Tuesday, Apr 18, 2017

صفحه نخست » سخنان عباس عبدی درباره احتمال تأیید صلاحیت شدن احمدی‌نژاد و چرایی کاندیداتوری محمد هاشمی و اسحاق جهانگیری

Abbas_Abdi.jpgاعتماد - عباس عبدی، تحلیلگر و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب پیرامون فضای انتخاباتی شکل گرفته با توجه به کاندیداهای انتخابات معتقد است حسن روحانی با فاصله از رقبای خود پیش است و بیشترین شانس را برای رای‌آوری در میان چهره‌های ثبت نام کرده دارد.

* فکر می‌کنید رقابت اصلی بین چه کسانی باشد؟

- رقابت واقعی میان افراد نیست، بلکه میان جناح‌های سیاسی است. بر حسب اینکه چه کسی بتواند این جناح‌ها را نمایندگی کند. بنابراین رقابت میان اصولگرایان از یک سو و از سوی دیگر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان است.

* در صورت تایید صلاحیت احمدی‌نژاد انتخابات چه شکل و شمایلی پیدا می‌کند؟

- مهم‌تر از اینکه انتخابات چه شکلی خواهد شد، تایید او به این معنی است که شورای نگهبان دچار یک تحول اساسی شده است که او را تاییدصلاحیت کرده. به علاوه این کار به معنای آن است که اصولگرایان او را به عنوان نامزد سیاسی خود پذیرفته‌اند و کار جمنا تمام شده تلقی می‌شود.

* در صورت پیروزی هر یک از چهره‌ها (رییسی، روحانی، قالیباف، احمدی‌نژاد...) کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

- در ساده‌ترین شکل می‌توان گفت که در صورت پیروزی نامزد اصولگرا کشور کمابیش به دو سال پایانی احمدی‌نژاد نزدیک می‌شود و در صورت پیروزی روحانی روند چهار سال گذشته با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.

* کاندیداتوری محمد هاشمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ پیام ورود ایشان به صحنه انتخابات برای افکار عمومی چیست؟

- اطلاع دقیقی از علت نامزدی آقای محمد هاشمی ندارم. شاید یک اقدام احتیاطی است.

* مفروض بر اینکه انتخابات ٩٦ با حضور بیش از ٨ کاندیدا برگزار شود، فکر می‌کنیدپیروز انتخابات چه کسی خواهد بود؟ آیا شما همچون دیگر اصلاح‌طلبان فکر می‌کنید آقای روحانی برای پیروزی کار سختی را پیش رو ندارد؟

- تعداد نامزدها بیش از سه یا چهار نفر تاثیر چندانی بر روند انتخابات ندارد. در شرایط کنونی نیز که فضای انتخاباتی شکل نگرفته، نمی‌توان اظهارنظر کارشناسانه کرد ولی در حال حاضر آقای روحانی با فاصله‌ای مطمئن از سایرین جلوتر است.

* اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری احمدی‌نژاد و بقایی باید استقبال کنند یا خیر؟

- اصلاح‌طلبان باید از نامزدی همه طیف‌ها بدون اعمال سلیقه دفاع کنند. از جمله از جناح احمدی‌نژاد ولی در مورد این دو نفر پیش از مساله نامزدی و صلاحیت آنان باید خواهان رسیدگی قضایی به اقدامات خلاف قانون آنان شد. اگر تبرئه شدند، حق شرکت در انتخابات را دارند. در غیر این صورت ابتدا باید به آن اتهامات پاسخ دهند و مجازات آن را متحمل شوند.

* اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری در چیست؟

- کافی است که به تحولات پیش آمده پس از ٧٦، ٨٤ و ٩٢ و حتی ٨٨ دقت کنیم تا متوجه شویم که انتخابات ایران تا چه حد عامل اثرگذار در جامعه است.

* وضعیت جناح‌ها و آینده آنها چقدر وابسته به پیروزی‌شان در این انتخابات است؟

- درواقع باید گفت پیروزی در انتخابات وابسته به وضعیت جناح‌هاست و نه برعکس.

* ارزیابی‌تان از کاندیداتوری جهانگیری چیست؟ آیا حضور او یک استراتژی انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان است و این استراتژی چیست؟

- بنده با آمدن نامزد پوششی مخالف بودم. امیدوارم که عملکرد شورای نگهبان و جناح اصولگرا به گونه‌ای باشد که نشان دهد این ایده و تحلیل من درست بوده ولی چه می‌توان گفت که مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد. وقتی تصمیمات علیه یک جناح پیش‌بینی‌ناپذیر باشد باید اقدامات احتیاطی را اتخاذ کرد.

* مبتنی بر چه فرضیات و احتمالاتی جهانگیری کاندیدا شد؟ هزینه- فایده‌های کاندیداتوری جهانگیری چیست؟ آیا جهانگیری آمد تا ضربه‌گیر روحانی در برابر حملات اصولگرایان و نیز قالیباف باشد؟

- امیدوارم که رفتار اصولگرایان در معرفی یک نامزد معین پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی و نیز رفتار شورای نگهبان در رسیدگی عادلانه به صلاحیت‌ها چنان باشد که همه متوجه شوند این اقدام احتیاطی درست نبوده و ناشی از سوءظن آنان به طرف مقابل است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy