Friday, Feb 10, 2017

صفحه نخست » استقبال بشاراسد از همکاری با آمریکا علیه داعش

basharAssad887756_small.jpgرادیو فرانسه - بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه امروز، جمعه، ۱۰ فوریه در گفتگو با پایگاه خبری "یاهو نیوز" با طرح دونالد ترامپ برای ایجاد مناطق امن برای غیر نظامیان سوری مخالف کرد. او گفت امنیت برای غیر نظامیان سوری زمانی ایجاد می‌شود که برخی ازکشورهای منطقه و غرب از حمایت و پشتیبانی گروه های" تروریستی" در سوریه دست بردارند. به رغم این مخالف، بشار اسد از طرح احتمالی آمریکا در بارۀ شرکت نیروهای این کشور در نبرد علیه داعش در سوریه، مشروط به هماهنگی آمریکا با دولت سوریه‌، استقبال می کند.

بشار اسد امروز در گفتگو با "یاهو نیوز" گفت: مناطق امن برای مردم سوریه زمانی میسر می شود که ثبات و امنیت در سوریه حکمفرما شود و برای رسیدن به این حالت، ضروت دارد که کشورهای منطقه و غرب از گروه هایی در سوریه که او آنها را "گروه های تروریستی" معرفی می کند، حمایت نکنند.

وی مخالفت خود را با ایجاد مناطق امن در سوریه اعلام داشت و در بارۀ عملی بودن آن ابراز بد بینی کرد. از نظر بشار اسد «مناطق امن برای سوری‌ها تنها زمانی ایجاد می‌شود که ثبات و امنیت در کشور برقرار شود». او همچون همیشه نیروهای مخالف خود را تروریست خواند و گفت «امنیّت تنها هنگامی برقرار می شود که تروریست‌ها با حمایت برخی از کشورهای همسایه و کشورهای غربی به سوریه سرازیر نشوند».

خبر گزاری فرانسه گزارش می دهد که دونالد ترامپ ماه گذشته اعلام کرده بود که دولت آمریکا در نظر دارد تا برای پذیرش پناهجویان سوری که ناگزیر به ترک شهرها و روستاهای محل سکونت خود شده اند، نسبت به ایجاد مناطق امن در خاک سوریه اقدام کند.

رئیس جمهوری جدید آمریکا جزئیات این طرح را ارائه نداده است. موضوع ایجاد مناطق امن در سوریه، همچنین موضوع مورد درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می باشد. این موضوع در گفتگوی تلفنی دو روز پیش بین دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان، بدون درز جزئیات آن به بیرون، مطرح شده است.

بشار اسد در گفتگوی امروز خود در باره پناهجویان سوری می گوید: طرح ایجاد مناطق امن واقع گرایانه نیست. او می گوید به جای پیشنهاد چنین طرحی، بهتر است در ایجاد ثبات در سوریه تلاش شود که ضمن عملی بودن و کم هزینه بودن آن، موجب امنیت پایدار برای تمامی مردم سوریه می شود.

رئیس جمهوری سوریه اعتقاد دارد که بحران پناهندگی نتیجه مستقیم دو عامل "تروریسم" حمایت شده توسط نیروهای خارجی و تحریم های غرب علیه سوریه است. او تصریح کرده است که بسیاری از مردم سوریه این کشور را به دلایل امنیتی ترک نکرده اند.

در باره همکاری آمریکا برای مبارزه علیه تروریسم در سوریه، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکا در بارۀ شرکت نیروهای این کشور در نبرد علیه داعش در سوریه، گفت که وی از این طرح به شرط هماهنگی با دولت سوریه‌، استقبال می کند.

بشار اسد گفت «نمی‌توان تروریسم را در کشوری بدون همکاری با ملت و دولت آن کشور شکست داد و از همین رو اگر ایالات متحد آمریکا قصد دارد صادقانه در مبارزه با تروریسم در سوریه شرکت داشته باشد، این همکاری اجتناب ناپذیر است.

در همین حال، رئیس جمهوری سوریه اعتقاد دارد که همکاری برای حل هر بحرانی در جهان نیازمند همگرایی میان روسیه و آمریکا است و این مساله نه فقط برای سوریه بلکه برای تمامی طرف‌های درگیر امری اساسی محسوب می شود.

خبر گزاری فرانسه گزارش میدهد که دونالد ترامپ چشم انداز ایجاد مناطق امن را به هدف ماندن پناهجویان سوری در کشورشان و در نتیجه جلوگیری از امواج پناهندگان سوری به کشورهای همسایه سوریه و اروپایی مطرح کرده است.

جزئیات و نحوه اجرای طرح ایجاد مناطق امن هنوز ارائه نشده است. رسانه های آمریکایی می گویند پنتاگون در حال بررسی این موضوع است و قرار است تا 90 روز دیگر طرح ایجاد مناطق امن در سوریه و یا در کشورهای هم مرز با سوریه را ارائه دهد.

بشار اسد در پاسخ پرسشی در بارۀ تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای جلوگیری از ورود شهروندان هفت کشور مسلمان، از جمله سوریه به آمریکا گفت: «این امری است که به آمریکا و حاکمیّت این کشور مربوط می شود. مسئولیت من این نیست که به یک رئیس جمهوری آمریکا بگویم که ورود شهروندان سوری و یا پناه جویان را به کشور خود آزاد کند. وظیفۀ من برقراری ثبات در سوریه است تا آنان به کشور خود برگردند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy