Thursday, Apr 20, 2017

صفحه نخست » وزیر خارجه آمریکا: باید تهدید ایران را در همه بحران‌های منطقه‌ای در نظر بگیریم

Tillerson_300x170.jpgرکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که ایران در همه بحران‌های منطقه دست دارد و واشنگتن در حال بازنگری تمامی سیاست‌های خود مقابل ایران ازجمله برجام است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، رکس تیلرسون روز چهارشنبه ۱۹ آوریل / ۳۰ فروردین مقابل دوربین رسانه‌ها آمد و با زبانی تند از برجام، فعالیت‌های نظامی ایران در منطقه خاورمیانه و رابطه ایران با اسرائیل انتقاد کرد.

تیلرسون گفت که آمریکا مشغول «بررسی جامع» همه سیاست‌های خود در قبال ایران است.

او با انتقاد از برجام گفت که این قرارداد به همه جنبه‌های تهدیدات ایران نسبت به منافع آمریکا نپرداخته است: «به همین دلیل است که ما باید به ایران نگاهی جامع کنیم و همه تهدیدها، در همه زمینه‌ها و در هر منطقه را از جانب ایران در نظر بگیریم.»

او ایران را با کره شمالی مقایسه کرد و گفت ایران «بدون کنترل» تهدیدی برای سراسر جهان خواهد بود.

تیلرسون همچنین به «خصومت طولانی‌مدت ایران نسبت به اسرائیل» اشاره کرد و گفت ایران دولت حامی تروریسم است: به حزب الله لبنان، حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی در منطقه کمک مالی کرده و سلاح و آموزش نظامی می‌دهد.

چند ساعت قبل از تیلرسون، ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا هم در عربستان گفت که ایران در منطقه در همه‌جا هست. متیس گفت که کشورش باید ایران را در منطقه «کیش‌ومات» کند.

تیلرسون یک روز قبل در نامه‌ای به پال رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توضیح داده بود که ایران به تمامی تعهداتش در مورد برجام تا تاریخ ۱۸ آوریل عمل کرده است. او در آن نامه گفته بود با این حال خطر ایران به‌عنوان یک کشور حامی تروریسم مطرح است. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین خبر از بازنگری برجام داده بود.

روز چهارشنبه اما در توضیح بیشتر در مورد این نامه، تیلرسون توضیح داد که بازنگری تنها در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نیست و بیشتر مربوط به کلیه سیاست‌های آمریکا در قبال ایران به ویژه در رابطه با حمایت از تروریسم در منطقه و برنامه موشکی ایران است.

با این حال تیلرسون در مقام خود از برجام انتقاد جدی کرد و گفت این قرارداد «نتوانسته به اهدافش در برابر ایران هسته‌ای برسد و تنها قصد ایران برای کشوری هسته‌ای شدن را به تأخیر انداخته است.»

تیلرسون مشخصاً نگفت که آیا دولت ترامپ مایل است که از قرارداد برجام بیرون بیاید یا نه. همچنین مشخص نیست که آیا دولت ترامپ قصد دارد تحریم‌های هسته‌ای لغو شده در دولت بارک اوباما را مجدداً برقرار کند.

بیانیه روز چهارشنبه رکس تیرلسون شدیدالحن‌ترین انتقاد او نسبت به ایران در ۹۰ روز اول کاری او است. استدلال‌های او در انتقاد از برجام شبیه به منتقدان اصلی توافق هسته‌ای با ایران جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و مقامات عربستان سعودی است که در تمام طول مذاکرات می‌گفتند این قرارداد مانع این نخواهد شد که ایران هسته‌ای شود.

در ماه مه ۲۰۱۷رییس جمهوری آمریکا تصمیم می‌گیرد که آیا لغو تحریم‌های ایران به موجب برجام ادامه خواهد یافت یا نه.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی ماه گذشته پس از ملاقات با مقامات ارشد دولت ترامپ که مسئول شرکت در کمیسیون برجام هستند گفت آنها به او اطمینان داده‌اند که ایالات متحده آمریکا به‌طور کامل به اجرای برجام متعهد است.

قرار است ایران با نمایندگان گروه ۵+۱ در وین پنج اردیبهشت سال جاری دیدار کند.

مطالبه ایران خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان است. این پیشنهاد در ششمین کمیسیون برجام هم مطرح شد و بریتانیا با آن مخالفت کرد. در هفتمین جلسه به‌احتمال‌زیاد نمایندگان دولت ترامپ و دولت ترزا می‌با مطالبه ایران مخالفت خواهند کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy