Thursday, Apr 6, 2017

صفحه نخست » ابراهیم رئیسی نامزدی خود در انتخابات را رسما اعلام کرد

Raeisi-Khamenei_small.jpgرادیو فردا ـ ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را رسما اعلام کرد و در نشست «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»، جمنا، بالاترین رای را در بین نامزدهای اصولگرا به دست آورد.

با این حال او هنوز نامزد نهایی این گروه در انتخابات به شمار نمی‌رود و بار دیگر از بین پنج نامزد اول انتخاب شده در همین روز پنج‌شنبه نامزد نهایی انتخاب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دومین مجمع گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» صبح روز پنج‌ شنبه برگزار شد و در آن صولت مرتضوی، شهردار مشهد، به نمایندگی از آقای رئیسی اعلام کرد که او در انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد شد.

محمدحسن رحیمیان، رئیس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، نیز گفت که قرار بوده آقای رئیسی در نشست روز پنج‌شنبه شرکت کند، اما به دلیل وقوع زلزله در خراسان رضوی از این کار منصرف شده است.

در همین حال حضور شهردار مشهد در این نشست به نمایندگی از آقای رئیسی انتقادهایی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته و برخی از کاربران این پرسش را مطرح کردند که آیا شهرداری مشهد «در قبال زلزله در اطراف این شهر مسئولیت مستقیم دارد یا آستان قدس رضوی؟»

در نشست روز پنج‌شنبه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» معروف به جمنا از ۲۱۳۳ شرکت‌کننده، ابراهیم رئیسی با ۱۸۱۳، پرویز فتاح با ۱۶۶۱، محمدباقر قالیباف با ۱۵۷۳، علیرضا زاکانی با ۱۵۵۲ و حمیدرضا حاجی بابایی با ۱۵۲۵ رای، به عنوان پنج نامزد اول این گروه انتخاب شدند.

بر اساس سخنان پیشین اعضای «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، نامزد نهایی این گروه از بین این پنج نامزد و در نشست های بعدی انتخاب خواهد شد.

این در حالی است که برخی از رسانه ها و تحلیل‌گران سیاسی از ابراهیم رئیسی به عنوان مهم ترین رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نام می‌برند.

ابراهیم رئیسی در اسفند ۹۴ و پس از درگذشت عباس واعظ طبسی از سوی رهبر جمهوری اسلامی به سمت تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

آستان قدس رضوی یکی از نهادهای مالی بزرگ زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

در همین حال در هفته‌های گذشته توزیع صدها تن آرد در استان خوزستان از سوی این نهاد در رسانه‌ها بازتاب داشته و برخی کاربران شبکه های اجتماعی و همچنین محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، این اقدام را با پخش سیب‌زمینی توسط دولت محمود احمدی نژاد قبل از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مقایسه کرده‌اند.

ابراهیم رئیسی پیشتر به عنوان معاون وقت دادستان در کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌های دهه ۶۰ عضویت داشت.

آیت‌الله حسینعلی منتظری در این مورد در یک فایل صوتی که چند ماه پیش از سوی احمد منتظری، ‌فرزندش، منتشر شد، به نقش او اشاره می‌کند.

با این حال آقای رئیسی تاکنون به این موضوع واکنشی نداشته است.

معاون اول سابق قوه قضائیه همچنین پس از انتخابات پرحاشیه سال ۸۸ و به دنبال سخنان مهدی کروبی، ‌یکی از رهبران معترضان به نتایج انتخابات، در مورد آزار معترضان بازداشت‌شده در کهریزک، به عنوان یکی از اعضای هیئت سه‌ نفره ویژه بررسی اين موضوع از سوی رئیس وقت قوه قضاییه انتخاب شد.

این هیئت سخنان آقای کروبی را رد کرد و «هتک حیثیت و اعتبار نظام» دانست.

آقای رئیسی عضو هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری نیز بود که پیش از اعلام نامزدی خود از این سمت استعفا کرد.

برخی از رسانه‌ها از ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی برای رهبری جمهوری اسلامی پس از آیت‌الله خامنه ای نام برده‌اند.

بر همین مبنا حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی، در اسفندماه گذشته در پیامی توئیتری از آقای رئیسی خواست که «از گذشته درس عبرت بگیرد» و به عنوان قاضی سابق خود را «در معرض قضاوت عمومی» قرار ندهد.

در نشست روز پنج‌شنبه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» همچنین محسن رضایی اعلام کرد که برای نامزد شدن در انتخابات تصمیمی ندارد.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، نیز روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین، ضمن اعلام این موضوع که «هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارد» از ضرورت «تلاش برای جایگزین کردن رئیس جمهوری مناسب به جای رئیس جمهور فعلی»‌ سخن گفته بود.

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد، نیز با ارسال پیامی اعلام کرد که «به علت معذورات» در نشست «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» شرکت نکرده، اما «سازوکار انتخاب کاندیداها» توسط این گروه را قبول دارد.

در نشست جبهه مردمی نیروهای انقلاب، تعدادی از نامزدهای این گروه از جمله عزت الله ضرغامی، مهرداد بذرپاش، رستم قاسمی، علی نیکزاد، علیرضا زاکانی و حمیدرضا حاجی‌بابایی از عملکرد دولت حسن روحانی انتقاد کردند.

ائتلاف اصولگرای موسوم به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اوایل دی‌ماه ۹۵ اعلام موجودیت کرد.

از سوی دیگر مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، اعلام کرده که این گروه با «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» همکاری نخواهد کرد.

محمدتقی مصباح یزدی که از او به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» نام برده می‌شود، نیز گفته که که در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۹۶ «هیچ ائتلافی» را نمی‌پذیرد و قول حمایت از هیچ نامزدی را نمی‌دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy