Monday, Feb 6, 2017

صفحه نخست » ناطق نوری نقش رابط را برای اصلاح‌طلبان بازی می‌کند؟

• قدرت چانه زنی ناطق نوری شاید باعث شده است بسیاری به او برای جانشینی هاشمی فکر کنند

Nategh_Nouri-2.jpgعصر ایران؛ مصطفی داننده- در آستانه چهلمین روز درگذشت هاشمی رفسنجانی همچنان این سوال که جانشین آیت‌الله در سپهر سیاست ایران کیست؟ بی‌جواب مانده است.

برخی از ناظران سیاسی از میان شخصیت‌های مختلف که تا حدودی توان جانشینی هاشمی را دارند از ناطق نوری نام می‌برند و بر این باور هستند که «شیخ نور» می‌تواند جای هاشمی را برای جریان اعتدال پر کند.

این دسته از تحلیل‌گران سیاسی معتقد هستند که ناطق نوری به دلیل تجربه سیاسی که در این سال‌ها به دست آورده است می‌تواند جای هاشمی را پر کند. قدرت چانه زنی ناطق نوری شاید باعث شده است بسیاری به او برای جانشینی هاشمی فکر کنند. نکته جالب توجه این است که عمده این تحلیل گران و ناظران سیاسی از جریان اصلاحات هستند.

هاشمی رابط جریان اصلاحات با رهبری بود. این جریان سیاسی بسیاری از خواسته‌ها و نظرات خود را از طریق هاشمی به حاکمیت منتقل می‌کردند. حالا به نظر می‌رسد با درگذشت هاشمی آنها با یک مشکل بزرگ مواجه شده‎‌اند. مشکلی که محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس به آن اشاره می‌کند.

تابش می‌گوید:« بسیاری از چهره های اصلاح طلب که مورد شناخت و وثوق رهبری نیز هستند ملاقات و ارتباط با ایشان دارند ولی این ارتباط نزدیک نیست و ما در صدد هستیم که این ارتباط برقرار شود. ما باید تلاش کنیم که این ارتباط نزدیک اتفاق بیفتد چراکه این عدم ارتباط برای ما ضعف و خلا است و از آن طرف باعث سوء استفاده جریان رقیب می شود.»

اصلاح‌طلبان عدم ارتباط با رهبری را به ویژه بعد از حوادث سال ۸۸ مهم‌ترین مشکل خود می‌دانند. این مشکل از چه طریقی حل خواهد شد؟ قطعا رجوع به فردی که رابطه نزدیکی با رهبری دارد. به نظر می‌رسد بر همین اساس ناطق نوری به دلیل رابطه‌ای که با رهبری به عنوان یک یار دیرین و رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، می‌تواند این نقش را بازی کند.

عبدالله ناصری به عنوان یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در مورد جانشینی ناطق نوری به جای هاشمی می‌گوید:« ناطق‌نوری در این سال‌ها اثبات کرده است، نگاه جناحی به مسائل ندارد و از همه مهم‌تر مورد اعتماد رهبری است ایشان را انتخاب مناسبی می‌دانم.»

مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات نیز می‌گوید:« ناطق‌نوری بارها نشان داده است که فراجناحی می‌اندیشد و به رهبری نیز نزدیک هستند.»

علی مطهری نیز بر این باور است: « اگر بخواهیم شخصیت معتدلی را معرفی کنیم که بتواند نقش آیت الله هاشمی را برای گروه های اعتدالی و اصلاح طلب ایفا کند آقای علی اکبر ناطق نوری است.»

ناطق نوری از این جهت می‌تواند برای اصلاح طلبان بهترین گزینه برای جانشین هاشمی باشد. اصلاح طلبان بعد از سال ۸۸ و ۴ سال گوشه نشینی بازهم به صحنه اول سیاست ایران برگشتند و می‌خواهد این حضور تداوم داشته باشد. به نظر می‌رسد ناطق نوری می‌تواند به این تداوم کمک کند.

با توجه به سخنان اصلاح طلبان به نظر می‌رسد آنها به ناطق نوری امید بسیاری دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy