Tuesday, Apr 18, 2017

صفحه نخست » گفت‌وگو با مهدی خزعلی: نه به شورای نگهبان + فایل صدا

گفت‌وگوی کبرا قاسمی با مهدی خزعلی

election_khazali.jpgزمانه ـ مهدی خزعلی، کاندیدای ثبت نام کرده انتخابات ریاست جمهوری: من معتقدم که در همین وضعیت هم می‌توان کار کرد. ما باید خودمان را نشان دهیم. باید در همین انتخابات به شورای نگهبان نه بگوییم، به نظارت استصوابی نه بگوییم. اگر شورای نگهبان مرا رد کرد به شیوه‌ای مشابه اعتصاب غذا در زندا عمل می‌کنم.

مهدی خزعلی، چشم‌پزشک و ناشر، فرزند آیت الله ابوالقاسم خزعلی که از ستون‌های شورای نگهبان و مدافعان اعمال ولایت و نظارت استصوابی بود، از منتقدان رویه حکومت‌گری در جمهوری اسلامی است. او می‌گوید که برای نه گفتن به نظارت استصوابی کاندیدای ریاست جمهوری شده است.

خزعلی در برابر این پرسش که اگر شما را فاقد صلاحیت تشخیص دادند چه می‌کنید، می‌گوید که در این صورت از مردم می‌خواهد که باز به او رأی دهند، زیرا در شمارش، آرای باطله هم باید لحاظ شوند. به نظر او از طریق آرای باطله هم می‌توان فشار آورد برای باطل کردن نظارت استصوابی. این همان پیشنهادی است که پیشتر از طرف عمار ملکی در مقاله «پیشنهاد راهبرد انتخاباتی تحول خواهان: رأی به کاندیدای غایب» مطرح شده است.


نکات عمده گفته‌های مهدی خزعلی در مصاحبه با "زمانه":

■ من منتقد جدی هر دو جناح حاکم هستم.

■ من معتقدم که در همین وضعیت هم می‌توان کار کرد. ما به دنبال اصلاح هستیم، از هر امکانی استفاده می‌کنیم. در سال ۹۲ گزینه اول حاکمیت را رد کردیم، گزینه آخر را برگزیدیم. در سال ۹۴ به مردم گفتم بیایید برای رفراندوم، می‌خواهیم شاخص‌های جناح حاکم را بزنیم. محمد یزدی را کشیدیم پایین، حداد عادل را انداختیم، مصباح یزدی تئوریسین حکومت آسمانی‌شان را راه ندادیم به خبرگان. اینها می‌شود رفراندوم. اکنون هم می‌گویم: مردم باز بیایید برای رفراندوم.

■ ما باید خودمان را نشان دهیم. باید در همین انتخابات به شورای نگهبان نه بگوییم، به نظارت استصوابی نه بگوییم.

■ ما فیلتر شورای نگهبان را قبول نداریم. من ده بار بازداشت شده‌ام، ده بار اعتصاب غذا کردم و گفتم بازداشت‌های شما را قبول ندارم؛ هر بار با اعتصاب غذا آزاد شدم. اگر شورای نگهبان مرا رد کرد به همان شیوه اعتصاب عمل می‌کنم، یعنی می‌گویم: مردم به حاکمیت بگویید نه؛ به مهدی خزعلی رأی بدهید حتی اگر شورای نگهبان صلاحیت مرا رد کرد.

■ در انتخابات ریاست جمهوری موظف‌اند که آرای باطله را در مجموع لحاظ کنند؛ یعنی یک دفعه می‌بینید که ۵۱ درصد − امیدواریم باشیم اصلاً ۸۰ درصد، ۷۰ درصد − آرای باطله است. این به معنای نه به همه جناح‌هاست.

■ به مردم می‌‌گویم بیایید که به همه اینهایی که ۴۰ سال با جهالت حکومت کردند، نه بگوییم. به مردم می‌گویید دروازه‌های تمدن را باز کنید، ما می‌توانیم رونق اقتصادی بیاوریم، با جهان تعامل مثبت داشته باشیم.

■ گفتمان من، یک انقلاب "نارنجی" است: در سیاست خارجی قدم اول این است که تنش‌زدایی کنیم با دنیا. به چپ و راست نه بگوییم و مسیر اعتدال را پیش بگیریم. در سوریه و فلسطین دخالت نکنیم. در سیاست داخلی باید هر کس برای احراز پست‌های دولتی آزاد باشد، با هر دین و نژاد و رنگ. نباید از کسی بپرسیم دین تو چیست. حجاب نباید اجباری باشد. در اقتصاد: باز کردن درها، تغییر در برنامه توسعه، برداشتن دیوار میان ایرانیان داخل و خارج مثلا از "معین" دعوت کنیم بیاید در ایران کنسرت بدهد. ایرانیان خارج از کشور سرمایه اقتصادی هستند، بیایند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

■ اگر رئیسی خشونت آشکار است، روحانی خشونت پنهان است.

■ ما باید تحزب داشته‌ باشیم. احزاب موجود جدی نیستند. مطبوعات هم همین وضع را دارند.

■ اصلاح‌طلب باید از خودش شروع کند. اصلاح‌طلب نباید باندبازی کند، نباید فاسد باشد، اگر از گفت‌وگوی تمدن‌ها حرف می‌زند نباید دعوت کند به شرکت در تظاهراتی که در آن مرگ بر یک کشور دیگر می‌گویند. اصلاح‌طلب یعنی مهندس بازرگان که وقتی سفارت آمریکا اشغال می‌شود، از نخست‌وزیری استعفا می‌دهد. اصلاح‌طلب نباید وجود زندانی سیاسی را منکر شود، نباید با سیستم قضایی موجود بسازد. اصلاح را باید از اصلاحات آغاز کنیم. اصلاح‌طلبان موجود بعضا فرصت‌طلب‌اند، خواهان استمرار این وضعیت هستند، می‌خواهند سر این سفره بمانند. حتا اصلاح‌طبانی که در زندان بودند با زندانبان علیه دگراندیشان می‌ساختند.

■ برخی اصلاح‌طبان همان خشونت‌طلبان اوایل انقلاب هستند.

■ هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در جهالت مشترک‌اند، در هر دو طرف تخلف وجود دارد.

■ جناح احمدی‌نژاد هم نباید رد صلاحیت شود.

■ باید روشنگری کنیم و از ظرفیت انتخابات بهره‌برداری کنیم.

■ مسئول تعیین صلاحیت مردم هستند، حتا اگر جنتی صلاحیت ما را رد کرد.

بشنوید:

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy