Thursday, Mar 30, 2017

صفحه نخست » تصویب محدودیت های جدید برای مسلمانان در چین: منوعیت ریش‌های غیر عادی و پوشش برقع

88gtbb77i_small.jpgامتناع از تماشای تلویزیون و ازدواج طبق روال‌ مذهبی ممنوع شد

شفقنا- چین کارزار جدیدی را برای مبارزه با افراط‌گرایی مذهبی در منطقه‌ی «شین‌جیانگ» در شرق چین از روز شنبه اجرایی خواهد کرد. این طرح شامل اجرای مجموعه‌ای از تدابیر، از جمله ممنوعیت ریش‌های «غیر عادی»، پوشش برقع در اماکن عمومی، و امتناع از تماشای تلویزیون دولتی خواهد بود.

به گزارش شفقنا به نقل از ایندیپندنت، در سال‌های اخیر در منطقه‌ی شین‌جیانگ که موطن مسلمانان اویغور است صدها تن جان خود را بر اثر ناآرامی‌ها از دست داده‌اند. پکن ستیزه‌جویان و جدایی‌طلبان اسلام‌گرا را مقصر می‌داند، اما گروه‌های حقوق بشر می‌گویند این خشونت‌ها بیشتر واکنشی در مقابل سیاست‌های سرکوب‌گرانه‌ی چین است.

دولت چین شدیدا منکر هرگونه نقض حقوق بشر در شین‌جیانگ می‌شود و تاکید می‌کند حقوق قانونی، فرهنگی، و مذهبی اویغورها کاملا تحت حمایت دولت قرار دارد.

اگرچه چین رسما حق آزادی دین را تضمین می‌کند، در چند سال گذشته مقامات چینی مجموعه‌ای از تدابیر را به کار بسته‌اند تا با آنچه به نظرشان رشد افراط‌گرایی مذهبی است مبارزه کنند.

قانون جدید، که روز چهارشنبه توسط قانون‌گذاران شین‌جیانگ تصویب شد و در وبسایت خبری رسمی این منطقه منتشر شد، دامنه‌ی قوانین موجود را فراتر می‌برد و از روز ۱ آوریل عملی می‌شود.

طبق این قانون، کارمندان اماکن عمومی مثل ایستگاه‌ها و فرودگاه‌ها ملزم هستند از ورود کسانی که بدن خود را کامل می‌پوشانند، از جمله کسانی که بر چهره‌ی خود برقع دارند، «جلوگیری» به عمل آورند، و آنها را به پلیس گزارش دهند.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، همچنین «اجتناب یا امتناع از گوش دادن به رادیو، تماشای تلویزیون، و دیگر تسهیلات و خدمات عمومی»، ازدواج طبق روال‌های مذهبی به جای پیروی از روندهای قانونی، و «استفاده از عنوان حلال برای مداخله در زندگی سکولار دیگران» ممنوع خواهد بود.

این قانون اظهار می‌دارد: «والدین باید با بهره‌گیری از رفتار اخلاقی نیکو بر فرزندان خود تاثیرگذار باشند، و به آنها یاد بدهند که به علم احترام بگذارند، دنباله‌رو فرهنگ باشند، وحدت قومی را پاس بندارند، و افراط‌گرایی را طرد کنند و با آن مبارزه کنند».

این سند همچنین جلوگیری از حضور کودکان در مدارس رسمی، عدم پیروی از سیاست‌های تنظیم خانواده، تخریب تعمدی اسناد رسمی، و «رشد غیر عادی ریش و نام‌گذاری کودکان به منظور تشدید شور مذهبی» را ممنوع می‌سازد.

پیش از این برخی محدودیت‌ها در قبال تعدادی از «رفتارهای افراط‌گرایانه» در برخی مناطق شین‌جیانگ اعمال شده بود، از جمله جلوگیری از حضور افراد با روسری، نقاب یا ریش‌های بلند در اتوبوس‌ها، که دست کم در یک شهر اجرایی شده بود.

قوانین جدید موارد دیگری به این فهرست می‌افزاید و آن را در کل منطقه به کار می‌بندد.

اگرچه اویغورها در طول تاریخ به نوع آسان‌گیرانه‌تری از اسلام پایبند بوده‌اند، در سال‌های اخیر محبوبیت برقع خصوصا برای زنان افزایش یافته است، که متخصصان می‌گویند نوعی ابراز مخالفت با سخت‌گیری‌های دولت است.

پس از دوره‌ای آرامش نسبی، در ماه‌های اخیر منطقه‌ی اویغورنشین شین‌جیانگ شاهد رشد خشونت و افزایش شدید تدابیر امنیتی بوده است.

در جریان نشست سالانه‌ی پارلمان چین که اوایل ماه جاری برگزار شد، «ژی جین‌پینگ» رییس‌جمهور چین خواستار یک «دیوار بزرگ آهنین» برای تأمین امنیت شین‌جیانگ شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy