Friday, Feb 10, 2017

صفحه نخست » مجسمه خاطره‌انگیز گابریل گارسیا مارکز در کوبا

Gabriel_Garcia_Marquez.jpgمجسمه‌ای از «گابریل گارسیا مارکز» نویسنده سرشناس کلمبیایی، که یادآور ورود او به مقر آکادمی سوئدی نوبل برای دریافت مهم‌ترین جایزه ادبی جهان است،‌ در کوبا نصب می‌شود.

به گزارش ایسنا، سایت رادیو «کادنا آگرامونته» نوشت: مجسمه‌ای از «گابریل گارسیا مارکز» نویسنده کلمبیایی برنده نوبل ادبیات و خالق «صد سال تنهایی» که نسخه اصلی آن در وطن او قرار دارد، در کوبا رونمایی می‌شود.

«خوزه ویلا سوبریون» مجسمه‌ساز کوبایی است که این اثر هنری را با الهام از لحظه ورود «گابو» به مراسم دریافت جایزه نوبل با لباس‌های محلی، خلق کرده است. نسخه اصلی این مجسمه در موزه کارائیب بارانکیلا نصب شده، اما سفیر آمریکای جنوبی در هاوانا درخواست کرده کپی آن ساخته و در کوبا نصب شود.

رونمایی از این مجسمه در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوبا که از ۹ تا ۱۹ فوریه در حال برگزاری است، صورت می‌گیرد. امسال همچنین سالگرد تولد ۹۰ سالگی نویسنده «عشق سال‌های وبا» و پنجاهمین سالگرد انتشار شاهکار او «صد سال تنهایی» است.
این مجسمه در باغ ادبیات و هنر هاوانا که در مرکز تاریخی این شهر واقع است، نصب خواهد شد.

«مارکز» زمانی که برای دریافت جایزه نوبل ادبیات راهی استکهلم و مراسم آکادمی نوبل شد، برخلاف دیگر شرکت‌کنندگان که همگی با لباس‌های بسیاری رسمی حاضر شده بودند، با «لیکویی‌لیکویی» لباس محلی منطقه لیانوس، بین ونزوئلا و کلمبیا، ظاهر شد.

«خوزه ویلا سوبریون» هنرمندی که در سال ۲۰۰۸ جایزه ملی هنرهای پلاستیکی کوبا را به دست آورده و مجسمه این نویسنده و روزنامه‌نگار برجسته را خلق کرده، در یک دست «گابو» تعدادی کتاب‌ قرار داده و در دست دیگرش، شاخه گلی زردرنگ.

«سوبریون» اذعان دارد که تنها وقتی تصویری را برای کار کردن انتخاب می‌کند که بتواند با آن ارتباط برقرار کند و تصویر «مارکز» در حال ورود به مراسم نوبل، عمیقا روی او تاثیر گذاشته است.

«گابریل گارسیا مارکز» از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات اسپانیولی‌زبان و آمریکای لاتین محسوب می‌شد که در سال ۱۹۸۲ به جایزه‌ نوبل ادبیات دست یافت. او به عنوان پیشتاز سبک رئالیسم جادویی شهرت داشت که در اثر ابتلا به سرطان غدد لنفاوی در بیمارستان شهر مکزیکوسیتی در ۸۷ سالگی درگذشت.

«صد سال تنهایی» که نمونه بارز رئالیسم جادویی است، معروف‌ترین اثر «مارکز» محسوب می‌شود. «پاییز پدرسالار»، «عشق سال‌های وبا»، «خاطره دلبرکان غمگین من» و «گزارش یک مرگ» از دیگر رمان‌های معروف این نویسنده‌ هستند. آثار این نویسنده تاکنون به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy