Monday, Mar 6, 2017

صفحه نخست » تدابیر جدید بانک های هلند در قبال مشتریان ایرانی تبار

458223_small.jpgخبرگزاری ایرانشهر - بانک های هلند با کنترل حساب‌های مشتریان ایرانی تبار و پی بردن به پرداخت بهای بلیط برای شرکت هواپیمایی "ایران ایر"، به رفت و آمد عده‌ای مشتریان به ایران پی برده اند می گویند خود را موظف به انتقال این اطلاعات به اداره مهاجرت هلند می دانند و در همین راستا تدابیر تازه ای در برخود مشتریان ایرانی تبار خود اتخاذ کرده اند.

"رابو بانک" بزرگترین بانک هلند مشتریان ایرانی‌اش را مورد بازخواست قرار می دهد و از آنها راجع به سفرشان به ایران و مبلغ پولی که با خود می‌برند و نحوه خرج کردن آن می پرسد. گروهی از ایرانیان که به شدت از این پرسش ها شگفت زده شده و از چنین دخالت مستقیمی در زندگی خصوصی‌شان خشمگین شده‌اند، واکنش هایی نشان داده‌اند. برخی بلافاصله حساب خود را بسته و به بانک های دیگر مراجعه کرده‌اند، برخی از دادن پاسخ خودداری کرده‌اند و برخی ضمن اعتراض و ابراز ناراحتی از این پرسش ها، به آنها پاسخ داده‌اند.

ابتدا به نظر می رسید که بانک تنها با کنترل حساب‌های مشتریان ایرانی و پی بردن به پرداخت بهای بلیط "ایران ایر"، به رفت و آمد عده‌ای به ایران پی برده و آنان را بازخواست می‌کند. اما چندی پس از آن روشن شد که این تماس ها شامل کسانی هم می‌شود که به ایران سفر نمی کنند. فقط داشتن نام ایرانی و متولد بودن در ایران کافی است که در لیست بازخواست قرار بگیرند.

مقامات بانکی در هلند می گویند کار آنها طبق قانون است و بر اساس قوانین حمایت تجارت شفاف بانکها وظیفه دارند کلیه حساب شهروندان دارای تابعیت پنج کشور را که شامل تحریم های جهانی هستند کنترل کنند تا مبادا از طریق آنها تحریم ها دور زده شوند. به این ترتیب بانک می خواهد از "کارهای خلاف از جمله کمک به تروریسم و پولشویی" جلوگیری کند. کشورهای سودان، سوریه، کره شمالی، کوبا و ایران شامل این حکم می شوند.

به گفته مسولان مالی هلند & سیستم مالی این کشور تا ماه فوریه 2016 که تحریم های گسترده جهانی از طرف سازمان ملل و اتحادیه اروپا و همچنین دولت آمریکا بطور خاص درجریان بود، هیچ نوع همکاری‌ای با بانک های ایرانی نداشته است. ولی پس از این تاریخ گرچه هنوز رابطه مستقیمی با هیچ بانک ایرانی نداشته ولی ارتباطاتی از طریق بانک های واسط برقرار شده است که می تواند زمینه انتقال وجوه غیر شفاف را فراهم آورده و خطراتی را برای سیستم بانکی هلند به همراه داشته باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy