Wednesday, Mar 29, 2017

صفحه نخست » وال استریت ژورنال: ایران و عربستان به سوی آشتی گام برداشته اند

Iran_Saudi.jpgپایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) - وال استریت ژورنال نوشت: حسن روحانی رییس جمهور ایران در ۱۵ فوریه مورد استقبال امیر کویت شیخ صباح الاحمد الصباح در کویت قرار گرفت.

به گزارش «انتخاب»؛ ایران و کشورهای خلیج فارس که در جنگ قدرت در خاورمیانه به سر می برند، به تدریج سعی میکنند روابط تخریب شده و آسیب دیده شان را با توجه به رویارویی روز افزون آمریکا با ایران با هم ترمیم کنند.

رقابت ها میان این کشورها در خاورمیانه سال گذشته یا اعدام شیخ نمر روحانی شیعه عربستانی و اعتراض ایرانی ها به این اقدام روبه روی سفارت این کشور در تهران به اوج خود رسید. در نتیجه این اقدام عربستان و بحرین روابط دیپلماتیک شان را با ایران قطع کرده و سایر کشورهای خلیج فارس نیز در کنار عربستان قرار گرفتند.

امروز با وجود رقابت های لفظی بین این کشورها نشانه هایی از تعامل مجدد میان مقامات ایران و کشورهای عربی به چشم میخورد. یکی از این نشانه ها سفر روحانی به کویت و عمان و توافق اخیر ایران و عربستان برای اعزام حجاج در حج امسال به مکه است. ایرانی ها سال گذشته به دلیل اینکه در حج دو سال پیش تعداد زیادی از حجاج شان در حادثه منا کشته شدند اعزام حجاج را برای یک سال متوقف کردند. البته این اقدام آنها بعد از شکست مذاکرات با طرف عربستانی برای پذیرش شروط ایران صورت گرفت .

توافق حج به گفته عبدالله شمری یکی از تحلیل گران عربستان و دیپلمات سابق این کشور نشان داد که امیدهایی برای تعامل مجدد در روابط دو کشور وجود دارد و این امر عملیاتی خواهد شد. امروز وقت آن رسیده که بنشینیم و صحبت کنیم .

به گفته تحلیل گران و مقامات، پشت صحنه این روابط بهتر موضع تخاصمی آمریکا علیه ایران است. دونالد ترامپ و نزدیکانش او قول داده اند که دستاوردهای اوباما در قبال ایران را نابود کنند. حرکتی که با استقبال متحدین عربی آمریکا در خلیج فارس مواجه شد.

دشمنی بین ایزان و عربستان سال گذشته تشدید شد اما دو کشور امروز تحرکاتی برای ترمیم این اختلافات انجام داده اند.

ابراهیم فریحت استاد موسسه مطالعات تخصصی در قطر گفته، در دوران اوباما ایران تحت فشار خاصی برای تلاش جهت بهبود روابط با دیگران نبود.

کاهش قیمت نفت نیز فشار را برای حل و فصل اختلافات افزایش داد. در ماه نوامبر عربستان از تقاضایش برای کاهش تولید ایران در توافق اوپک کوتاه آمد و امروز قیمت هر بشکه نفت حدود ۵۰ دلار است. این قیمت نصف قیمت هر بشکه نفت در چند سال پیش است.

به گفته سعید لیلاز استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، به نظر می رسد هر دو کشور به دلیل کمبود بودجه کشورها مجبور شدند دور یک میز نشسته و مذاکره کنند.

علاوه بر این عربستان از ضعف سیاست خارجی رنج می برد. ریاض سعی میکند خود را از منجلاب جنگ یمن نجات دهد. در سوریه نیز ایران و روسیه از نیروهای بشار اسد حمایت میکنند و با حمایت های آنها شورشی های مورد حمایت عربستان در هم شکسته اند.

به گفته یک دیپلمات غربی در خلیج فارس، حلب نقطه تغییر بوده و سعودی ها دربازه آن عملگرا برخورد کرده اند. آنها با خود گفته اند ما شکست خوردی،م بگذارید بهترین انتخاب را از این وضعیت بد داشته باشیم.

ریاض و دیگر کشورهای خلیج فارس ایران را به افراط گرایی و تنش های فرقه ای برای به دست آوردن نفوذ در جهان عرب متهم میکنند و میگویند آزمایشات موشکی اخیر تهران باعث نگرانی آنها بوده است.

ایران به طور علنی و خصوصی بارها اعلام کرده که آنها مایل به برقراری دیالوگ هستند.

دستیار دبیر امور سیاسی در شورای همکاری های خلیج فارس گفته : ایرانی ها در حالی که به ما میگویند ما مایل به گفت و گو هستیم به فعالیت هایشان ادامه میدهند."

روند فعالیت های دیپلماتیک در ماه ژانویه با سفر وزیر خارجه کویت به تهران از طرف کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج آغاز شد. به گفته مقامات عربی و غربی، شش کشور عضو از ایزان درخواست کردند که حمایت هایش از شبه نظامیان شیعه را پایان دهد.

تهران گفته که پادشاهی های اهل سنت منطقه حقوق شیعیان ساکن کشورهایشان را سرکوب میکنند و با حمایت هایشان از گروه های شورشی در سوریه به افراط گرایی دامن می زنند.

یمن یکی از مناطقی است که در صورت حل و فصل اختلافات بین ایران و عربستان نشانه های بهبود اوضاع در آن دیده می شود. عربستان رهبری ایتلاف مورد حمایت آمریکا از سنی ها را بر عهده داشته و با شورشی های حوثی مورد حمایت ایران در جنگ است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy