Thursday, Apr 6, 2017

صفحه نخست » بی‌اعتمادی به مذهب و رسانه‌ها در بین جوانان اروپایی

Javanan_Europa.jpgرادیو زمانه ـ مذهب در زندگی جوانان اروپایی اهمیت خود را کاملاً از دست داده است. در یک نظرسنجی که در حلقه‌ای از یک میلیون نفر از جوانان ۳۵ کشور برگزار شده، ۸۵ درصد جوانان اعلام کرده‌اند که بدون اعتقاد به خدا و مذهب احساس خوشبختی می‌کنند. ۸۶ درصد از جوانانی هم که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند به نهادهای مذهبی اعتماد ندارند.

در نظرسنجی یاد شده ۲۰۰ هزار جوان در سنین ۱۸ تا ۳۴ سال از ۱۰ کشور اروپایی شرکت کرده‌اند.

در هیچیک از کشورهایی که این نظرسنجی در آن‌ها برگزار شده، تعداد جوانانی که به نهادهای مذهبی اعتماد کامل و قلبی داشته‌اند از ۳ درصد تجاوز نکرده است.

در آلمان و هلند تعداد جوانانی که به نهادهای مذهبی تا حدی اعتماد دارند، از سایر کشورهای اروپایی بیشتر بوده است.

اما بی‌اعتمادی جوانان اروپایی فقط معطوف به نهادهای مذهبی نیست. آن‌ها به رسانه‌ها هم بی‌اعتمادند. به‌طور میانگین فقط ۲ درصد جوانانی که در این همه‌پرسی شرکت کرده‌اند به رسانه‌های کشور خود کاملاً اعتماد دارند.

همچنین تنها ۱۷ درصد جوانان در سراسر اروپا «کمابیش» به رسانه‌ها اعتماد دارند. در مقابل ۳۹ درصد «به‌هیچ وجه» به رسانه‌ها باور ندارند و ۴۱ درصد نیز دست‌کم به آن‌ها به دیده تردید می‌نگرند.

در حالی‌که در آلمان تنها ۲۲ درصد جوانان کاملاً به رسانه‌ها بی‌اعتمادند، در یونان این رقم ۷۱ درصد، در ایتالیا ۴۸ درصد و در فرانسه ۴۶ درصد است. تنها کشورهایی که در این زمینه تقریباً به آلمان نزدیک هستند بلژیک با ۳۰ درصد و هلند با ۳۱ درصد هستند.

این‌که چرا اعتماد به رسانه‌ها این‌چنین در میان جوانان اروپایی کم است در نتایج این نظرسنجی بررسی نشده است.

سن و جنسیت در طرد رسانه‌ها نقشی ندارند. میزان آموزش و تحصیلات هم نقش بسیار ناچیزی در این پاسخ‌ها داشته‌اند. در بین کسانی که تحصیلات کمی داشته‌اند ۱۶ درصد، کسانی که تحصیلات متوسطی داشته‌اند ۱۹ درصد و افراد با تحصیلات بالا ۲۰ درصد کمابیش به رسانه‌ها اعتماد دارند.

به‌گفته برگزارکنندگان نظرسنجی، شرکت‌کنندگان، گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله ها را در اروپا نمایندگی می‌کنند.

نتایج حاصله براساس نظرسنجی اینترنتی در بازه زمانی آوریل ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ به‌دست آمده است. در این نظرسنجی در مجموع حدود یک میلیون نفر از ۳۵ کشور اروپا شرکت کردند.

این مطالعه که با همکاری مؤسسه سینوس در برلین صورت گرفته با استناد به حدود ۲۰۰ هزار پرسشنامه اینترنتی از ۱۰ کشور هلند، بلژیک، آلمان، یونان، ایتالیا، لوکزامبورگ، اتریش، سوئیس، اسپانیا و جمهوری چک انجام شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy