Saturday, Feb 11, 2017

صفحه نخست » با قطع آب و برق، خوزستان تعطیل شد

khoozestan_smog_small.jpgدویچه وله - از نخستین ساعت‌های بامداد شنبه، ۲۳ بهمن آب و برق در اغلب شهرهای بزرگ خوزستان قطع شده و مراکز آموزشی و اداره‌ها تعطیل شده‌اند. گرد و غبار شدید و رطوبت زیاد علت این وضعیت اعلام شده است.

ساکنان حدود ۱۱ شهر استان خوزستان، از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان و هویزه نخستین روز از آخرین هفته بهمن ماه را در حالی آغاز کردند که اداره‌ها و مراکز آموزشی این شهرها بدون هشدار و اطلاع قبلی تعطیل شده‌اند.

خبرگزاری مهر صبح شنبه، ۲۳ بهمن از قول هاشم بالدی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گزارش داد که به علت مه‌گرفتگی و اختلال در خطوط برخی از ایستگاه‌های برق، آب لوله‌کشی نیز در بسیاری از شهرها قطع شده است.

او می‌گوید برای رفع مشکلات پیش‌آمده تیم‌هایی به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده‌اند و "برای کاهش مشکلات تمامی مدارس و مراکز آموزش عالی در نوبت صبح شنبه و ادارات و بانک‌ها در این شهرها تعطیل هستند".

قطع برق، قطع آب

بنا بر گزارش‌ها از ساعت ۴ بامداد شنبه، بر اثر گرد و غبار شدید و رطوبت بسیار بالا، برق بسیاری از شهرهای خوزستان قطع شده و در پی آن پمپ‌های آب تصفیه‌خانه‌ها و چاه‌های تامین آب شرب از کار افتاده و جریان آب‌رسانی در شهرهای بزرگ استان دچار اخلال شده است.

محمود دشت‌بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان می‌گوید مسئولان این شرکت با توجه به پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی درباره احتمال قطع برق به مردم هشدار داده‌اند.

او به خبرگزاری ایسنا گفته است: «در اطلاعیه‌ای که در تاریخ ۱۹ بهمن ماه صادر شده بود، تصریح شده که امکان وقوع قطعی برق در اثر عملکرد سیستم‌های حفاظت هوشمند در شرایط نامتعارف آب و هوایی مانند گرد و خاک شدید با غلظت بسیار بالا همچون حادثه اخیر دور از تصور نیست.»

ناتوانی در برابر معضلی کهنه

ظاهرا این هشدار با هیچ اقدام عملی مشخصی برای آگاهی‌رسانی به‌موقع به شهروندان درباره قطع برق و آب همراه نبوده است. خوزستان از مدت‌ها پیش در معرض گرد و غبار شدید قرار دارد و آلودگی هوا در این استان و در نخستین هفته بهمن ماه از مرز بحران نیز فراتر رفت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی رضا آذریان، مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، هشتم بهمن اعلام کرد که غلظت آلودگی هوای اهواز به اوج رسیده و میزان ذرات معلق در هوای این شهر ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب ثبت شده است.

حد استاندارد ذرات گرد و غبار در هوا ۱۵۰ میکرو‌گرم در مترمکعب است. با این حساب هوای اهواز بیش از ۶۶ برابر آلوده‌تر از حد مجاز بوده است.

افزون بر این و به گفته‌ی آذریان دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا امکان اندازه‌گیری گرد و غبار بیش از ۱۰ هزار میکروگرم بر متر مکعب را ندارند و بعید نیست میزان ذرات معلق در هوای اهواز بسیار فراتر از آنچه ثبت شده بوده باشد.

در اطلاعیه چند روز پیش شرکت برق منطقه‌ای خوزستان آمده است: «گروه‌های عملیاتی این شرکت به همراه گروه‌های تعمیراتی شرکت تعمیرات انتقال نیروی خوزستان از زمان بروز طوفان، گرد و غبار بی‌سابقه و بارندگی اندک روز جمعه مورخ هشت بهمن ماه به صورت شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی شده درحال رفع اثرات باقی‌مانده آلودگی روی تجهیزات انتقال و فوق توزیع شبکه برق هستند.»

سفر وزیر نیرو به خوزستان

به گزارش خبرگزاری ایسنا در پی ادامه وضعیت بحرانی استان خوزستان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو همراه با شماری از مدیران ارشد این وزارت‌خانه برای رصد و اقدام فوری برای کنترل این بحران عازم این استان شده است.

تاکنون درباره نتیجه احتمالی اقدام‌های انجام شده در خوزستان گزارشی منتشر نشده است. به نظر می‌رسد تلاش "شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی شده" گروه‌های عملیاتی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در سه هفته گذشته، که محمود دشت‌بزرگ از آن سخن گفته نیز نتوانسته مانع قطع برق و آب در بزرگترین شهرهای استان شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy