Saturday, Mar 4, 2017

صفحه نخست » ایران سامانه موشکی اس-۳۰۰ روسی را آزمایش کرد

s300-Iran-test.jpgبه گزارش رادیو زمانه، ایران در یک مانور نظامی به نام «دماوند» سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را که از روسیه خریداری کرده است مورد آزمایش قرار داد.

این مانور نظامی روز شنبه ۱۴ اسفند با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری در میدان تیر یکی از یگان‌های پدافندی ایران انجام شد.

ایران گفته است که آزمایش سامانه موشکی اس-۳۰۰ با موفقیت انجام شده و با شلیک چند فروند موشک، اهداف متنوعی در ارتفاع و بُردهای مختلف، مورد هدف قرار گرفته است.

امیر اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیای ارتش خبرگزاری صدا و سیما سامانه موشکی اس-۳۰۰ را حق ایران دانست و گفت این سامانه را بر اساس تهدیدها و نقشه‌های عملیاتی آزمایش شده و «هیچ کس دیگری به چگونگی عملیاتی شدن این سامانه دسترسی نخواهد داشت».

امیر اسماعیلی گفت: «موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز نیز نمی‌توانند از دست این سامانه فرار کنند.»

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیای ارتش همچنین گفت طراحی و ساخت «اس-۳۰۰ کاملاً ایرانی» با نام «باور ۳۷۳» در دست انجام است و در آینده‌ای نزدیک این سامانه نیز آزمایش خواهد شد.

سازمان فدرال همکاری‌های روسیه ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ / ۲۲ مهرماه سال جاری اعلام کرد که تحویل سامانه موشکی اس‌-۳۰۰ به ایران به‌طور کامل انجام شده است.

بر اساس اطلاعات غیررسمی، چهار مجموعه سامانه موشکی اس‌-۳۰۰ از نوع «پ.ام.او.۲» با نام «فاواریت» به ایران تحویل داده شده است.

این سامانه‌های موشکی در « آلماز - آنتی»، مرکز طراحی و تولید صنایع دفاع هوافضا روسیه و با هزینه نزدیک به یک میلیارد دلار ساخته شده‌اند.

روسیه در آذرماه ۱۳۹۴ ارسال سامانه موشکی اس‌-۳۰۰ به ایران را آغاز کرد. در این مدت بارها خبرهای ضد و نقیضی از تحویل این سامانه به ایران منتشر شد.

برپایه توافق‌نامه‌ای که اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی میان تهران و مسکو به امضا رسید، قرار بود روسیه پنج سامانه دفاع ضدموشکی اس‌-۳۰۰ را به قیمت حدود ۸۰۰ میلیون دلار به جمهوری اسلامی بفروشد. این توافق با وجود پیش‌پرداخت ۱۶۷ میلیون دلاری ایران به روسیه، به دلیل قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و تعهدات الزام‌آور آن بر هم خورد. فسخ این توافق به دستور دمیتری مدودف، رئیس‌ جمهوری وقت روسیه در سال ۲۰۰۹ انجام شد.

در پی تفاهم هسته‌ای لوزان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری کنونی روسیه اجازه فروش سامانه موشکی اس‌-۳۰۰ به ایران را که شش سال ممنوع شده بود صادر کرد.

سامانه‌ موشکی اس-۳۰۰ قادر است موشک‌های بالستیک، کروز و هواپیماهای پروازی در ارتفاع کم را تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری، شناسایی، ره‌گیری و منهدم کند.

دسترسی ایران به سامانه پیشرفته موشکی اهمیت استراتژیک دارد و می‌تواند افزون بر تقویت قدرت دفاعی این کشور، قدرت مانور ایران در تهدیدها و تبلیغات متقابل منطقه‌ای را بالا ببرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy