Friday, Feb 3, 2017

صفحه نخست » صیادان ایرانی در دست دزدان دریایی: به ما کمک کنید!

somali pirates.JPGصیادان ایرانی که به اسارت دزدان دریایی سومالی درآمده‌اند برای آزادی خود از مردم ایران و جهانیان کمک خواسته‌اند. مقام‌های ایرانی به دلیل قطع رابطه با سومالی تابحال اقدامی نکرده‌اند. از سرنوشت گروگان‌ها اطلاع دقیقی نیست.

مسئولین "کمپین فعالین بلوچ" به دویچه وله اطلاع دادند، فیلم ویدیوئی۴ تن از ماهیگیران و ملوانان بلوچ با نام‌های ابراهیم بلوچ‌نیا، جلال دهواری، عبدالله نوهانی و محمد شریف پناهنده به صورت جداگانه منتشر شده است.
گروگان‌ها در ویدیوها پس از معرفی خود از دولت ایران و همچنین "خیرین ایرانی" می‌خواهند برای آزادی آنها از دست دزدان دریایی سومالی تلاش کنند.

شهروندان بلوچ ایرانی که در زمان دستگیری تعداد آنها به ۲۱ نفر می‌رسید حدود دو سال پیش (بهمن ۱۳۹۳) به گروگان گرفته شدند. گروگان‌ها از شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان هستند که برای صید ماهی وارد آب‌های آزاد شده‌ بودند و هنگام بازگشت به اسارت دزدان دریایی سومالی درآمدند.
هشت تن از این صیادان به دلیل وضعیت نامناسب بهداشتی و کمبود مواد غذایی فوت کرده‌‌اند. ۵ نفر از آنان موفق به فرار شدند‌ و ۸ نفر دیگر نیز همچنان در اسارت دزدان دریایی کشور سومالی به سر می‌برند.

ایران: با سومالی رابطه نداریم

طولانی شدن مدت گروگان‌گیری و عدم اقدامات دولت باعث نگرانی و ناراحتی خانواده صیادان شده است. خانواده این بلوچ‌ها انتقاد می‌کنند که اخبار مربوط به سرنوشت تلخ صیادان در رسانه‌های سراسری که در تهران منتشر می‌شوند نیز کم‌تر پوشش داده شده است.
پیش‌تر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره اسارت صیادان ایرانی در سومالی گفت: «ما با سومالی رابطه نداریم و در قطع رابطه هستیم. دولت کارآمدی در سومالی وجود ندارد.» قاسمی اطلاع‌رسانی را خیلی به نفع این افراد هم ندانست.

نامه عبدالحمید به رئیس جمهور سومالی

در این میان مولوی عبدالحمید ، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه‌هایی جداگانه به "حسن شیخ محمود"، رئیس جمهوری سومالی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، (اول آذر) ۱۳۹۵ خواستار "پیگیری و تلاش برای آزادی اسیران ایرانی دربند دزدان سومالیایی" شد.
به گزارش سنی‌آنلاین، پایگاه رسمی اطلاع رسانی اهل سنت ایران، عبدالحمید در این نامه‌ها با اظهار تاسف از بر باد رفتن جان ۸ تن از گروه ۲۱ نفره صیادان و با اشاره به وضعیت "بسیار رقت‌بار" و "قابل ترحم" خواستار "پیگیری جدی" و تلاش برای آزادی افراد باقی‌مانده شد.

در بخشی از نامه‌ی مولانا عبدالحمید به رئیس جمهور سومالی آمده است: «با توجه به گذشت بیش از ۲۰ ماه از اسارت این افراد، بستگان و خانواده‌ها‌ی آنان که دیگر نان‌آوری ندارند، بسیار نگران و پریشان هستند».
عبدالحمید در بخشی از نامه‌ی خود به محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم نوشت: «نظر به قطع روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و سومالی، پیگیری این موضوع از طریق کشور ثالث می‌تواند راهگشا باشد».

اقدامات خانواده‌ها برای آزادی گروگان‌ها

محمد عمر ملازهی از کمپین بلوچ که در رابطه با گروگان‌های بلوچ با دویچه وله صحبت کرد، اشاره می‌کند که نامه مولانا عبدالحمید تابحال بی‌پاسخ مانده است. به گفته او دزدان دریایی برای آزادی صیادان ایرانی درخواست دریافت ۴ میلیارد تومان را مطرح کرده‌اند. اما خانواده این صیادان قادر به پرداخت این پول نیستند. او ادامه می‌دهد خوشبختانه ۴ تن از آنان موفق به فرار شده‌اند ولی متاسفانه مقامات ایرانی به آنها اجازه مصاحبه با رسانه‌ها را نداده‌اند.
ملازهی به دویچه وله می‌گوید، خانواده صیادان مردمانی فقیر هستند و توان حتی تهیه یک میلیون تومان را هم ندارند. این خانواده‌ها به مسئولین امنیتی و دولتی مراجعه کرده‌اند اما هر ارگانی متاسفانه به آنها گفته است که آزادی عزیزان شما ربطی به ما ندارد و ما نمی‌توانیم برای آزادی آنها کاری کنیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy