Monday, Apr 10, 2017

صفحه نخست » ردصلاحیت اصلاح‌طلبان برای كرسی اصفهان

entekhabat_election.jpgاعتماد ـ انتخابات هفتم اسفند ٩٤ شگفتی‌های زیادی را به همراه داشت؛ شگفتی‌هایی تلخ و شیرین برای اصلاح‌طلبان. در میان شیرینی پیروزی قاطع در پایتخت بود كه خبر رسید آرای یكی از نمایندگان منتخب اصفهان باطل شده است تا آغاز چالشی جدید باشد؛ چالشی كه یك سوی آن شورای نگهبان بود و سوی دیگرش وزارت كشور و در این میان برخی از نمایندگان مجلس نیز وارد میدان شدند و از عملكرد شورای نگهبان انتقاد كردند.

ابطال كلیه آرای مینو خالقی كه منتخب سوم مردم اصفهان بود نخستین رد صلاحیت پس از انتخابات را رقم زد. با همه فراز و نشیب‌ها و بحث‌هایی كه علی مطهری از بهارستان و جایگاه نمایندگی مردم مطرح كرد و پیگیری‌های عبدالرضا رحمانی فضلی در جایگاه وزیر كشور و مجری انتخابات، در نهایت شورای نگهبان از نظر بی‌سابقه خود باز نگشت و مینو خالقی از راهیابی به مجلس بازماند تا تكلیف كرسی چالش‌برانگیز اصفهان در پایان اردیبهشت ماه امسال مشخص شود.

با آغاز ثبت نام‌ها برای انتخابات میان دوره‌ای افراد زیادی برای ثبت نام به فرمانداری این شهر مراجعه كردند، از جمله حمید رسایی نماینده سابق مجلس كه در انتخابات هفتم اسفند از تهران ثبت نام كرده و رد صلاحیت شده بود. در این میان اصلاح‌طلبان زیادی هم ثبت نام كرده بودند و امیدوار بودند اگرچه نتوانستند مینو خالقی را به عنوان یك اصلاح‌طلب راهی مجلس كنند دست كم كرسی منتخب سوم اصفهان را همچنان در دست اصلاح‌طلبان نگه دارند. ٤٠ روز به انتخابات باقی مانده و روند بررسی صلاحیت داوطلبان میان دوره‌ای مجلس به پایان رسیده و خبرهای رسمی و غیر رسمی از نتایج آن به گوش می‌رسد.

خبرگزاری فارس گزارش كرده صلاحیت ٣٣ نفر برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در اصفهان تایید شده است. در میان تایید صلاحیت‌شدگان حتی نام یك اصلاح‌طلب هم به چشم نمی‌خورد اما در عوض حمید رسایی كه اسفند ٩٤ در تهران رد صلاحیت شده بود صلاحیتش برای اصفهان تایید شده است. نكته جالب دیگر اما اینجاست كه چند تن از كاندیداهای اصلاح‌طلبی كه در انتخابات هفتم اسفند تایید صلاحیت شده بودند و در لیست اصلاح‌طلبان شهر اصفهان حضور داشتند اما رای نیاورده بودند در این دوره رد صلاحیت شده‌اند و نام‌شان در میان تایید صلاحیت‌شدگان به چشم نمی‌خورد.

به نظر می‌رسد حاشیه‌های انتخاباتی اصفهان تمامی ندارد و در این دوره هم جزو پدیده‌های انتخابات خواهد بود. كسانی كه هفتم اسفند رد صلاحیت شده بودند اكنون تایید شده‌اند و كسانی كه صلاحیت‌شان احراز شده بود از نظر شورای نگهبان در این دوره صلاحیت نمایندگی ندارند.

امیدواریم اعتراض‌ها وضع را تغییر دهد

برای كسب اطلاعات بیشتر با یكی از اعضای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان اصفهان تماس گرفتیم. قدرت‌الله نورزی به «اعتماد» می‌گوید: البته این خبرها هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است و اما همین خبرها هم باعث نگرانی است زیرا حتی یك اصلاح‌طلب هم احراز صلاحیت نشده است و این جای تعجب دارد.

نوروزی در ادامه می‌گوید: برای ما جای سوال است كه چطور آقای حمید رسایی كه در هفتم اسفند در تهران رد صلاحیت شده بود اكنون در اصفهان تایید می‌شود اما سه تن از كاندیداهای ما كه سال ٩٤ تایید و در لیست حضور داشتند اكنون رد صلاحیت می‌شوند و این سوال برای ما پیش آمده كه حضور در لیست اصلاح‌طلبان می‌تواند دلیلی برای رد صلاحیت باشد؟ از او درباره فضای موجود در اصفهان پرسیدیم و اینكه اصلاح‌طلبان برای انتخابات میان دوره‌ای چه برنامه‌ای خواهند داشت و او در پاسخ گفت: فعلا منتظریم تا ببینیم این اخبار تا چه حد صحت دارد اما از سوی دیگر امیدواریم اعتراض كاندیداهای رد صلاحیت شده اصلاح‌طلبان به نتیجه برسد تا انتخابات میان دوره‌ای در اصفهان با حضور همه جناح‌های سیاسی و به صورت رقابتی برگزار شود.

نوروزی در پاسخ به این سوال كه آیا در این مورد پیگیری‌ها از سوی وزارت كشور انجام شده یا خیر، گفت: البته این مساله به شورای نگهبان برمی‌گردد اما ما امیدورایم دولت تلاش خود را به كار گیرد تا انتخاباتی پرشور و رقابتی در اصفهان برگزار شود.

چه كسانی تایید صلاحیت شدند

برخی منابع محلی اصفهان خبر داده‌اند از مجموع ۱۳۱ نفر نامزد ثبت نام‌كننده برای انتخابات میان دوره‌ای این شهر در مجموع، با احتساب افراد انصراف‌دهنده ۹۱ نفر در هیات نظارت اصفهان مورد بررسی قرار و سپس در هیات مركزی نظارت مورد تایید قرار گرفتند كه در نهایت ۳۴ نفر مورد تایید قرار گرفتند. اسامی تایید صلاحیت‌شدگان به شرح زیر است: مصطفی آشوری، نیره اخوان بیطرف، علیرضا اقتصاد، ناهید الهی دوست، وحید توسلی، شهریار جبل عاملی، اصغر جمالی‌فر، عباس جمشیدی، افشین حیدرپور، یحیی خلیلیان، حمید رسایی، جهانبخش رضاپور شش‌گل، نصرالله سخاوتی، مجید شریفی قورتانی، محمدكریم شهرزاد، هاشم صفایی، محمدمهدی درستكارسیانی، علیرضا عارف، مهدی غلامی، محمدرضا فاتحی، ارسلان فتحی‌پور، اسماعیل قاسمی، حسین قیصری، حسن كامران‌دستجردی، ابوالحسن كتابی‌فر، رسول میرعباسی نجف‌آبادی، مجید نادرالاصلی، همت‌علی نادری دره‌شویی، حمیدرضا نریمانی، محمدجواد نصراصفهانی، محسن نصری، اصغر ترابی اسفینانی، سید محمود حسینی‌دولت‌آبادی.

به گفته فعالین اصلاح‌طلب شهر اصفهان همه این افراد از نظر گرایش سیاسی اصولگرا هستند و تنها سیدمجید موسویان احمدآبادی است كه مستقل است. بدین‌ترتیب هیچ كاندیدای اصلاح‌طلبی در میان تایید صلاحیت‌شدگان اصفهان حضور ندارد. لازم به ذكر است نامزدهای شاخص اصلاح‌طلبان مانند آقایان علیرضا آجدانی، كورش محمدی و مسعود حمیدی طوقچی كه مورد تایید قرار نگرفته‌اند در انتخابات سال ٩٤ همگی تایید صلاحیت را از سوی شورای نگهبان كسب كرده بودند و در لیست اصلاح‌طلبان حضور داشتند.

خبرهای خوب برای اصلاح‌طلبان از هرمزگان

در این میان از استان هرمزگان و بندرلنگه خبر رسیده كه خالد زمزم‌نژاد صلاحیتش احراز شده است. انتخابات بندرلنگه در هفتم اسفند به دور دوم كشیده شد و در دور دوم زمزم‌نژاد كه نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود با فاصله زیادی از رقیب خود احمد جباری پیروز شد اما با ابطال انتخابات در این حوزه كار به انتخابات میان دوره‌ای كشیده شد. اكنون خبرهای غیررسمی حاكی از تایید صلاحیت زمزم نژاد است كه می‌تواند خبر خوبی برای اصلاح‌طلبان باشد تا شاید یك اصلاح‌طلب هم به نمایندگان بهارستان اضافه شود.

در این میان اما برخی از شنیده‌ها حاكی از این است كه احتمالا ارسلان فتحی‌پور كه از حوزه اصفهان ثبت نام و تایید صلاحیت شده تغییر حوزه دهد و به یكی از حوزه‌های آذربایجان شرقی برود. قابل ذكر است كه فتحی‌پور اصالتا ترك زبان است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy