Friday, Mar 10, 2017

صفحه نخست » ترکان:‌ سران قوا وقتی دور همند، قربان صدقه هم می‌روند

akbar_e_torkaan.JPGمشاور رئیس‌جمهور گفت: بعضی از بزرگان کشور آن جلسه که با هم می‌نشینند، با هم مهربان و صمیمی و قربان و صدقه هم می‌روند، آنجا باید خیلی بهتر با هم صحبت کنند.

قانون- مشاور رئیس‌جمهور گفت: بعضی از بزرگان کشور آن جلسه که با هم می‌نشینند، با هم مهربان و صمیمی و قربان و صدقه هم می‌روند، آنجا باید خیلی بهتر با هم صحبت کنند.
به گزارش قانون به نقل از خبرآنلاین، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی شامگاه روز گذشته (پنجشنبه 19 اسفند) میهمان برنامه دست‌خط بود.
عمده این گفت‌وکو با مسائل اقتصادی اشاره داشت اما بخش‌هایی از آن هم سیاسی بود که در ادامه می توانید آنها را بخوانید:

مجری: در این 4سال از هم‌افزایی برای کار تیمیِ اقتصادی راضی بودید؟
من از ابتدای اول تا الان چون در گوشه و کنار انقلاب بودم، به نظرم ما همۀ ادوار این عدم کار تیمیِ خوب را داشتیم، این دوره یک ویژگی بیشتر دارد، این دوره روسای قوا از طریق رسانه‌ها با هم گفت‌وگو می‌کنند

مجری: نه این قبلاً هم گفته شده بود؛ این خیلی بد است که
بله، خب باید چه کنیم؟

مجری: اینکه شما می‌گویید روسای قوا از طریق رسانه‌ها با هم گفت‌وگو می کنند هفته پیش سه نفرشان دفتر آقای روحانی جلسه داشتند، یعنی چند وقت یکبار کنار هم می‌نشینند، پس صحبت کنند!
قربون صدقه همدیگر می‌روند؛ من اینطوری می بینم

مجری: شما که آدم کم تجربه‌ای نیستید، شما آدم پرتجربه‌ای هستید، یعنی دارید عمیق صحبت می‌کنید نه سطحی!
من واقعا نگاه می کنم می‌بینم بعضی از بزرگان کشور آن جلسه که با هم می‌نشینند، با هم مهربان و صمیمی و قربون و صدقه هم می روند، آنجا باید خیلی بهتر با هم صحبت کنند.

مجری: شما قائم مقام ستاد آقای روحانی سال 92 بودید و بعد یک جا گفته بودید اگر ستادهای دیگر هم دخل و خرجشان را اعلام کنند، ما هم اعلام خواهیم کرد.
بله، چون ترازنامه ما روشن بود، از چه کسانی پول گرفتیم، کجا خرج کردیم، روز اولی که ستاد درست شد، ما رئیس امور مالی مرکزمان را گذاشتیم رئیس امور مالی ستاد و مانند قواعد رسمی پول‌هایی که وارد شده، هیچ پولی دستی نگرفتیم همه را به حساب ریختیم و هیچ پولی هم به کسی دستی ندادیم و همه را با چک دادیم، بنابراین چون رقم ما خوب بود، رقمی که پول خرج کرده بودیم قابل ارائه به مردم بود.

مجری: رقم را به مردم نمی‌گویید؟
می گوییم هر وقت لازم شود همه بیایند ما می‌گوییم.

مجری: بابک زنجانی که صحت نداشت؟
نه آنجایی که من قائم مقام ستاد بودم و آقای نعمت زاده رئیس ستاد بود، در آن حوزه هیچ پولی از ایشان گرفته نشده است، من نمی‌گویم، چون اینها چنین چیزی را گفتند، ممکن است یک نفر رفته باشد گوش بابک زنجانی را بریده باشد ولی به ستاد ما ربطی ندارد.

مجری: در دوره دوم آقای هاشمی، چه اتفاقی افتاد که برخی از وزرا دنبال مادام‌العمر بودن ریاست جمهوری ایشان بودند؟ شما چنین اعتقادی داشتید؟
خود ایشان هم چنین اعتقادی نداشت، حالا بعضی ها علاقمندی‌شان بود دیگر.

مجری: همین فکر شد مبنای تشکیل حزب کارگزاران سازندگی؟
نه، کارگزاران بحثش جدا بود، یک عده از بچه‌هایی که در دولت بودند می‌گفتند نمایندگان مجلس از طیف‌هایی انتخاب کنیم که به کارهای اجرایی کشور آشنایی بیشتری داشته باشند

مجری: این خلاف قانون نبود یا خلاف آن چیزی که دولت نباید در انتخاب مجلس دخالت کند؟
بله ولی نمی‌گفتند حسن یا حسین، می‌گفتند این گرایش را اضافه کنید.

مجری: شما جزء آنها بودید؟
در ابتدا بله، تا زمانی که آقا فرمودند وزرا نباشند، یک مرحله‌ای شد آقا فرمودند وزرا نباشند.

مجری: فقط معاونان رئیس جمهور و اینها...
غیر وزرا، که من و دو سه نفر دیگر از وزراء آمدیم بیرون.

مجری:­ شما در خرداد سال 76 از نامزدی آقای ناطق حمایت می‌کردید؟
بله.

مجری:­ ولی آقای هاشمی اینطور نبود؟
بله، حالا قصه اینکه چگونه شد ما رفتیم دنبال آن کار، من به آقای ناطق ارادت دارم، چون زمانی که وزیر کشور بود من استاندار بودم.

مجری: من جایی خواندم اصولگرای واقعی، آقای ناطق.
بله واقعا اینطوری است، آقای ناطق غیر از اینکه اعتقادات را دارد، یک مرام دارد که این بی نظیر است و این خیلی افراد را جذب کرده است و هنوز هم ما جلسه استانداران را خدمت ایشان داریم، هنوز تیم آن دوره، هر یک ماه و یک ماه و نیمی این جلسه است.

مجری: سال 84 شما از آقای هاشمی حمایت می‌کردید؟ موافق بودید ایشان بیاید؟
بله.

مجری:­ فکر می‌کردید شکست بخورند؟
نه.

مجری: سال 88 هم با نامزدی که از او حمایت می‌کردید تا زمانی بودید که آن مسیر نادرست را نمی‌رفتند و بعد دیگر جدا شدید.
بله، شورای نگهبان ما خیلی جایش بالاست، اگر نظر داد همه باید بگوییم چشم. نبایستی خدایی نکرده به آنها یک طوری اصابت کند که رای شان تمام کننده نباشد، این کشور را ضعیف می کند وگرنه بله، وقتی هیجان انتخاباتی بالا می گیرد ممکن است از خیلی افراد چیزهایی سر بزند که در حال عادی انتظارش را نداریم.

مجری: بعد از آن وقایع شما با آن شخص صحبت کردید؟
من و چند نفر از دوستان که حالا نامشان را نمی گویم، مثلا خدمت چند نفر از مراجع رفتیم، خدمت مرحوم آقای مهدوی کنی رفتیم، و کوشش می کردیم این موضوعات زودتر بسته شود، به اندازه توان خودمان که کم توان بودیم، اما کارساز نبود.

مجری: با خود آن کاندیداها که نزدیک به شما بودند، صحبت کردید؟
خدمت یک نفر از آنها رفتیم، دوبار.

مجری: حرفهای شما را قبول نمی کردند؟
می شنیدند.

مجری: توصیه شما به آنها چه بود؟
ما فکر می کردیم این موضوع الان قابل برگشت نیست، مگر می شود ساعت را برگردانیم به عقب؟! باید به سمت این برویم که کشور آسیب نبیند.

مجری:­ سال 92 فکر می کردید آقای روحانی رای بیاورند؟
اول کار احتمال مان ضعیف بود، ولی در مناظره ها امیدوار شدیم، آقای روحانی به ظرفیت های خودش یک دفعه یک بروز و ظهور خوبی کرد، اگر او را به هیجان نمی آوردند که برگردد بگوید من سرهنگ نیستم من حقوقدان هستم، ممکن بود این شانس بالا را نداشته باشد، وقتی عادی حرف می زند خیلی آرام و منطقی، به هیجان که می آید خوب می شود.

مجری: آقای روحانی با کمتر از 500 هزار رای بالای نصاب رای آورد ولی همه هم تمکین کردند و اسمی هم از تخلف و تقلب ... فضای خوبی بود، فکر می کنید تجربه 4 سال قبل به ما این کمک را کرد یا اینکه نه اصلاً فضا متفاوت بود؟
ببینید ما داریم رشد می کنیم، جامعه ما دارد بزرگ می شود، جامعه ما الان خیلی فهمیده شده است، خیلی علمش خوب است، اصلاً جوامع دیگر را ببینید اینطور در سیاست ورود می کنند؟

مجری: نه واقعا بچه های ما هم وارد سیاست می شوند!
جامعه ما خیلی تراز درکش نسبت به این مسائل بالاست.

مجری: می گویند چطور افرادی که سال 88 شکست خوردند و آن مسائل به وجود آمد، یکسری گلایه ها هم بود بر سر مناظره ها و مسائل پیش از انتخابات، ولی سال 92 کسانی که شکست خوردند در فاصله کم هم قبول کردند، یعنی ظرفیت باخت را...
ما همین الان هم می دانیم که آقای دکتر روحانی که آن زمان "پنجاه ممیز یه چیزی" از آرا را داشته است آیا آن "49 ممیز یه چیزی" رفته‌اند؟ نه، اندکی از آنها برگشتند به سمت آقای روحانی، اندکی هم از این طرف برگشتند به آن طرف ولی بالاخره الان طرفداران آن تفکر هستند، طرفداران تفکری که رقیب آقای روحانی بودند همین الان هم هستند، در انتخابات می آید و باید هم بیاید، باید یک رقابت خوبی هم شکل بگیرد و اگر اینها نیایند و به انتخابات پر و بال ندهند این انتخابات بی رمقی می شود و خوب نیست.

مجری: ولی با رعایت قوانین و پایبندی به قانون و ظرفیت باخت داشتن.
بله.

مجری: یک جایی از شما خواندم نمی دانم درست است یا خیر گفتید 50/49 درصدی که در انتخابات اخیر به روحانی رای ندادند حامی بی قانونی و قانون گریزی و عامل پدید آمدن امثال بابک زنجانی هستند! این را شما گفتید؟
نخیر برای من نیست، به من می خورد چنین چیزی بگویم؟!

مجری:­ برخی فکر می کردند شما از وزرای آقای روحانی هستید، خودتان نپذیرفتید؟
سن من برای وزیر شدن گذشته است؛

مجری:­ الان بیشتر از بعضی وزرا تلاش می کنید که [می خندد]
بله بالاخره من فکر می کنم ما ظرفیت های جوان داریم؛

مجری: خیلی خوب است یک کسی در دولت باشد و مشاور رئیس جمهور هم باشد و یکی از نقدها هم این است که دولت پیر است!
بله متوسط سنی دولت بالاست و ما الان داریم، ما الان در وزارتخانه های مختلف، در وزارت راه می توان یک لیست 10 نفره درست کنم که ممکن است شما ببینید همه اینها قابلیت وزیر شدن دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy