Wednesday, Mar 22, 2017

صفحه نخست » کنفرانس واشنگتن؛ مبارزه با داعش یا کاهش نفوذ ایران در منطقه؟

m445556g_small.jpgدویچه وله - روز چهارشنبه ۲۲ مارس وزرای امور خارجه ۶۸ کشور دنیا در واشنگتن گرد هم می‌آیند تا روش‌های جدید را برای مبارزه با گروه دولت اسلامی بررسی کنند. به اعتقاد ناظران، هدف اصلی ترامپ کم کردن نقش ایران در منطقه است.

ائتلافی که باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مبتکر آن بود حالا در دوران دونالد ترامپ صورتی عملی‌تر به خود می‌گیرد. وزرای خارجه ۶۸ کشور جهان روز چهارشنبه ۲۲ مارس (دوم فروردین) در واشنگتن گرد هم می‌آیند تا راه‌های جدیدی برای مقابله با گروه موسوم به "دولت اسلامی" پیدا کنند.

شعار اصلی ترامپ در مبارزات انتخاباتی‌اش مبارزه با داعش بود اما به عقیده برخی تحلیلگران هدف اصلی ترامپ از برگزاری این نشست و تقویت این ائتلاف کم کردن نقش ایران در سوریه است.

ناظران انتظار تغییر بزرگی را پس از برگزاری این نشست و دیدار وزرای خارجه ائتلاف ضد داعش ندارند و معتقدند تنها در مورد ایران است که احتمالا یک تغییر بزرگ روی خواهد داد.

"راندا اسلیم" از موسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن به دویچه‌وله گفته است: «تنها تغییری که ممکن است بعد از این کنفرانس در منطقه پیش بیاید، همان چیزی است که پیشتر از دولت ترامپ شنیده بودیم: آنها می‌خواهند بیش از هرچیز نقش و تاثیر ایران در منطقه را کاهش دهند.»

اعزام نیروهای جدید آمریکایی برای آزادسازی رقه

برخی تحلیلگران معتقدند که برنامه ترامپ تنها "تشدید استراتژی‌های موجود" است و نه یک استراتژی جدید.

به عقیده این گروه، اتفاقی که ممکن است پس از این نشست بیفتد، اعزام نیروی زمینی بیشتر از سوی آمریکا به سوریه است. در حال حاضر ۵۰۰ نیروی ویژه ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه حاضر هستند. به گزارش واشنگتن پست، وزرات دفاع آمریکا قصد دارد این تعداد را به هزار نفر برساند تا در عملیات بزرگ آزادسازی رقه مشارکت کنند. رقه پایتخت خودخوانده دولت اسلامی است و در حال حاضر مهمترین مرکز این گروه به شمار می‌رود.

"آماندا کادلک" تحلیلگر امنیت ملی اندیشکده "رَند" در کالیفرنیا به دویچه‌وله می‌گوید: «آنچه مهمتر از تعداد نیروهای ائتلاف در سوریه است، این است که این نیروها قرار است چه کاری انجام دهند. اگر دولت ترامپ به یکباره نیروهای بیشتری به سوریه اعزام کند، می‌تواند با یک خسارت ناگهانی روبرو شود، به خصوص پس از انتقاداتی که به حمله علیه یمن صورت گرفت، پس از آنکه این حمله بر اساس نقشه پیش نرفت.»

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در آمریکا در سال‌های گذشته، تعداد کسانی که مایل به اعزام نیروی زمینی به سوریه هستند افزایش داشته است اما بیشتر آمریکایی‌ها موافق اعزام نیروهای ویژه به سوریه هستند و نه نیروی زمینی عادی.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy