Saturday, Mar 25, 2017

صفحه نخست » روایتی از مذاکرات مهم مجمع تشخیص قبل از انتخابات خرداد ۷۶

election1376.jpgجماران - مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌الملل به تازگی در ششمین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خاطرات سیاسی و دیپلماتیک دکتر سید محمد صدر از دولت اصلاحات را در شمارگان محدودی منتشر کرده است که شامل خاطرات جذاب و خواندنی از روابط خارجی سال ۱۳۷۶ است.

بخشی از این خاطرات را در ادامه می خوانید:

مجموعه نظرخواهی ها نشان می داد که آراء آقای خاتمی رو به صعود است. به همین دلیل خشونت طرف مقابل روز به روز بیشتر می شد که نمونه آن تبلیغات وحشتناک و نابخردانه صدا و سیما بود که انصافا غیر قابل تحمل بود. نگرانی زائدالوصفی آحاد مردم را فرا گرفته بود به طوری که در نماز جمعه هفته قبل از انتخابات، آقای هاشمی رفسنجانی به طور جدی به این موضوع پرداخت و تأکید بر آراء مردم کرد و از مجریان و از ناظرین خواست که از انجام تقلب جلوگیری کنند و تسلیم آراء مردم باشند.

در این راستا مجاهدین انقلاب اسلامی نیز طی بیانیه ای اعلام کرد که اگر خاتمی رأی بیاورد و نام فرد دیگری از صندوق بیرون بیاید آن را تحمل نخواهیم کرد. به دنبال این قضایا در جلسه شورای تشخیص مصلحت نظام که روز سه شنبه قبل از انتخابات برگزار می شود، آقای مهندس میرحسین موسوی خواستار کنار گذاشتن دستور جلسه عادی و بررسی حضور نمایندگان نامزدها در سر صندوق های رأی که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بودند، می شود. ایشان می گوید شرایط به گونه ای است که مصلحت حکم می کند این مطلب در همان روز در دستور کار شورا قرار گیرد و تصمیم لازم گرفته شود.

بعد از صحبت آقای مهندس موسوی، آقایان جنتی و واعظ طبسی صحبت می کنند و در مخالفت با مهندس موسوی حرف می زنند. آقای موسوی خوئیی ها که در مطالب را از جلسه برای من (صدر) شرح می داد گفت: نوبت آقای ولایتی بود که صحبت کند، ولی من (آقای موسوی خوئینی) وارد موضوع شدم و پاسخ آقایان جنتی و طبسی را دادم و به گونه ای صحبت کردم که آقای ولایتی ترجیح داد صحبت نکند. در پایان جلسه آقای هاشمی رفسنجانی که رئیس جلسه بود به گونه ای مطلب را جمع و جور می کند. (به جایی نمی رسد.)

بعد از این جلسه آقای موسوی خوئینی با آقای هاشمی رفسنجانی جلسه تشکیل می دهد و می گوید دوستان ما نگران سخنرانی فردای آیت الله خامنه ای هستند و این آخرین سخنرانی ایشان قبل از برگزاری انتخابات است. طرفداران آقای ناطق نوری شایع کرده اند که در این سخنرانی آقا حرف آخر را خواهند زد و تکلیف همه را روشن خواهند کرد. آقای موسوی خوئینی ها هم چنین می گوید وضعیت به گونه ای است که اگر آقا موضع جدی در مورد سلامت انتخابات نگیرند، انجام تقلب جدی است و کسی جز ایشان توان جلوگیری از این عمل خلاف، که آبروی نظام را می برد ندارد.

سه شنبه شب آقای هاشمی رفسنجانی با آیت الله خامنه ای ملاقات می کند و مطالب آقای موسوی خوئینی را منتقل می کند. روز چهارشنبه (روز موعود) قبل از انتخابات روز سرنوشت سازی بود. در این روز آیت الله خامنه ای سخنرانی بسیار عالی و مفیدی انجام دادند و سرنوشت انتخابات را به بهترین نحو روشن نمودند. ایشان موضع بسیار شدیدی در مقابل تقلب اتخاذ کردند و گفتند: حتی یک رأی مردم نباید جا به جا شود و من از تمام مجریان و ناظرین می خواهم که با دقت تمام انتخابات را برگزار کنند. تقلب خلاف شرع است و اگر کسی این کار را انجام دهد با او برخورد می شود.

ایشان انجام عمل خلاف توسط رپ ها را در مورد فیلم عصر عاشورا کار دشمنان اسلام دانستند و گفتند گیریم که افرادی عکس یک نامزد انتخابات را هم روی ماشین خود زده باشند، این هیچ ربطی به نامزد مربوطه ندارد.

انجام این سخنرانی جوّ بسیار مساعدی برای انتخابات ایجاد کرد و باعث شد مردم با خیال راحت به پای صندوق های رأی بروند و رأی خود را به داخل صندوق بیاندازند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy