Friday, Feb 3, 2017

صفحه نخست » نخست وزیر سابق نروژ به دلیل سفر قبلی به ایران در فرودگاه (دالس آمریکا) 'بازداشت شد'

formerNorway_detained_small.jpgرادیو زمانه - نخست وزیر سابق نروژ به دلیل سفر قبلی به ایران، در فرودگاه دالس آمریکا متوقف شد.

شل مکنه بوندویک روز پنج شنبه بعدازظهر از اروپا به آمریکا سفر کرده بود و مامور کنترل گذرنامه به دلیل مهر خروج از ایران اجازه ورود مستقیم به امریکا را به او نداد.

شل مگنه بوندویک در دو دوره نخست وزیر نروژ بود در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵.

در پاسپورت او مشخص است که او قبلا نخست وزیر بوده است.

او به خبرنگار شبکه ای بی سی گفته است: «من کاملا متوجه خبر ورود تروریست‌ها به این کشور هستم اما این کاملا روشن است که من تروریست نیستم.»

بوندریک گفته که برای مامور گذرنامه دیدن پاسپورت دیپلماتیک او می‌باید کفایت می‌کرد: «او باید می‌فهمید که من مشکل و تهدیدی برای این کشور نیستم، باید اجازه ورود مرا می‌دادند اما اجازه ندادند.»

در عوض، او را همراه سایر مسافران خاورمیانه‌ای و آفریقایی در یک اتاق نگه داشته‌اند تا کنترل امنیتی صورت بگیرد. او ۴۰ دقیقه منتظر مانده و بعد ۲۰ دقیقه از او درباره سفرش به یران سوال و جواب شده است.

او گفته: «من شگفت زده شدم. اگر این اتفاق برای سابر رهبران کشورهای جهان بیفتد چه؟ی

بوندویک رییس یک سازمان حقوق بشری به نام مرکز اسلو است و در سال ۲۰۱۴ برای سخنرانی درباره حقوق بشر به ایران سفر کرده بود.

ممنوعیت ورود او به آمریکا بیش از آنکه مربوط به دستورات اخیر دونالد ترامپ باشد به قانونی برمی‌گردد که باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ تصویب کرده بود.

این قانون به دنبال حملات تروریستی در کالیفرنیا و پاریس تصویب شده و محدودیت‌هایی برای شهروندان ۳۸ کشور از جمله نروژ ایجاد می‌کند.

شهروندانی این کشورها به طور عادی نیازی به دریافت ویزا برای سفر ۹۰ روزه به آمریکا ندارند اما بر اساس این قانون، اگر پس از سال ۲۰۱۱ به کشورهای ایران، عراق، سودان، سوریه، لیبی، سومالی و یمن سفر کرده باشند، باید ویزا درخواست کنند. این هفت کشور همان هفت کشوری هستند که در دستورهای مهاجرتی دونالد ترامپ، شهروندان آن از سفر به آمریکا محروم شده‌اند.

در وبسایت سازمان امنیت آمریکا آمده که قانون مصوب سال ۲۰۱۵ استثناهایی دارد؛ از جمله کسانی که به عنوان نماینده سازمان‌های بین‌المللی به این کشورها سفر کرده باشند از این ممنوعیت خارجند.

بوندویک گفته که پیش از سفر، دفتر او با سفارت آمریکا تماس گرفته و به آنها گفته شده که پاسپورت او و یک مدرک الکترونیک مسافرتی دیگر برای ورود او به آمریکا کفایت می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy