Thursday, Feb 16, 2017

صفحه نخست » دادستان کل کشور: با دیدن تصاویر کنسرت قم گریه‌ام گرفت

Mohammad_Jafar_Montazeri.jpgدادستان کل کشور گفت: فرمودند به فلان آقازاده چرا آنقدر مرخصی داده شده؛ دادن چهل روز مرخصی عادی نیست، چون ما در رودربایستی گیر کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام منتظری در همایش مشخصه‌های قوه قصاییه انقلابی در محل مجتمع فرهنگی۱۳ آبان، گفت: بسیار خوشبختم که توفیق نصیبم شد در جمع شما جوانان دقایقی را حضور یابم. موضوع بحثی که مطرح شد، مساله انقلابی بودن دستگاه قضایی است. انتظار به حق جامعه از مجموعه حاکمیت این است که هر بخشی از بخش‌های نظام وصف انقلابی‌گری را در عمل داشته باشند.

او افزود: خوشبختانه در سنوات اخیر مقام معظم رهبری به عنوان کسی که تعیین‌کننده سیاست‌های ملی نظام و راهبرد نظام ایران است به همه اقشار و کسانی که در دستگاه‌های مختلف مسئولیتی را عهده‌دار هستند و همچنین به جوانان تاکید کردند انقلابی بودن را حفظ کنند و از دستگاه قضایی چنین انتظاری است که به این راهبرد توجه کند.

دادستان کل کشور ادامه داد: در طول سال‌هایی که در هفته قوه قضاییه شرف‌یاب رهبری می‌شدیم، ایشان نکاتی را متناسب آن محفل و مجلس می‌فرمودند و تذکری می‌دادند و نظر خود را اعلام می‌کردند. در تیرماه سال جاری ایشان نکته‌ای گفتند که برای اولین بار این تعبیر را به کار بردند. تعابیر ایشان بعضا مشابه هم بود این نکته امسال نکته جالبی بود غین عبارت رهبری این است که قوه قضاییه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند. البته انقلابی‌گری تندروی نیست بلکه به معنی عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه و منصفانه و قاطعانه عمل کردن است.

او با اشاره به اینکه این منشوری است برای ما در دستگاه قضایی که دستگاه قضا باید روی این ریل حرکت کند، یادآور شد: من در بعضی همایش‌ها که همکاران محترم خودم حضور داشتند، با تکیه به این عبارت که رهبری فرمودند، می‌گفتم اساسا قاضى در هر جای کشور و در هر سمتی که باشد با یک واسطه منصوب رهبری است یعنی رهبری شخصا و راسا رییس قوه قصاییه را منصوب می‌کند و رییس قوه با ابلاغ خودش قاضى را منصوب می‌کند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: این جایگاه و این کرسی مهم مشروعیتش فقط با اذن رهبری به عنوان رهبر انقلاب است و الا قاضى که امروز داریم با چه حقی به جان و مال و ناموس مردم ورود پیدا می‌کند. هیچ‌یک از مناصب در دستگاه اجرایی این شرایط را ندارد و این منحصر به قصات است. نکته دوم اینکه اینکه در موازین شرعی یکی شرایط قضاوت عدالت است، عدالت یک وصفی است که باید او را از معصیت باز دارد، عدالت شرط قضاوت است.

منتظری خاطرنشان کرد: شما در هیچ مکتبی این ویژگی را ندارید در همه کشورهای دنیا قاضى توسط رییس‌جمهوری و قوه مجریه و یا ترکیبی از قوه مقننه و مجریه انتخاب می‌شود، این افتخار قاضی در ایران است که بطور مستقل انتخاب می‌شود و رییس‌جمهور و رییس مجلس در انتخاب وی نقشی ندارند. این جایگاه و استقلال و این رسالتی که به عهده دستگاه قضایی است، می‌طلبد در مسیری که رهبری معین می‌کند، حرکت کند. اهمیت دستگاه قصایی برای کشور و نظام به حدی است که اگر دستگاه قضایی سالم باشد و در ریلی که رهبری معین کرده حرکت کند می‌تواند سایر بخش‌ها را سالم نگه دارد حتی نیروهای مسلح.

او افزود: ما سازمان قضایی نیروهای مسلح داریم که در عزل و نصب قضات سازمان نیروهای مسلح اصلا نقش ندارند، این استقلال می‌طلبد که کاملا در مسیر احیای عدالت و احقاق حق حرکت کنیم. اینکه رهبری فرمودند قوه باید صد‌درصد انقلابی باشد یعنی بعضی‌ها در اندیشه خود از انقلاب این مفهوم را برداشت می‌کنند که همه چیز باید برهم بریزد. در اوایل انقلاب شیرازه همه چیز از هم پاشیده بود و انسجام لازم وجود نداشت البته این امر طبیعی بود اما در سال ۶۰ امام فرمودند امسال سال عمل به قانون است.

دادستان کل کشور عنوان کرد: از همان ابتدا امام فرمودند باید قانون اساسی تعیین شود. عدالت توام با عقلانیت باشد. اگر قاضی می‌خواهد حکم بدهد باید با حساب باشد. قاضى باید دلسوز جامعه باشد و بی‌تفاوت نباشد یکی از وظایف دادستان کل و سایر دادستان‌ها عبارت است؛ حفظ حقوق عمومی. ما قبل از این تکلیف قانونی نداشتیم اما در قانون جدید این وظیفه به عهده دادستان گذاشته شد. اول کار دیدم که فاقد تشکیلات برای این موضوع هستیم و طرح آن را آماده کردیم به رییس قوه قضاییه دادیم.

او گفت: بنده معتقدم دادستان‌ها اگر بخواهند در جهت احقاق حقوق عمومی عمل کنند با مشکلاتی روبرو هستند باید این بررسی شود. گاهی سخت بودن عمل برمی‌گردد به نفس عمل گاهی مربوط به جریانات بیرونی است. اینجاست که معنای توصیف رهبری برای ما محسوس است؛ یعنی عادلانه و دلسوزانه عمل کنیم. دلمان می‌سوزد برای قشر کارگر این مساله قاچاق کالا بسیاری را آلوده کرده در بازار و گمرک و کارخانجات و در بین برخی مقامات این آلودگی و غبار زشت به دامن‌شان نشسته و باید با تدبیر و خردمندانه و منصفانه عمل کرد.

منتظری ادامه داد: قانون به ما می‌گوید تا زمانی که فردی متهم است و حکمش قطعی نشده نباید نامش رسانه‌ای شود، قانون می‌گوید بعد از قطعی شدن حکم نام او را می‌شود اعلان کرد. فرمودند به فلان آقازاده چرا انقدر مرخصی داده شده است، اگر کسی حادثه‌ای برایش اتفاق افتاده چند روز مرخصی به او بدهند این خلاف آیین‌نامه نیست، دادن چهل روز مرخصی عادی نیست، چون ما رودربایستی گیر کردیم، این نقد به ما وارد است. عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند در بحث حقوق‌های نجومی وارد شویم. در یک جلسه رسمی بنده این مطلب را برای اولین بار مطرح کردم و گفتم باید به همه حقوق‌ها رسیدگی شود. برخی از حقوق‌ها در ماه نهصد میلیون و چهارصد میلیون ریال هم بود. ما گفتیم بررسی شود ببینید آیا این میزان مبالغ قانونی است یا نه در بررسی مشخص شد برخی از این حقوق‌ها قانونی است.

او افزود: قانون به هیاتی اجازه داده که میزان حقوق مشخص کند و آنها ممکن است خطا کنند. برخی از این حقوق طبق آیین‌نامه درست است در مورد این افراد حرف ما این بود که باید انصاف داشت اگر به شما اجازه تعیین حقوق داده شده باشد، باید ضابطه‌مند باشد، ببینید طبقه متوسط چقدر حقوق دارند، افراد بالای متوسط چقدر حقوق دارند. اگر بخواهیم اینکار را جرم بدانیم و با آن مبارزه کنیم با ضعف در مبانی قانونی مواجه می‌شویم. در مجازات کردن این‌ها دستمان می‌لرزد. اگر کسی به زنا متهم شد سه نفر شهادت دهند نفر چهارم شهادت ندهد زنا ثابت نمی‌شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: حداقل پنجاه درصد از دستگاه قضایی ناراضی‌اند زیرا محکوم شدند. دستگاه قضایی در سلامت اداری تا نقطه مطلوب فاصله دارد. شهید بهشتی چند قدم انقلابی برداشت متاسفانه بعد از شهادت ایشان جای ایشان خالی ماند.

منتظری تاکید کرد: آن آقایی که چند میلیارد به جیب می‌زند و به کانادا می‌رود بخاطر این است که برخی از مسئولان دو تابعیتی هستند و قانونا ممنوع است. دولت باید با دو تابعیتی‌ها برخورد کند، غالب دوتابعیتی‌ها آمریکایی، کانادایی و انگلیسی هستند. بنده اطمینان دارم برخی از این فساد‌ها ریشه در خارج دارد .

او خاطرنشان کرد: دشمن قصد دارد با ابزار فرهنگ که جذاب و فریبنده است، به جوانان ما ضربه بزند رهبری تحت عنوان شبیه‌خوان فرهنگی تذکر دادند اما مسئولان ما ککشان هم نمی‌گزد. فضای مجازی ما تبدیل به یک جهنم سوزان برای جوانان ما شده است. ما در هر هفته بین ۱۵تا۲۰ صفحه فساد اخلاقی را می‌بندیم.

دادستان کل کشور گفت: اگر قران خط قرمز شما باشد باید با این مشکلات برخورد شود آیا کنسرت‌هایی که اجرا می‌شود اسلامی است. خدا نکند با کنسرتی برخورد شود چه بوق و کرنایی راه می‌اندازند. بحث این است زیر لوای کنسرت کارهای غیرشرعی می‌شود وقتی تصاویر کنسرت قم را دیدیم گریه‌ام گرفت. ما فقط دست دادنشان را دیدیم چیز دیگری از ایشان ندیدیم. بدتر از نصب تصاویر سران فتنه در دانشگاه‌ها فرهنگی است که در ذهن جوانان تزریق می‌شود باید با کسانی که این کار را می‌کنند با منطق حرف بزنید.

منتظری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا موثرین فتنه در دانشگاه حضور دارند و سخنرانی می‌کنند، گفت: در انتخابات به گونه‌ای رای دهید که یک وزیر انقلابی در صدر وزارت علوم قرار گیرد و انتظار داریم وزیر علوم، انقلابی عمل کند.

او در ارتباط با برجام نیز اظهار کرد: در بحث برجام هم تلاش زیادی صورت گرفت و هم تا حدودی در برخی مسایل جزیی گام‌هایی برداشته شد ولی باید سود و زیان را در کنار هم بسنجیم و آنچه که از دست داده‌ایم را باید مورد سنجش قرار دهیم.

این مقام ارشد قضایی در رابطه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی از سوی برخی مدیران و دستگاه‌ها گفت: به همه دستگاه‌ها و واحدها نامه نوشتیم که نباید اطلاعات و مکاتبات اداری در شبکه‌‌های فضای مجازی همچون تلگرام انتقال داده شود ولی متاسفانه این امر مورد توجه مسئولان امر قرار نمی‌گیرد .

منتظری در رابطه با برخورد با زمین خواری و کوه‌خواری گفت: قوه‌قضاییه در این زمینه عزمش را جزم کرده است ولی این موضوع گسترده است و یا به سنوات مختلف مربوط می‌شود. اما مطمئن باشید دادستان‌ها با جدیت با این موضوع برخورد می‌کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy