Saturday, Feb 4, 2017

صفحه نخست » سپاه در واکنش به تحریم‌های آمریکا مانور موشکی برگزار می‌کند

sepahUndergroundSilo_small.jpg سپاه پاسداران ایران با برگزاری مانور نظامی بزرگی به تحریم‌های تازه آمریکا واکنش نشان داد. تحریم‌های تازه علیه شرکت‌ها و اشخاص مرتبط با سپاه پاسداران است. در این مانور انواع موشک‌ها آزمایش خواهند شد.

به گزارش دویچه وله، روابط عمومی سپاه پاسداران ایران روز شنبه (۱۶ بهمن/ ۴ فوریه) اعلام کرد مرحله اصلی رزمایش پدافندی نیروی هوافضای سپاه با نام "مدافعان حریم ولایت" از بامداد روز شنبه (۱۶ بهمن/ ۴ فوریه) در سمنان و در منطقه‌ای به وسعت ۳۵ هزار کیلومتر مربع آغاز شد.

بنابر گزارش وبسایت "سپاه نیوز" وابسته سپاه پاسداران ایران، در این رزمایش سامانه‌های موشکی "سوم خرداد"، "طبس" و "صیاد۲" که برد آنها بین ۶۰ تا ۷۵ کیلومتر است به کار گرفته خواهند شد. در رزمایش سمنان هم‌چنین سامانه‌های راداری مختلف مانند "رادار برد بلند قدیر"، "رادار مطلع الفجر" و "سامانه راداری کاوش" آزمایش می‌شود.

در اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران ایران گفته شده هدف این رزمایش "تحقیر تحریم و تهدید" است که اشاره به مواضع چند روز اخیر مقام‌های آمریکا درباره ایران، به‌ویژه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ و اضافه‌شدن ۲۵ شرکت و شخص مرتبط با سپاه پاسداران به فهرست تحریم‌های آمریکا است.

چهارشنبه گذشته (اول فوریه / ۱۳ بهمن) مایکل فلین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در هشداری شدیدالحن از آزمایش موشکی انتقاد کرد و گفت رفتار ایران از پس تحت‌نظر قرار خواهد گرفت. این آزمایش موشکی روز یکشنبه (۲۹ ژانویه ۲۰۱۷) انجام شد.

فلین گفت، آزمایش موشک بالستیک و نیز حمله به یک کشتی نیروی دریایی عربستان سعودی، که توسط شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران صورت گرفت، تاییدی بر رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر خاورمیانه است. مشاور امنیت ملی ترامپ این آزمایش موشکی را ناقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت خواند.

موشک خرمشهر و قطعنامه ۲۲۳۱

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، آزمایش موشک خرمشهر را تایید کرده و آن را "موفقیت‌آمیز" خوانده است. خبرگزاری‌های خارجی نوشتند موشک "خرمشهر" با برد متوسط از پایگاهی در نزدیکی شهر سمنان پرتاب و پس از طی مسافتی حدود ۶۰۰ کیلومتر منفجر شد.

آمریکا می‌گوید ایران با آزمایش این موشک، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است. قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران می‌خواهد به مدت هشت سال هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که دارای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای باشند، انجام ندهد.

شورای امنیت نیز به درخواست آمریکا به آزمایش موشک بالستیکی ایران واکنش نشان داد و در یک نشست اضطراری آن را بررسی کرد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل این آزمایش موشکی را تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ شواری امنیت دانست. او در نشست شورای امنیت گفت بنا بر اطلاعات موجود، برد موشک خرمشهر ۵۰۰ کیلومتر است و چنین موشکی قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد.

روسیه آزمایش موشکی "خرمشهر" را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌داند اما اغلب کشورهای غربی از آن انتقاد کرده‌اند؛ از جمله وزارت خارجه آلمان که آن را اقدامی تنش‌زا دانسته است. سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته است از ایران می‌خواهیم از تمام اقداماتی که منجر به افزایش بی‌اعتمادی می‌شود، خودداری کند.

دولت آمریکا روز جمعه در واکنش به آزمایش موشکی سپاه پاسداران، ۲۵ شرکت و شخص ایرانی و خارجی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. دولت آمریکا می‌گوید این افراد و شرکت‌ها در "فعالیت‌های تروریستی" و "توسعه موشک‌های بالستیک" در ایران نقش دارند.

تعدادی از شرکت‌های اضافه‌شده به فهرست تحریم‌ها در لبنان مستقر هستند و به ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم شده‌اند. صنایع موشکی ایران زیر نظر سپاه پاسداران قرار دارد.

وزارت خارجه ایران آزمایش موشک "خرمشهر" را ناقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت نمی‌داند و گفته است، توسعه توانمندی‌های موشکی ایران صرفا برای اهداف دفاعی و حمل تسلیحات متعارف طراحی شده و کشورها و نهادهای دیگر حق دخالت در این زمینه را ندارند.

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا نیز روز شنبه (۴ فوریه/ ۱۶ بهمن) با لحنی تند از ایران به عنوان "بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان" یاد کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy