Wednesday, Feb 8, 2017

صفحه نخست » آمریکا به سوی یک جنگ غیر منطقی با ایران، کریس مورفی (نماینده سنا)

ChrisMurphy_article.jpg

نویسنده: سناتور کریس مورفی

منبع: هافینگتون پست/ مترجم: زهره شهریاری از سایت دیپلماسی ایرانی

کاخ سفید در روزهای اخیر و بلافاصله پس از زمان مراسم تحلیف «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور جدید آمریکا، اقدامات تنش آفرینی را علیه ایران انجام داده است. اقدامات اخیر دولت آمریکا در قبال ایران این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا ترامپ و مشاوران افراطی وی به دنبال جنگ با ایران هستند؟ بدون شک، بروز چنین جنگی یک فاجعه خواهد بود که کابوس جنگ عراق را زنده و تداعی می کند. بنابراین، لازم است که جمهوری خواهان و دموکرات ها کار نظارت بر اقدامات و اظهارات ترامپ را آغاز کرده و اجازه ندهند تا طرح­ ها و اظهارات تصادفی یا عامدانه وی به مقدمه و سرآغازی برای یک جنگ بزرگ تبدیل شود. همچنین در صورت لزوم آنها باید گام­ هایی را در جهت جلوگیری از چنین اقدامات خطرناکی بردارند؛ اقداماتی که در نهایت می­ تواند به جنگ با ایران منجر شود.

این روند با فرمان اجرایی جمعه گذشته ترامپ در محروم کردن شهروندان ایرانی از ورود به ایالات متحده آمریکا آغاز شد. بدیهی است که خطرناک ترین نتیجه این فرمان، تقویت تندروها در ایران است که نه تنها برای امنیت ما بلکه برای متحد ما یعنی اسرائیل نیز تهدید بزرگی به حساب می­ آیند. طرح ضدمهاجرتی ترامپ علیه ایران موجب به هم خوردن توازن سیاسی در ایران و سنگین تر شدن کفه نیروهایی خواهد شد که عمیقاً با ایالات متحده و اسرائیل در تضاد هستند؛ نیروهایی که این توانایی را دارند تا جنگ جهانی سوم را آغاز کنند.

روحانی در واکنش به فرمان اجرایی ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به این کشور عنوان کرد که این فرمان هدیه ای بزرگ به افراط گرایان بوده است. اگرچه منظور وی از این جمله گروه هایی همچون داعش بوده اما ممکن است که اشاره هایی به گروه های افراطی سیاسی در داخل کشور خود نیز داشته باشد. اما چرا این طرح می تواند به نفع گروه ­های تندرو در ایران تمام شود؟ زیرا گروهای تندرو و مخالف توافق هسته ای در ایران می توانند از طرح ضدمهاجرتی ترامپ به عنوان مدرکی استفاده کنند که نشان می دهد آمریکا از ایران متنفر است. روز یکشنبه نیز شاهد بودیم که تندروها موقعیت جدید تقویت شده خود را به نمایش گذاشتند. آزمایش موشکی اخیر در ایران خود نشان دهنده آن است که قدرت روحانی در حال کاهش و قدرت و نفوذ محافظه کاران ضدغربی در حال افزایش است. این مساله نه تنها ما را به لبه پرتگاه جنگ نزدیک تر می کند بلکه متحدان ما در منطقه به ویژه اسرائیل را نیز به خطر می اندازد.

موضوعی که اغلب در استدلالات و بحث های داخلی آمریکا نادیده گرفته می شود این است که ایران هیچ گاه در تهدیدات مستقیم علیه آمریکا شرکت نداشته است. اگرچه ترامپ چندین بار در فرمان اجرایی خود به حادثه 11 سپتامبر اشاره می کند، اما با این حال هیچ یک از هواپیماربایان یا توطئه گران آن حادثه ایرانی نبودند. دولت ایران بازیگری متفاوت در منطقه است و به همین دلیل ما تحریم هایی را علیه این کشور را وضع کرده ایم. اما ترامپ ادعا می کند که ممنوعیت ورود مسلمانان به منظور حفاظت ایالات متحده در برابر تهدیدات تروریستی صورت گرفته درحالی که شواهد نشان می دهد که مهاجران ایرانی هیچ گاه تهدیدی برای آمریکا نبوده اند.

اما به جای تلاش برای التیام زخم های ناشی از فرمان اجرایی روز جمعه ترامپ، «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی ترامپ در هفته جاری اوضاع را بدتر و مسیر درگیری را هموارتر کرد. هرچند فرمان اجرایی ترامپ در راه اندازی آزمایش موشکی اخیر ایران چندان بی تأثیر نبود اما نمی تواند بهانه ای برای این اقدام ایران باشد. فلین در واکنش به آزمایش موشک های بالستیک ایران به این کشور هشدار داد که این آزمون می تواند عواقب و پیامدهایی را از جانب ایالات متحده و جامعه جهانی در بر داشته باشد.

نکته جالب بیانیه فلین در این است این بیانیه هیچ ارتباطی با آزمایش موشکی اخیر ایران نداشت. فلین در این بیانه عنوان کرد: «اینها تنها جدیدترین موارد از رویدادهایی هستند که در طی شش ماه گذشته رُخ داده است. در طی این مدت نیروهای حوثی تحت الحمایه ایران به کشتی های سعودی و اماراتی حمله و کشتی های آمریکایی و متحدانی که در حال گذر از دریای سرخ بوده اند را تهدید کرده اند. ایران با این اقدامات و فعالیت های مشابه، همچنان دوستان و متحدان آمریکا را در منطقه تهدید می کند». فلین با اشاره به موضوع حوثی ها در بیانیه خود قصد داشته به ایران هشدار دهد که اگر حوثی ها همچنان به حمله به عربستان سعودی ادامه دهند، ما این را تهدیدی برابر و مشابه با شلیک موشک های بالستیک در نظر خواهیم گرفت. این استدلال فلین در برابر دانستن تهدید ناشی از حوثی ها با آزمایش های موشکی ایران استدلالی پوچ است و ما را به سمت جنگی هدایت می کند که آمریکا به دنبال آن نیست.

در حدود دو سال است که شورشیان حوثی در یمن در حال مبارزه با نیروهای نظامی تحت الحمایه عربستان سعودی هستند؛ نیروهایی که سال هاست کنترل دولت یمن را در دست داشته اند. بدون شک نیروهای حوثی از سوی ایران حمایت و پشتیبانی می شوند اما باید به این موضوع نیز اذعان داشت که آنها مانند نیروهای حزب الله لبنان، از عوامل نیابتی خاص ایران به شمار نمی آیند. نارضایتی مبارزان حوثی از دولت یمن موضوع داخلی به شمار می رفت و اگرچه ایران در این مدت از مبارزان حوثی حمایت هایی را به عمل آورده است اما این گونه نیست که این نیروها تحت فرمان و کنترل ایران باشند.

از سوی دیگر، آمریکا پیمانی امنیتی با عربستان سعودی ندارد، اگرچه سعودی ها یکی از متحدان آمریکا به شمار می آیند اما در حال حاضر آنها در جنگ خود درگیر شده اند. آنها با ادامه بمباران های هوایی بی امان علیه حوثی ها، آتش جنگ یمن را شعله ورتر ساخته و با عملیات نظامی خود، چه به صورت تصادفی و چه به صورت عمدی و آگاهانه، هزاران غیرنظامی را به کام مرگ کشانده اند.

چیزی که در بیانیه فلین خطرناک بود این است که او اعلام کرده حملات حوثی ها به عربستان سعودی می تواند به جنگی میان ایالات متحده و ایران منجر شود. اظهارات فلین در این خصوص هیچ معنایی ندارد.

شاید انجام این اقدام از سوی دولت جدید تا حدی از آثار منفی اقدامات دیگر ترامپ در روزهای آغازین شروع به کار دولتش بکاهد. هفته گذشته در پی عملیات جنگنده های آمریکا در یمن علیه تروریست های القاعده، شمار زیادی از غیرنظامیان و شهروندان یمنی کشته شدند. این اولین عملیات ضدتروریسم در دوران ترامپ بود که خیلی خیلی بد پیش رفت. به گفته منابع نظامی، این عملیات بدون داشتن اطلاعات کافی، پشتیبانی نظامی یا آماده سازی نیروهای پشتیبان زمینی انجام شده است.

این اتفاق نشان می دهد که ترامپ به تشدید فعالیت های نظامی ایالات متحده در یمن آن هم به شیوه های خطرناک، تمایل بسیاری دارد. با توجه به بیانیه فلین در هفته جاری، مشخص است که ایالات متحده به دنبال تشدید دخالت نظامی خود در جنگ داخلی یمن است. این اقدام، اقدامی جنون آمیز است و دموکرات ها و جمهوری خواهان باید از تمام نفوذ خود استفاده کرده و از دولت ترامپ و تیمش بخواهند که از تشدید تحرکات خود در یمن اجتناب کند.

ایالات متحده باید گروه های افراطی را در یمن مورد هدف قرار دهد؛ این گروه ها عمدتاً به دلیل بمباران و عملیات نظامی عربستان سعودی در حال رشد و تقویت هستند اما ما باید این کار را به گونه ای انجام دهیم که از جهنم جنگ داخلی در این کشور دور بمانیم. من قویاً معتقدم که ما باید کمک به عربستان سعودی در انجام عملیات نظامی و بمباران یمن را متوقف کنیم. ما نباید بیش از این در جنگ یمن و درگیری های میان دو گروه قومی رقیب در این کشور مداخله کنیم زیرا پیروزی هر یک از این گروه ها در جنگ یمن هیچ تأثیر معناداری بر امنیت ملی ایالات متحده آمریکا ندارد. بله، پیروزی در این جنگ برای عربستان سعودی مهم است اما قرار نیست چیزهایی که برای دوستان و متحدان ما مهم است الزاماً برای ما نیز اهمیت داشته باشد.

روسای جمهور آمریکا وظیفه دارند تا ما را از جنگ دور نگه دارند اما واضح است که هر اقدامی که دولت ترامپ در هفته های نخست آغاز به کارش انجام داده تنها ما را یک گام به درگیری و جنگ با ایران نزدیک تر کرده است. امیدوارم که دولت جدید به دنبال چنین هدفی نباشد و اقدامات اخیر آنها از سر اشتباه بوده باشد. اگر مورد دوم درست باشد ترامپ باید همین حالا اشتباهاتش را اصلاح کند وگرنه مسئولیت تمام خون ها و اموالی که در یک جنگ غیرضروری با ایران به هدر خواهد رفت به پای اوست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy