Sunday, Apr 2, 2017

صفحه نخست » آیا دوباره به حسن روحانی رای می‌دهید؟

55555khfm_small.jpgفرارو - تقریبا چهار سال از ریاست جمهوری حسن روحانی گذشته و وی در حال سپری کردن واپسین روزهای حضور خود در پاستور است؛ البته اگر موفق نشود مجددا حمایت ملت را کسب کند. حال سوال مهمی که مطرح است این است که آیا ملت از عملکرد او راضی است و معتقد است به وعده‌هایش عمل کرده است؟ و آیا مردم دوباره به او رای می‌دهند؟
به گزارش فرارو، برخی برجام را بزرگترین دستاورد دولت یازدهم می‌دانند و معتقدند سیاست خارجی دولت یازدهم بزرگترین نقطه مثبت روحانی است، از طرف دیگر مشکلات اقتصادی معیشتی، اشتغال جوانان و ... روی دیگر سکه ریاست جمهوری حسن روحانی است که ممکن است نظر افراد را برای رای دادن به روحانی سست کند. بی‌توجهی به آزادی‌های مدنی و وعده‌های بی‌سرانجام هم شاید بزرگترین نقطه ضعف کارنامه دولت روحانی باشد.
در یک نظرخواهی از هم‌وطنان ایرانی در شهرهای مختلف، میزان مقبولیت روحانی را به محک گذاشتیم. نتیجه این نظرخواهی را در ادامه می‌خوانید.
برخی معتقدند دولت روحانی در زمینه اقتصادی عملکرد قابل قبولی داشته و کاهش تورم دولت یازدهم از اهمیت بالایی برخوردار است.
عاطفه از بيرجند که در آلمان ساکن است، می‌گوید: با توجه به حرف‌های کارشناسان اقتصادی که نتایج کارهای اقتصادی و زیر بنایی سال‌ها بعد معلوم خواهد شد، از عملکرد اقتصادی دولت خیلی راضی هستم. به نظرم اين دولت با وجود سنگ‌اندازي‌ تا جايي كه توانست به قول‌هایش عمل كرد.
از وزرای دیگر هم کلا راضی هستم. در نهایت من اگر ایران باشم صد در صد رای می‌دهم و اگر هم آلمان باشم به سفارت‌خانه رفته و رای خواهم داد. عليرضا همسر عاطفه نیز می‌گوید: با توجه به منابعي كه در اختيار روحانی بوده و هجمه‌ها و فشارهاي گوناگوني كه به دولت او وارد شده از عملكردش كاملا راضي هستم. به نظرم روحانی تاکنون به ٨٠ درصد وعده‌های قابل اجرایش عمل كرده است و حتما در انتخابات آينده هم به او راي خواهم داد.
برخی هم عملکرد کلی دولت را قابل قبول نمی‌دانند. نسيم از ارومیه از عملکرد دولت خيلي راضي نيست و معتقد است دولت روحانی به وعده‌ و وعید‌هایی که پیش از انتخابات سال 92 داده خیلی عمل نکرده است.
او همچنین در پاسخ به اینکه آیا باز هم به روحانی رای می‌دهد یا نه می‌گوید: با توجه به اينك هميشه همه رئيس‌جمهورها هشت ساله بودند، خواه ناخواه روحانی هم برای دور بعدی رئیس‌جمهور خواهدشد.
محمد از ساري معتقد است روحانی کارنامه درخشانی از لحاظ عملکرد ندارد. او می‌گوید: اطلاعات زیادی از قول‌هایی که داده بود ندارم اما چندتایی که شنیده بودم درباره خوزستان و دریاچه ارومیه بود که با توجه به مشکلات اخیری که برای هم‌وطنان خوزستانی به وجود آمد و یک سری اختلاس‌های که انجام شد دوران ریاست‌جمهوری روحانی زیاد نرمال نبوده است.
البته کارهای مفیدی هم انجام شده و نمی‌توان از آنها گذشت و همین که کشور را در وضعیت خیلی بدی در دست گرفت خودش یک جرات زیاد محسوب می‌شود. با وجود این بنده باید کاندیداهای دیگر را هم ببینم و بعد تصمیم‌گیری کنم.

برجام هم همان‌طور که همه نگاه‌ها را در چهار سال اول به سمت روحانی چرخاند، نقطه مثبت دولت یازدهم از نظر بسیاری محسوب می‌شود.
سميرا از كرج برجام و توافق هسته‌ای ایران را مهم ترین دستاورد روحانی می‌داند و می‌گوید: همین که باعث شد انرژی هسته‌ای ایران به نتیجه برسد تحقق بهترین وعده بود و کاری که کرد شبیه به ملی شدن صنعت نفتی بود که مصدق انجام داد. همچنین با توجه به اینکه دولت او روحانی آدم‌های قدرتمند و فهیم تشکیل شده است حتما به او رای می‌دهم.
محسن از مشهد نیز می‌گوید حدودا 20 درصد از عملکرد روحانی رضایت دارد و آن هم صرفا به خاطر برجام است و وعده‌هایی مانند مبارزه با فساد، اشتغال، بهبود صنعت و اوضاع سلامت، رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی هیچ کدام عملی نشده است.
برخی هم تنها دلیل رای دادن دوباره به روحانی را کاندیدای اصلاح‌طلبان بودن می‌دانند.
توحید می‌گوید: در شرایطی که دوباره اصلاح‌طلبان روی روحانی اجماع کردند، راهی جز اعتماد دوباره به او باقی نمی‌ماند. هرچند دولت در عمل کردن به وعده هایی که در حوزه آزادی‌های مدنی داده بود موفق نبوده است.
یاسمن از بندرعباس هم تنها دلیل انتخاب روحانی را حمایت اصلاح‌طلبان از او می‌داند و می‌گوید: به روحانی رای می‌دهم تنها به این خاطر که اصلاح‌طلبان کاندیدای دیگری معرفی نکردند و نمی‌‌خواهم دولت دست اصول‌گرایان بیفتد. روحانی به بیشتر وعده هایش عمل نکرده و حتی مشکلات دیگری به وجود آورده است.
همچنین من تنها از عملکرد دولت در سیاست خارجی راضی‌ام. بقیه‌ عملکردش ضعیف و پر از امید‌های بیهوده بوده است. او به بسیاری از وعده‌ها از جمله برداشتن خیلی از تحریم‌ها و بهتر کردن شرایط برای اشتغال جوانان عمل نکرده است. در حوزه وزارت علوم هم عملکرد قابل قبولی نداشته، هرسال ظرفیت دانشگاها بی‌رویه بالا رفته است اما کیفیت آموزش پایین است. همین‌طور نتوانسته با بسیاری از کسایی برخورد کند که قول داده بود از کنترلشان روی دولت کم می‌کند.
از طرفی برخی رای دادن به روحانی را انتخاب بین بد و بدتر می‌دانند.
مهتاب از شیراز می‌گوید: در شرایط کنونی کشور گزینه بهتری از روحانی دیده نمی‌شود. با اینکه نمی‌توان گفت او به همه قول‌هایش عمل کرده اما دستاورد برجام و یا همین که توانست جلوی بسیاری از پولشویی‌ها و بالا رفتن تورم را بگیرد خوب بود و باز هم حاضرم به او رای بدهم.
یکی از هم‌وطنان یاسوجی می‌گوید راه دیگری وجود ندارد و به روحانی رای خواهد داد زیرا او آخرین روزنه‌های امید و اصلاح، آخرین فریادهای ملت، آخرین تدبیر برای رهایی از فروپاشی کلیت جامعه ایران، رویای توسعه و آزادی، دولت مدرن و دموکراسی است. او می‌گوید آخرین امید به راه غیرخشونت‌بار، تدبیر دولت امید است و باز هم به روحانی در چهار سال پیش رو اعتماد می‌کند، اول اینکه راه دیگری ندارد و دوم بذری که روحانی افشانده نیاز به آبیاری دارد که باید به دست خودش انجام شود و روحانی آخرین امید به رویش این بذرهاست.
هم‌وطن دیگری از یاسوج معتقد است جامعه راهی به جز اعتماد به روحانی ندارد و می‌گوید: بالاخره ایشان با وعده‌هایی آمد و توانست حداقل‌های آن را به دست بیاورد، خصوصا در دیپلماسی خارجی.
البته شاید در داخل، با اختیاراتی که داشت نتوانست به وعده‌هایش عمل کند، زیرا اختیارات رییس‌جمهوری برخلاف قانون کامل نیست و محدودیت‌هایی دارد. با وجود این او در چهار سال یک بحران را کنترل کرد. او بعد از هشت سال وحشتناک توانست کشور را تقریبا از بحران خارج کند هرچند هنوز هم مشکلاتش گریبانگیر اوست اما به نظر می‌رسد تنها کسی که می‌تواند این خروج از بحران و رشد کشور را ادامه دهد خود شخص روحانی است. قشری که خودم هم به آن تعلق دارم یک قشر اصلاحی اعتدالی است و روحانی هم با تفکرش نشان داده که توانایی‌های پیشرفت کشور را در خودش دارد. به همین دلیل می‌شود به روحانی اعتماد کرد و جامعه هم راهی جز اعتماد به روحانی برای پیشرفت و خروج از بحران ندارد.
برخی هم به نظر می‌رسد از رای دادن ناامید شد‌ه‌اند و روحانی را هم واجد شرایط برای ریاست جمهوری نمی‌دانند.
نیلوفر از تهران می‌گوید اگرچه سال 92 به روحانی رای داده است اما این بار به او رای نخواهد داد. زیرا همان سال هم به او اعتماد نداشته و هنوز هم بر همان اعتقاد است.
افسانه از گیلان معتقد است با توجه به عملکرد دولت قبل و دخالت‌هایی که در کار او وجود داشت، عملکرد روحانی بد نبوده است. او می‌گوید: حداقل همه چیز ناگهان گران نشد و همان‌طور که خود روحانی هم می‌گوید شیب گرانی تند نبود. از نظر فرهنگی در وزارت ارشاد کارهای خوبی انجام شد، خرابی‌های دولت احمدی‌نژاد را در آموزش و پرورش تا حدی جمع کرد.
با وجود این اما روحانی محافظه‌کار است و نسبت به چهار سال قبل خیلی تغییر نکرده. من هم دفعه بعد رای نمی‌دهم چون امیدی ندارم و معتقدم رییس‌جمهور آن‌قدر قدرت ندارد که هرکاری می‌خواهد انجام بدهد.
راضیه می‌گوید: روحانی به وعده‌هایش عمل نکرد، به جوانان اعتماد نکرد، با نجومی‌بگیرها برخورد نکرد و نه تنها با ویژه‌خواری مبارزه نکرد، بلکه کابینه‌اش هم ویژه‌خوار بودند. او تنها برای خطاهای دولت فرافکنی کرد بنابراین من به او رای نخواهم داد.
حسن از گناباد از افرادی است که کلا رای نمی‌دهد و بنابراین به روحانی هم رای نخواهد داد. او البته درباره دولت یازدهم می‌گوید: صرفا در خصوص روحانی معتقدم در این چهار سال زمان کافی داشته که حداقل بخشی از مشکلات را حل کند تا کورسوی امیدی باشد.
همه موانع و بهانه‌هایی که در این چهار سال بوده در چهار سال آینده نیز خواهد بود لذا روحانی کارایی نخواهد داشت.
ابوالفضل از سبزوار می‌گوید: ‎از نظر من روحانی هم مثل دولت‌های قبل یک سری نقص داشتند و یک سری فایده. نمی‌توانیم یکه به قاضی برویم و بگوییم مطلقا خوب بوده و یا مطلقا بد. اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت ما این همه سال فقط وزنه روی ترازو می‌گذاریم و می‌سنجیم که دولت فعلی خوب بوده یا بد و هیچ‌وقت نمی‌گوییم دولت فعلی باید خوب باشد چون حق تک تک رای مردم به گردن شخص رئیس جمهور است.
البته نمی‌توان گفت همه چیز باید به بهترین نحو باشد اما حداقل‌هارا باید داشته باشیم. در جامعه‌ای که تمام جوانب یک خوردگی و کرم‌زدگی ریشه‌ای دارد نمی‌توان از عمل به وعده و وعید و راضی بودن و ناراضی بودن و رای دادن مجدد یا معطوف شدن به یک شخص دیگری سخن گفت، زیرا همه چیز در این شرایط به هم ریخته است و هیچ چیز سرجایش نیست.
چنین جوامعی در کل جهان وجود دارند و درمان اصلی هم تک تک شهروندان جامعه هستند. هیچ‌وقت یک دولت و یک سیاست‌مدار نمی‌تواند همه اقشار جامعه را راضی نگه دارد زیرا خواسته‌ها با هم متفاوتند. اما وقتی یک عمل اصولی و پایه‌ای اجرا شود هیچکس هیچ ضرری نخواهد کرد، مگر اینکه خواسته آن قشر چیزی به دور از قانون و علم جامعه‌شناسی باشد.
او البته در پاسخ به اینکه به روحانی رای خواهد داد یا نه اظهار می‌کند: این سوالات صرفا یک سرگرمی مثل سرگرمی‌های قبلی است که در گیرودارهای انتخاباتی خودش را نشان می‌دهد. رای دادن من به دولت فعلی یا به شخص دیگری و راضی بودن و نبودن من هیچ کاری را از پیش نمی‌برد مگر اینک جزئی‌ترین بخش یک جامعه برای حرف‌هایی که می‌زند ارزش قائل شود و به آنها جامه عمل بپوشاند، چه دولت و چه مجلس و چه زیرمجموعه‌هایی که در روند حرکت قطار علم، سیاست، مذهب، فرهنگ و عقیده یک ملت تأثیر بسزایی دارند. باید برای این همه حس ناسیونالیسمی خالص و بی‌منت این مردمان شریف ارزش قائل باشیم.
در نهایت برخی از هم‌وطنان علی‌رغم همه کاستی‌های موجود، باز هم به روحانی رای خواهند داد.
فاطمه معتقد است روحانی تا حدودی ثبات را به کشور برگردانده و تلاشش چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین الملل مورد قبول بوده است و با توجه به اینکه شخص لایقی برای انتخابات پیش رو وجود ندارد به روحانی رای می‌دهد.
یکی از هم‌وطنان از گچساران می‌گوید: به روحانی اعتماد دارم و در انتخابات آینده هم قطعا به او رای می‌دهم. دلیل اولم با توجه به عملکرد چهار ساله ایشان در دوره اول است و برنامه‌ها و اهدافی که دارند و می‌توانند در چهار ساله دوم آن را کامل محقق کنند، دلیل دوم هم بحث نگرش سیاسی ایشان است. زیرا از لحاظ بحث سیاسی و جناحی، دیدگاه من به جریان اعتدال و اصلاح‌طلبان نزدیک است و ایشان را همراهی خواهم کرد.
دوست دیگری از گچساران نیز معتقد است باید به روحانی رای دهیم. او می‌گوید: به چند دلیل و فارغ از جنبه نگاه شخصی، در قحطی رجال و نمایندگان واقعی مردم که بخواهند مطالبه‌گر خواسته‌های مردم باشند، به روحانی هم چنان امید داریم همه می‌دانیم که در هشت سال قبل از دوره او چه فضای خاصی وجود داشت.
او تدبیرش را انجام داد و البته آن امید هنوز محقق نشده است. قطعا کسانی که به روحانی رای دادند از آزادی‌ها و مشکلات اقتصادی انتظاراتی داشتند که محقق نشده و درک می‌کنیم که ایران در یک بن‌بست است. من رای می‌دهم چون کشورم را دوست دارم و برای برون‌رفت از این گره‌های سیاسی که در ایران به وجود آمده، قطعا روحانی است که تا جایی که ممکن است تلاش خواهد کرد.
همچنین روحانی باید تغییراتی در وزارت‌خانه‌ها بدهد و کمی جدی‌تر به این قضیه نگاه کند تا خواستگاه اصلی جریان اصلاح‌طلبی محقق شود.
دوستی از بهبهان می‌گوید به روحانی رای می‌دهد زیرا علاوه بر اینکه روحانی در جریانی است که شخصا از لحاظ فکری دنبال می‌کند، جزو اشخاصی است که می‌توان به او امید داشت و شاید او را بتوان در شرایط عدم وجود رجال جریان اصلاحات و فضای باز سیاسی تنها امید دانست.
او می‌گوید: برای مسائلی که ما جوان‌ها درگیرش هستیم، بحث اقتصاد و مسائل شغلی ایشان می‌تواند گزینه خوبی حتی برای دوره بعد باشد. روند او در این چند سال هم با گفتمان اولیه‌اش به نسبت امیدوارکننده بوده که در دوره بعد هم برای رای دادن در این شرایط قبولش داشته باشیم.
بيتا از تهران از عملکرد روحانی رضایت نسبی دارد و می‌گوید: روحانی بیشتر داشت اشتباهات دو دوره قبل را تصحیح می‌کرد بنابراین نسبتا از عملکردش راضی بودم. البته او به نسبت نتوانست خیلی به وعده‌هایش عمل کند. با وجود این به احتمال زیاد به او رای می‌دهم اما هنوز مطمئن نیستم بقیه کاندیداها چه کسانی هستند و چه عملکردی دارند.
محمد از کرج می‌گوید به روحانی رای می‌دهد زیرا او بهترین فرد در برنامه های سیاسی و اجرایی کشور است که برنامه‌های منظم و دقیق در این چند سال داشته. دلیل بعدی او نیز به ثمر رسیدن برنامه‌ها در دولتش بوده که مورد تحسین بسیاری از جوامع قرار گرفته است.
در نهایت، برخی معتقدند باید این فرصت را به روحانی داد که هشت سال را خودش رییس‌جمهور باشد شاید به قول‌هایی که داده عمل کند. برخی با وجود نقایص موجود معتقدند عملکرد دولت یازدهم از دولت‌های نهم و دهم بهتر بوده و اگرچه شاید این چهار سال وضعیت روبه رشد نبوده اما بسیاری از موارد منفی دوره قبلی رفع شده است.
برخی به روحانی رای خواهند داد و علت آن را عدم اعتماد به اصولگرایان می‌دانند. برخی نیز معتقدند چاره دیگری جز رای دادن به روحانی نیست و هر کس دیگری که بیاید بدتر از اوست. برخی هم در صورت کاندید شدن افراد شایسته‌تر از روحانی به آن شخص رای خواهند داد. از طرفی افرادی هستند که از رای دادن به روحانی با وعده‌هایی که داده ناامید شده‌اند و می‌گویند به او رای نمی‌دهند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy