Saturday, Apr 1, 2017

صفحه نخست » پس از ۴۰۰ سال چشمِ کاخ گلستان به پرده‌های شبيه سازى شده اش روشن شد

golestan_palace.JPG«کاخ جهانی گلستان، طرح‌های استفاده شده روی پرده‌های قاجاری‌اش را پس از حدود ۴۰۰ سال بار دیگر به چشم دید.»

مسعود نصرتی، رئیس مجموعه‌ جهانی کاخ گلستان در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: طرحِ پرده‌های شبیه‌سازی شده از دوره‌ی قاجار، براساس اسناد موجود روی پرده‌های جدید، اجرا و چاپ و روی بدنه‌ی برخی از موزه‌های نخستین اثر جهانی شده‌ پایتخت نصب شده‌اند.

به گفته‌ او، پرده‌های برگرفته از طرح‌های دوره‌ی قاجار، روی سه بنای «ایوان شمس‌العماره»، «ایوان تخت‌مرمر» و «جداره شمس‌العماره از خیابان ناصرخسرو» نصب شده‌اند.

رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان همچنین درباره‌ی میزان بازدید گردشگران از بناهای تاریخی این مجموعه‌ی جهانی در تهران اظهار کرد: از ۲۶ اسفند ۹۵ تا پایان روز ۱۰ فروردین امسال ۱۹۵ هزار و ۵۰۲ نفر از مجموعه‌ جهانی کاخ گلستان بازدید کردند.

وی بیشترین بازدید از مجموع ۹ موزه‌ی فعال نخستین بنای جهانی شده پایتخت را «کاخ اصلی» دانست و بیان کرد: بالاترین میزان بازدید از این موزه در مدت زمان اعلام شده در مجموعه‌ی کاخ گلستان ۵۷ هزار و ۱۶۷ نفر بوده است.

به گفته او، حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر از این تعداد بازدیدکننده را گردشگران خارجی تشکیل داده‌اند.

وی نگارخانه‌ اصلی، موزه‌ مخصوص، کاخ اصلی، حوضخانه، شمس‌العماره، بادگیر؛ عکسخانه، عمارت الماس، و موزه‌ی مردم‌شناسی به همراه دو محوطه‌ قرار گرفته در محدوده‌ی فضای باز کاخ گلستان یعنی ایوان تخت‌مرمر و خلوت کریمخانی را موزه‌های فعال در این مجموعه‌ی جهانی در نوروز امسال دانست.

نصرتی از نمونه برنامه‌های اجرا شده در مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان در نوروز ۹۶ را علاوه بر برگزاری جشن جهانی نوروز با حضور ۱۲ کشور عضو پرونده‌ی جهانی نوروز در این مکان تاریخی، برگزاری جشنواره‌ها و اجرای موسیقی سنتی بیان کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy