Saturday, Mar 18, 2017

صفحه نخست » ترامپ روز بعد از دیدار با مرکل: آلمان بدهی زیادی به ناتو دارد

trump_merkel_small.jpgدونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید آلمان "مبالغ زیادی" به ناتو بدهکار است و باید هزینه‌های دفاعی زیادی را به آمریکا بپردازد. آقای ترامپ این مساله را یک روز پس از ملاقات با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مطرح کرده است.

آقای ترامپ در توییتر خود نوشته است: "... آلمان مبالغ زیادی پول به ناتو بدهکار است و ایالات متحده باید برای امکانات دفاعی قدرتمند و بسیار گرانی که فراهم می‌کند پول بیشتری دریافت کند."

او گفته است که دیدار روز جمعه‌اش با خانم مرکل برخلاف آنچه در "اخبار جعلی" آمده "عالی" بوده است.

برخی خبرنگاران دیدار آقای ترامپ و خانم مرکل را غیرصمیمانه توصیف کرده‌اند. پیش از کنفرانس خبری مشترک روز جمعه و زمانی که خبرنگاران می‌خواستند از آنها عکس بگیرند، خانم مرکل به آرامی از آقای ترامپ پرسید: "می خواهید دست بدهید؟" اما آقای ترامپ پاسخی نداد.

دیدار مرکل و ترامپ اختلاف نظر میان دو طرف را از میان برنداشت

رادیو فرانسه - دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بعدازظهرجمعه ۱۷ مارس/ ۲۷ اسفند، در کاخ سفید واشینگتن با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. دونالد ترامپ خود شخصاً در پای پله‌ها از آنگلا مرکل استقبال کرد و پس از انجام گفتگو در دفتر ریاست جمهوری، با میهمان خود در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کرد. دیدار میان رئیس جمهوری آمریکا و صدر اعظم آلمان قرار بود روز سه‌شنبۀ گذشته انجام گیرد، امّا طوفان برف در شرق آمریکا این دیدار را تا روز جمعه به تاخیر انداخت.

رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با صدراعظم آلمان گفت «من انزوا طلب نیستم و از آزادی داد وستد حمایت می کنم، اما آزادی داد و ستد نتایج زیانباری داشته است». دونالد ترامپ با اشارۀ تلویحی به مازاد تجارت خارجی آلمان با تمسخر گفت «بدون تردید فروشندگان آلمانی مدت زیادی بهتر از همتایان آمریکائی خود کار کرده اند»، امّا این دوره «دیگر سپری شده است».

آنگلا مرکل در پاسخ گفت که به نظر او «باید به جهانی شدن با روحیه‌ای باز نگریست» و خواستار از سرگیری گفتگوها در بارۀ «پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری دوسوی اقیانوس اطلس» شد. این مذاکرات در سال ۲۰۱۳ میان اروپا و آمریکا آغاز شد و با مخالفت‌های گسترده‌ای از سوی انجمن‌های مدنی دو سوی اقیانوس اطلس روبرو شد. صدراعظم آلمان بی آنکه مستقیماً به اظهارات گذشتۀ دونالد ترامپ اشاره کند گفت بهتر آنست بجای سخن گفتن در رسانه‌ها بتوانیم رو در رو با هم گفتگو کنیم. وی اختلاف نظر با رئیس جمهوری آمریکا را در بسیاری زمینه‌ها پنهان نکرد.

یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف میان رهبران دو کشور موضوع پناه جویان و مهاجران بود. رئیس جمهوری آمریکا مهاجرت را «یک امتیاز خواند و نه یک حق» و گفت «امنیّت شهروندان اولویّت اساسی ماست». صدراعظم آلمان نیز به نوبۀ خود فرمان دونالد ترامپ را در بارۀ محدود ساختن سفر شهروندان شش کشور مسلمان به آمریکا مورد انتقاد قرار داد.

در بارۀ همکاری‌های نظامی میان اروپا و آمریکا، دونالد ترامپ «حمایت شدید» خود را از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد، امّا افزود که اروپائیان باید «سهم خود را برای دفاع» بدرستی بپردازند. آنگلا مرکل اطمینان داد که آلمان تا سال ۲۰۲۴‌، سالانه ۲ در صدِ درآمد ناخالص ملّی خود را به دفاع اختصاص خواهد داد.

موضوع آب و هوا که در سال جاری با تشکیل کنفرانس بین المللی هامبورگ، یکی از اولویّت های دولت آلمان محسوب می شود، در کنفرانس مطبوعاتی مطرح نشد.

دونالد ترامپ در پایان بشوخی خطاب به آنگلا مرکل گفت که با یکدیگر حداقل یک نقطۀ مشترک دارند و آن اینست که هر دو مورد شنود دولت پیشین آمریکا قرار گرفته‌اند. آنگلا مرکل هیچ واکنشی نشان نداد و لبخندی نزد. ادوارد اسنودن، مشاور پیشین «آژانس امنیّت ملّی» آمریکا در سال ۲۰۱۳ فاش ساخت که تلفن موبایل خانم مرکل تحت شنود سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته است. دونالد ترامپ دولت باراک اوباما را به شنود تلفنی خود در دوران مبارزات انتخاباتی سال گدشته متهم می‌کند. مقامات اطلاعاتی آمریکا وجود چنین شنودی را تائید نمی‌کنند.

در پایان گفتگوهای دوجانبه و پیش از پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، هنگامی که دو طرف در برابر گزارشگران آژانس‌های عکاسی ظاهر شدند، دونالد ترامپ به تقاضای آنان برای دست دادن با آنگلا مرکل خودداری کرد، امّا در پایان دست صدراعظم آلمان را فشرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy