Thursday, Apr 13, 2017

صفحه نخست » تحلیل «ثبت‌نام انتحاری» احمدی‌نژاد!

15588712_small.jpgبابک‌داد - ویژه خبرنامه گویا

ثبت‌نام احمدی‌نژاد را باید یک اقدام «انتحاری» دانست که ای بسا بدون فرجام و منفعت هم نباشد!
او امروز بر خلاف توصیه رهبر جمهوری اسلامی و نامه‌ای که خود او به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود؛ در اقدامی عجیب نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. آقای خامنه‌ای در مشورت خصوصی از او خواسته بود «فضا را دو قطبی نکند و وارد جریان انتخابات نشود!» اما کمی بعدتر مجبور شد حرفهایش را در بلندگو هم بگوید و آنها را «علنی» تکرار کند. رهبر جمهوری‌اسلامی در سخنرانی پنجم مهرماه ۹۵ خود تصریح کرد: «به یک آقایی گفتم: صلاح نمی‌دانم در فلان قضیه شرکت کنید!... حالا یكی بگويد چرا پشت بلندگو نگفته... اين هم پشت بلندگو!»
حالا نامزدی احمدی‌نژاد انجام شده و او از خطی عبور کرده که تا ساعتی، زبان اکثر خبرگزاری‌های رسمی داخلی را بند آورد. شبکه خبر صداوسیما حرفهای خبرنگارش مستقر در ستاد انتخابات کشور را قطع و سانسور کرد. اما وقتی خبر نامزدی احمدی‌نژاد از سی‌ان‌ان و رویترز و آسوشیتدپرس و نشریات عربی سر در آورد، رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌های وابسته به سپاه هم ناچار شدند آن «خبر ناگوار» را اعلام کنند!
در همان ساعت اولیه چند یار پروپاقرص احمدی‌نژاد از او برائت جستند و از «پایان احمدی‌نژاد» نوشتند. بعضی هم صراحتاً او را به ضدیت با فرمان رهبری و سرکشی متهم کردند که پر بیراه نیست!
معناهای مختلفی پشت این ثبت‌نام انتحاری می‌توان یافت:
🔹 ۱- برای کدام پوشش؟
یک «احتمال خیلی بعید» این است که احمدی‌نژاد فقط تا تأیید صلاحیت بقایی در میدان بماند و اگر او به رقابت‌ها وارد شد، از نامزدی انصراف دهد. پس می‌توان این ثبت‌نام انتحاری را، به نوعی آتش تهیه و پوششی برای بقایی دانست. با این کار، او نظام و شورای نگهبان را در وضعیت بغرنجی قرار داده که شاید اوضاع را از ورود خود او به رقابت‌ها پیچیده‌تر کند. اگرچه برخی معتقدند این بقایی بود که برای انحراف افکار و پوشش احمدی‌نژاد نامزدی خود را اعلام کرد. آنها می‌گویند بقایی پاس داد تا او با آرامش وارد شود و گل بزند. هرچه باشد ثبت‌نام احمدی‌نژاد، عبور توهین‌آمیز او از «توصیه رهبر» تعبیر شده و رسانه‌های خارجی و داخلی، خبر نامزدی او را با قید «بر خلاف توصیه رهبر» مخابره کرده‌اند.
🔹 ۲- آن «مخاطب خاص» مشخص شد!
بعد از سخنان جنجالی احمدی‌نژاد در اهواز که طی آن به «سلطنت استکباری یک آقا!» حمله کرد، بعضی تحلیلگران رسانه‌ها تلاش کردند وانمود کنند که مخاطب او «حسن روحانی» بوده است. با اینکه نشانه‌های معنادار زیادی در آن سخنان وجود داشت، اما حالا دیگر حتی آن گروه هم متوجه شده‌اند که مخاطب اصلی طعنه‌های احمدی‌نژاد، شخص آیت‌الله خامنه‌ای بوده است. او امروز پا روی توصیه رهبر گذاشت و در انتخابات ثبت‌نام کرد.
🔹۳- رأی شکنی!
در آخرین نظرسنجی انتخاباتی که شب گذشته در کانال تلگرامی‌ام انجام شده و ادامه دارد، تاکنون بیشتر از پنج‌هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند و نتیجه این است: رأی «احمدی‌نژادی‌ها» حدود ۲٪ بوده و رأی «رئیسی» ۴٪ . همچنین «تحریم‌کنندگان انتخابات» ۳۱٪ هستند و ۶۲٪ هم به «حسن روحانی» رأی می‌دهند. گزینه‌ی «نامزدهای دیگر» حدود ۱٪ رأی دارند. حالا و با قطعی شدن نامزدی خود محمود احمدی‌نژاد احتمال می‌رود از سبد رأی رئیسی کاسته و رأی نامزد جناح حاکم حتی کمتر از این ۴٪ هم بشود.
آنچه مسلم است اینکه مردم علاقمند به بازگشت به دوران احمدی‌نژاد نیستند. از ظهر امروز واکنش‌های منفی به احتمال بازگشت او اوج گرفته و به نظر نمی‌رسد بخت چندانی برای بازگشت داشته باشد.
هرچند بازی انتخابات هنوز جدی نشده و مراحل حساس و خبرهای داغ دیگری در راه است که «احتمال برخورد جدی نظام» با تیم احمدی‌نژاد از محتمل‌ترین و شاید از نزدیک‌ترین آنها باشد.
بابک‌داد
بعدازظهر چهارشنبه ۲۳ فروردین ۹۶
🔹نشانی کانال تلگرام: (برای شرکت در نظرسنجی)
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy