Friday, Apr 7, 2017

صفحه نخست » دستگیری یک روحانی بلوچ باعث تجمعات اعتراضی شد

baluch-cleric-small01.jpgخبرگزاری میزان از قول دادستان عمومی و انقلاب زاهدان خبر داده است که مولوی عبدالرحمان کوهی روحانی سنی "بعد از چندین بار تذکر نسبت به مراقبت درباره حفظ وحدت"، به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران، به نقل از حجت‌الاسلام موحدی راد دادستان عمومی و انقلاب زاهدان (۱۶ فروردین/ ۵ آوریل) گزارش داد که مولوی عبدالرحمان کوهی امام جمعه اهل سنت روستای پیشامگ شهرستان سرباز سه روز قبل دستگیر شده است.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان به میزان گفت: «مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پیشامگ در ماه‌های اخیر همواره سخنان تندی علیه امنیت داخلی و خارجی حاکمیت نظام ايراد داشت.»

بنابه گفته این مقام قضائی دادگاه روحانیت به وضعیت روحانی بلوچ رسیدگی می‌کند. او تاکید کرد که دستگاه قضایی نسبت به امنیت داخلی و خارجی کشور مسئول است و به شدت با "مخلان امنیت" برخورد می‌کند.

دادستان زاهدان همچنین خاطرنشان کرد: «نگاه قوه قضائیه برمبنای انصاف و عدل است و ما در رسیدگی به پرونده‌ها هیچ توجهی به قومیت و مذهب اشخاص نداریم.»

اعتراض بلوچ‌ها به دستگیری مولوی کوهی

برخی از فعالان مدنی بلوچ در تماس با دویچه وله اطلاع دادند که این روحانی سنی ۳ روز پیش هنگامی که به دادگاه روحانیت در مشهد احضار شده بود دستگیر شده است.

بنابر این گزارش، دستگیری این روحانی سنی به خاطر "سخنرانی‌هایش در دفاع از حقوق اهل سنت و انتقاد از سپاه و اقداماتش در سوریه و برنامه‌اش برای اعزام بلوچ‌ها به سوریه" بوده است.

منابع خبری و سایت‌های مرتبط با بلوچ‌های ایران از جمله "کمپین بلوچ" در همین خصوص گزارش داده‌اند که دستگیری این روحانی سبب اعتراض گروهی از مردم شهرهای سرباز، کلات، راسک، جکیگور، بیدلد و نصیرآباد شده است.

در ادامه این اعتراض‌ها مقامات محلی قول آزادی روحانی دستگیر شده را دادند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy