Friday, Apr 14, 2017

صفحه نخست » نگرانی سیاسیون از دخالت سپاه در فرآیند انتخابات

sepah-election96.jpgنگام: نماینده ولی‌فقیه در قزوین رویکرد سپاه در انتخابات را «افزایش مشارکت حداکثری» و «انتخاب هوشمندانه» عنوان کرده و گفته: هر جا که مدیری انقلابی و پرتحرک مسئولیت پذیرفته و سر کار آمده توانسته مشکلات را حل کند.

به گزارش در صحن روشن نیست «انتخاب هوشمندانه» بعنوان رویکرد سپاه در انتخابات، چگونه قرار است عملیاتی شود که دخالت در انتخابات تلقی نشود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق قانون حق دخالت در انتخابات را ندارد ولی استراتژی های انتخاباتی سپاه، به طور طبیعی در عمل به دخالت منتهی می شود. از همین رو سیاسیون همواره نسبت به دخالت های انتخاباتی سپاه معترض بوده‌اند.

معبودی نماینده رهبر ایران در سپاه قزوین گفته: مردم باید با بصیرت و آگاهی کسی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند که در تراز نظام و ملت ایران باشد و بتواند استعدادهای کشور را شکوفا کند. وی اضافه کرده: ایران اسلامی از لحاظ نظامی و دفاعی در اقتدار و شرایط مطلوب و بی‌نظیری است و باید در حوزه اقتصاد هم جایگاه خود را بدست آوریم و در این مسیر لازم است از همه ظرفیت‌ها و امکانات خود بخوبی استفاده کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران: احدی در سپاه حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات را ندارد

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران چندی قبل گفته بود : «احدی از پاسداران و فرماندهان سپاه همانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات را ندارند.»
به گزارش تسنیم، جعفری در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه با اشاره به این‌که اعضای سپاه توصیه‌های آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای را درباره «پرهیز از ورود به احزاب و دسته‌بندی‌های سیاسی» نصب‌العین خود قرار داده‌اند»، گفت: «احدی در سپاه چه از پاسداران و چه از فرماندهان مانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات و تخریب کاندیداها را ندارد».
به گفته فرمانده سپاه پاسداران «دستگاه‌های نظارتی» این نهاد موظف شده‌اند «اجرای این مهم را با حساسیت و دقت به طور مستمر دنبال‌گیری و کنترل کرده و با متخلفین بدون اغماض برخورد کنند.»

سخنان متفاوت نماینده رهبری در سپاه

اما سال گذشته نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از آغاز فعالیت‌های این نهاد برای انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود.

علی سعیدی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه از آغاز فعالیت این نهاد برای انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود.
علی سعیدی، نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسداران گفته بود که این نهاد به فعالیت‌های خود در زمینه سیاسی ادامه می‌دهد.

وی گفته بود که به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری «کشور همچنان درگیر فضای سیاسی خواهد بود».

به گزارش خبرگزاری فارس، سعیدی «امر به معروف و نهی از منکر» را از اولویت‌های کاری سپاه پاسداران عنوان کرده و گفته بود که «سپاه باید پیش‌رونده و پیش‌برنده کشور در این زمینه باشد.»

او همچنین یکی از وظایف سپاه را «روشنگری» و «بصیرت» دانسته و گفته بود که سپاه در انتخابات ریاست‌ جمهوری هم «مسئله روشنگری و بصیرت را ادامه خواهد داد.»

نماینده رهبر ایران در سپاه بهمن سال پیش تر نیز در یک نشست خبری از دخالت مستقیم سپاه در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده و گفته بود که «این مسئله به معنای دخالت نیست.» سعیدی قبل تر هم از این نیز حضور نظامیان در عرصه سیاسی را «خلاف موازین و قوانین جمهوری اسلامی» ندانسته و گفته بود که «وظیفه سپاه دفاع از جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها است.»

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران همچنین در باره نقش سپاه در انتخابات گفته بود که «وظیفه سپاه تبیین معیارهای نامزد اصلح و هدایت آرای عمومی بر اساس رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی است.»

در همین راستا سپاه پاسداران در یک دهه گذشته شبکه هادیان سیاسی و حلقه صالحین را گسترش داده و از مناسبت‌های مذهبی و سیاسی برای تبلیغ سیاسی استفاده می‌کند. حضور پررنگ نظامیان در عرصه سیاسی ایران با مخالفت برخی از فعالان سیاسی روبرو شده است. علی خامنه‌ای در واکنش به این انتقاد‌ها، وظیفه سپاه پاسداران را «حراست از همه دستاوردهای نظام» دانسته بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy