Sunday, Mar 5, 2017

صفحه نخست » محسنی اژه ای: احمد منتظری با وساطت یکی از مراجع قم آزاد شد

Mohseni_ejei_56_small.jpgایرنا - سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و نهمین نشست خبری خود در باره موضوعات مختلف از جمله تشکیل دادسرای ویژه محیط زیست، پرونده بابک زنجانی، آزادی احمد منتظری، گذشت از قصاص، آزادی یاسین رامین، آخرین وضعیت پرونده ثامن الحجج و موضوعات دیگر پاسخ گفت.

** منتظری با وساطت یکی از مراجع قم آزاد شد
محسنی اژه ای درباره سوالی درخصوص تعلیق حکم حبس احمد منتظری اظهار کرد: این موضوع مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و از جزئیات آن مطلع نیستم؛ اجمالا اینکه یکی از مراجع قم وساطتی کرده و براساس آنچه شنیده ام او هم تعهدی داده است.
وی اضافه کرد: چون قضیه مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است اطلاعات دقیقی نسبت به آن ندارم.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منتظری که روز گذشته منتشر شد، آمده است: احمد منتظری ساعت ٩ صبح امروز (٩٥/١٢/١٤) با پایان یافتن مدت مرخصی، بر حسب قرار قبلی به دادسرای ویژه روحانیت قم مراجعه کرد، که به وی گفته شد حکم مربوطه به حالت تعلیق درآمده است.
براساس این گزارش، چهارم اسفندماه جاری احمد منتظری روانه زندان شد که بعد از 24 ساعت به او هشت روز مرخصی داده شد.

** یاسین رامین با قرار وثیقه آزاد شد
محسنی اژه ای ادامه داد: یاسین رامین با قرار وثیقه بعد از حدود پنج ماه بازداشت آزاد شد.
سخنگوی قوه قضائیه در این ارتباط گفت: افرادی که تحت تعقیب قرار می گیرند برخی الزام به بازداشت موقت هستند و برخی نیستند و در قانون جدید این موارد کمتر شده است و قاضی حق انتخاب دارد.
وی ادامه داد: اگر در جایی بیم تبانی شخص با سایرین وجود داشته باشد و یا شخص در صورت آزاد بودن آثار جرم را از بین ببرد و یا متواری شود قاضی فرد را بازداشت موقت می کند.
معاون اول قوه قضائیه افزود: گاهی اوقات نیز برای فرد قرار وثیقه صادر می شود و اگر فرد نتواند آن را تامین کند فرد در بازداشت موقت به سر می برد.
وی خاطرنشان کرد: برای این شخص در ابتدا قرار وثیقه ای صادر شده بود که این قرار وثیقه تخفیف پیدا کرد و وی تا زمان رسیدگی به پرونده از زندان آزاد شده است.

** درباره پرونده حمید بقایی
محسنی اژه ای همچنین درباره پرونده حمید بقایی اظهار داشت: این پرونده مفتوح است و تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده است.
وی درباره اصرار خبرنگاری درباره اینکه اتهام بقایی چه بوده است، گفت: افرادی که هنوز حکم نهایی آنها صادر نشده است را نمی توانیم رسانه ای کنیم و در معذوریت قرار داریم.
وی در مورد اینکه با توجه به اعلام کاندیداتوری آقای بقایی آیا صلاحیت وی توسط شورای نگهبان تایید می شود، گفت:‌ تشخیص صلاحیت از ناحیه شورای نگهبان الزاما به داشتن پرونده و یا نداشتن پرونده قضایی نیست چون ممکن است کسی پرونده داشته باشد و صلاحیت نیز داشته باشد و عکس آن نیز امکانپذیر است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سئوال که بقایی بعد از آزادی از زندان ادعا کرده که با توصیه رهبری آزاد شده اند و این که در زندان از او خواسته اند که به جاسوس بودن مشایی اعتراف کند، گفت: در این پرونده همان طور که گفتم از بیان جزئیات معذورم ولی مساله جاسوسی صحت ندارد.

**اجرای حکم اعدام بابک زنجانی تعلیق نشده است
سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و نهمین جلسه نشست خبری خود همچنین گفت: اجرای حکم اعدام بابک زنجانی تعلیق نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حکم اعدام بابک زنجانی تا پرداخت بدهی وی تعلیق می شود، اظهار داشت: اصل این خبر که توسط من گفته شده است مورد تایید نیست بلکه این مساله از قول دادستان کل کشور در رسانه ها نقل شده است که آن را هم به طور ناقص بیان کرده اند.
وی اضافه کرد: پرونده همین الان در حال اجرا است و تلاش شده که باقی مانده بدهی وی به شرکت نفت برگردانده شود و تا امروز نیز بخشی از اموال در داخل و خارج کشور شناسایی شده و وی اختیار کامل داده که در آن تصرف کنند که این در مرحله کارشناسی و فروش است.
محسنی اژه ای ادامه داد: با توجه به مبالغ تعیین شده کارشناسی، احتمال دارد متهم به آن اعتراض داشته باشد و نیز با توجه به اینکه دو نفر دیگر از متهمان این پرونده حکم شان نقض شده است برای تکمیل پرونده آنها نیز به متهم نیاز داریم.
وی افزود: همچنین فرد دیگری که در این پرونده با تلاش نیروهای انتظامی و اطلاعاتی به ایران بازگردانده شده نیز برای تکمیل پرونده اش به اظهارات متهم (بابک زنجانی) نیاز داریم.

** هک ایمیل توسط زنجانی در وزارت اطلاعات در دست بررسی است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری گفته است که معاون حقوقی وزارت نفت به همراه دادستان نزد بابک زنجانی رفته اند و وی از مطالبی که معاون حقوقی وزارت نفت مطرح کرده است، اطلاع داشته است آیا بابک زنجانی توانایی هک کردن ایمیل های این معاونت را دارد یا نه گفت: از جزئیات این مساله اطلاعی ندارم اما این مساله در وزارت اطلاعات در حال بررسی است، اما اصل این موضوع که چنین حرفی مطرح شده است صحت دارد.
وی ادامه داد: برخی از زندانیان در ارتباط با بیرون از زندان مطالب خلافی را منتقل و یا دریافت می کنند و اگر ما بخواهیم محدودیت ایجاد کنیم فریاد حقوق بشر بلند می شود که چرا تماس ها را قطع کرده اید؟
محسنی اژه ای اظهار داشت: در این پرونده هم وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی موضوع را دنبال می کنند و اخیرا وزارت اطلاعات درخواست کرده بود که برخی تماس های متهم (بابک زنجانی) با خانواده اش نظارت بیشتری روی آن صورت گیرد.

** مهدی هاشمی در زندان به سر می برد
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سئوال که چرا مرخصی مهدی هاشمی طولانی شده بود، گفت: وی اکنون در زندان به سر می برد و در جلسه قبلی در مورد دلایل طولانی شدن مدت مرخصی وی توضیح دادم.

**این مساله که اکثریت متهمان حمله به سفارت عربستان تبرئه شدند، صحت ندارد
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که اکثریت متهمان حمله به سفارت عربستان تبرئه شده اند، گفت: در این پرونده بیش از 20 متهم وجود داشت که تنها 3 نفر از آنها تبرئه شدند و همچنین در دادگاه ویژه روحانیت نیز حکم 6 نفر قطعی شد که در بازداشت به سر می برند.
وی ادامه داد: برخی از متهمین حمله به سفارت عربستان نیز که محکوم شدند، حبس آنها قطعی نشد و برخی که حبس آنها قطعی شده به دنبال اعتراض هستند، ولی این که اکثریت آنها تبرئه شده اند، صحت ندارد.

**پرونده دو تابعیتی بازداشتی عضو تیم هسته ای به دادگاه رفت
خبرنگاری از محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده «د . ر» عضو تیم هسته ای دو تابعیتی که اخیرا' بازداشت شده بود پرسید که وی گفت: اگر «د . الف» بود بهتر بود. برای این فرد قرار صادر شد و پرونده به دادگاه رفت. دادگاه به این موضوع رسیدگی می کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy