداماتش منطقه را نا امن کند ندارد.

تونی بلینکن معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما گفته آزمایشات موشکی ایران معضل جدی ای است و مکانیزمهایی در سارمان ملل برای مقابله با آن وجود دارد.

او که امروز یکی از تهیه کنندگان سی ان ان است گفته من مطمئن نیستم که این حرف فلین که گفته ایران را تحت نظر داریم جدی باشد.

فلین مدعی شده که آزمایشات موشکی روز یکشنبه یکی از موارد نقض قطع نامه شورای امنیت بوده است. ایران این ادعا را رد کرده و می گوید موشک هایی که مورد آزمایش قرار گرفته قابلیت حمل سلاح هسته ای را ندارد.

مقامات کاخ سفید با احتیاط در مورد رویکرد های جدید در مقابل ایران صحبت میکنند و از سخن گفتن در مورد لغو توافق هسته ای خودداری کرده اند. اما بیانیه اخیر نشانه های روشنی از تمایلات جدید کاخ سفید برای تغییرات جدی در رویکرد های سابق اوباما و اقدام فعالانه تر برای مقابله با برنامه های قدرت ایران که باور دارند موجب تهدید متحدان آنها در منطقه میشود را به نمایش گذاشته اند.

چند ساعت بعد از سخنرانی فلین سه تن از مقامات دولتی آمریکا در مورد سیاست های جدید آمریکا صحبت کردند و ماهیت تهدید فلین را تا حدی روشن کردند.

یکی از این مقامات که خواسته نامش برده نشود گفته: گزینه های مختلفی پیش روی دولت است و ما داریم بر روی اقدام مناسب کار میکنیم. من هیچ اطلاعات بیشتری در این مورد نمیتوانم بدهم.

او تحت فشار خبرنگاران که از او درمورد نوع اقدام اعم از نظامی، اقتصادی یا هر نوع اقدام دیگری پرسیده بودند از پاسخ سر باز زد.

او گفت مساله مهم این است که ما در مورد اینکه رفتار های ایران نیاز به تجدید نظر توسط تهران دارد در ارتباطیم و این اقدامات را باعث نا امنی منطقه و تهدید برای متخدانمان می دانیم.

این مقام آمریکایی گفت دولت جدید چنین رفتارهایی را از زاویه دیگری مشاهده میکند. یک مقام رسمی دیگر هشدار داد که تیم ترامپ از پاسخ مقتضی به ایران نمی ترسد و از دادن چنین پاسخی خجالت نمیکشد.

اما بعد از تهدیدات فلین و وعده های انتخاباتی ترامپ، دشمنان آمریکا متوجه فرم جدید رهبری کاخ سفید شده اند.

در حال حاضر کاخ سفید امیدوار است که با این هشدارهای کلامی موفق شود اما معلوم نیست در صورتی که ایران اقدامی انجام دهد آیا آمریکا آمادگی پاسخ به ایران را دارد یا نه.

یکی از مقامات آمریکایی گفته ما امیدواریم که ایران از هشدار را جدی بگیرد و رفتارش را تغییر دهد.

هشدارهای روز چهارشنبه فلین اولین شانس او برای نمایش اقتدارش از زمان روی کار آمدن ترامپ بوده است.

باب کورکر رییس جمهوی خواه کمینه روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه با فلین دیدار داشته و از اظهارات اخیر او حمایت کرده است.

او گفته «من با جدیت ترامپ تشویق شده ام . ترامپ قرار است در مقابل همه طبف های تهدید آمیز ایران برای منافع آمریکایی مبارزه کند . این روشن است که ایران بیش از این به این مسیر اصرار نخواهد کرد و به زودی نسبت به رفتارهای تهاجمی اش پاسخ گو خواهد بود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy