Thursday, Apr 20, 2017

صفحه نخست » رئیس قوه قضائیه: با کسانی که با آرای فاسد اقداماتی علیه نظام انجام دهند، برخورد می‌کنیم

sadegh_larijani.jpegرییس قوه قضاییه گفت: در طول ایام انتخابات اگر مطلب خاصی پیش آمد با مشورت دادستان کل کشور با آن برخورد شود زیرا اصل توجه به انتخابات است و بقیه امور نباید موجب انصراف از این موضوع شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آیت‌آلله صادق آملی لاریجانی در دیدار با روسای دادگستری استان‌ها، دادستان‌های مراکز استان و مسئولان عالی قضایی ضمن تبریک عید مبعث گفت:‌ جلسات روسای کل تا حدی تاخیر افتاده است و فاصله زیادی بود گرچه نیاز به این جلسات بسیار زیاد است و باید بیشتر در خدمت دوستان باشیم و نوعی هماهنگی بین دادگستری‌ها و ستاد برقرار شود در هر حال موانع زیاد است.

رییس قوه قضاییه افزود: اولین نکته که در این جلسه می‌خواهم به آن اذعان کنم مربوط به فضای انتخاباتی کشور است. طبیعی است که انتخابات و خصوصاً انتخابات ریاست جمهوری امر مهم و سرنوشت‌سازی برای کشور باشد. اینکه چهار سال کار اجرایی کشور را به دست یک نفر بدهیم بسیار مهم است. انتخابات از ارکان مهم مردم‌سالاری دینی است و مقوم، اساس و رکن جمهوری اسلامی ایران است بنابراین اهمیت آن روشن است.

او افزود: مخصوصاً در انتخابات ایران این اهمیت بیشتر است. مردم با بصیرت، تامل و احساس دینی و وابستگی به نظامی که خودشان پدید آوردند به صحنه می‌آیند که این باعث وصول اقتدار و امنیت ملی است.

آملی‌لاریجانی ادامه داد: انتخابات یک تکلیف و حق برای اظهار اقتدار در نظام اسلامی است. بسیار مهم است که سکان اجرایی کشور را چهار سال در دست چه فردی قرار می‌دهیم. اصل انتخابات امر بسیار مهمی است و همه دستگا‌ه‌ها، مسئولان و‌آحاد مردم باید با حضور گسترده این حضور را به نحو احسن انجام دهند.

او خاطرنشان کرد: اصل این است که انتخابات سالم باشد و مردم حضور حداکثری داشته باشند. آنچه که مربوط به دستگاه قضایی است همکاری و انجام مسئولیت‌هایی است در رابطه با حفظ امنیت در انتخابات مدنظر است که این وظیفه را قانونگذار به عهده ما گذاشته است.

آملی لاریجانی بیان داشت: لازم است مخصوصاً در مساله جلوگیری از تخلفات انتخاباتی که کمیته‌ای با ریاست دادستان کل کشور مسئول آن است توجه لازم صورت گیرد با اینکه چند سال است این کمیته تشکیل شده اما براساس گزارشات واصله توانسته بسیار موثر و مفید باشد.

او گفت: خصوصاً در زمینه راهنمایی‌هایی که به نامزدهای انتخاباتی می‌شود، همین تاثیر هم در بخش برخورد با جرائم انتخاباتی است که یک بعد قضایی داستان می‌باشد.

آملی‌لاریجانی تاکید کرد: در بحث پیشگیری از جرم ممکن است در سراسر کشور حوادث خاصی به وجود بیاید که هم از جهت پیشگیری باید به آن توجه شود، هم از جهت اینکه اگر اتفاقی پیش آمد چگونه باید با آن برخورد شود. دادستان کل بخشنامه‌ای را به تمام استان‌ها داده است مبنی بر اینکه اگر مشکلی در این زمینه به وجود آمد با هماهنگی دادستانی کل برخورد شود. بعضی از دوستان و قضات که من ایضاً به استقلال آنها احترام می‌گذارم معتقد هستند که این بخشنامه فراتر از اختیارات دادستانی کل است اما من این بخشنامه را تایید کردم و دوستان به عنوان بخشنامه‌ای که از طرف من تایید شده است آن را اجرا کنند.

او افزود: در طول ایام انتخابات اگر مطلب خاصی پیش آمد با مشورت دادستان کل کشور با آن برخورد شود زیرا اصل توجه به انتخابات است و بقیه امور نباید موجب انصراف از این موضوع شود.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: در جریان فتنه ۸۸ متاسفانه برخی از اقدامات نامزدها در داخل و شیطنت دشمنان خارجی باعث شد که فتنه بزرگی رقم زده شود. فتنه واقعاً فتنه بود.

او ادامه داد: صبر نظام در آن موقع واقعاً قابل تحسین بود و با حضور مردم فتنه از بین رفت و فتنه‌گران سیلی محکمی خوردند. بعید می‌دانم فتنه‌گران باز بخواهند که این کار را تجربه کنند. در عین حال توجه و اطمینان دوستان نباید کم شود. دادگستری‌ها و دادستان‌ها به این مسائل توجه کنند و اگر کسانی فکر می‌کنند با فتنه‌گری و با استفاده از آرای فاسد می‌توانند اقداماتی علیه نظام انجام دهند باید دادگستری برخورد کند و اجازه این کار را ندهد کسی آرای مردم را تصاحب کند .

رییس قوه قضاییه افزود: بعید می‌دانم با حضور مردم چنین اتفاقی رخ دهد لکن دشمن در دشمنی خود ثابت‌قدم است. دشمن شبکه‌های اجتماعی زیادی در اختیار دارد و سرمایه‌های زیادی را هزینه این انتخابات می‌کند.

او ادامه داد: دشمن ممکن است قصد داشته باشد در انتخابات ضربه‌ای به نظام بزند. همه باید اعم از مردم و مسئولان بیدار باشیم تا فضا برای این چنین شیطنت‌هایی باز نباشد.

آملی‌لاریجانی با اشاره به مسئله اقتصاد مقاومتی و فرمایشات رهبری و تاکیداتی که در این باره داشتند، گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به سران سه‌قوه ابلاغ شده است و بحث معیشت و اشتغال مردم باید در اولویت نظام باشد و دشمن از این نقطه می‌تواند به ما ضربه بزند. طبیعتاً دستگاه قضایی وظایفی دارد که رهبری هم به درستی به آن اشاره کردند.

رییس قوه قضاییه افزود: ما طرحی داریم که به صورت دستورالعمل ابلاغ خواهد شد تا همه بتوانیم تا در اقتصاد مقاومتی کمک کنیم. عمده وظایف در این زمینه با دولت است اوست که بودجه و کارهای اجرایی را در دست دارد منتها دستگاه‌های دیگر هم وظایفی دارند. قوه قضائیه دو وظیفه عمده در این زمینه بر عهده دارد اول اینکه باید با فساد اقتصادی برخورد قاطع کند. قوه قضائیه در برخورد با فساد باید پیش‌قدم باشد. فساد را نباید دست کم گرفت و لذا بحث برخورد با فساد یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است. اگر می‌خواهیم که سرمایه‌گذاری سالمی باشد، باید دست فساد را قطع کنیم. دست کسانی که به دنبال این هستند که با استفاده از رانت منافعی را به دست آورند را باید قطع کرد. برخورد با فساد باید یک اصل ثابت باشد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: در برخورد با فساد نباید سیاه‌نمایی کنیم و نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که غلو شود و دشمنان از آن سوءاستفاده کنند. متاسفانه گاهی به گونه‌ای برخورد می‌کنیم که انگار می‌خواهیم گوی سبقت را از یکدیگر برباییم و بگوییم ما فسادی کشف کردیم. ما به عنوان قوه قضائیه با یک روزنامه فرق داریم ممکن است روزنامه‌ای امروز بگوید که فساد چند هزار میلیارد تومانی کشف شد اما فردا بگوید که این اشتباه شده است. نکند بازپرسی مصاحبه کند و بگوید که یک فساد چند هزار میلیاردی کشف شده بعد معلوم شود که بعد از رسیدگی این امر درست نبوده است. نباید حرفی گفته شود که به درد روزنامه‌ها بخورد. در کنار عزم و جزم در برخورد، سیاه‌نمایی نشود. شایعات را منتشر نکنید و آرای قطعی را در حدی که قانون اجازه می‌دهد نشر دهید.

آملی‌لاریجانی ادامه داد‌: روزنامه‌ها به دنبال خوراک خود هستند. ما نباید خوراک آنها شویم. دستگاه قضایی با صبوری و متانت کار خود را انجام دهند. ما باید از سرمایه‌گذاری سالم حمایت کنیم و امنیت اقتصادی را ایجاد کنیم که این به واقع وظیفه قوه قضائیه است. امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری مسئله مهمی است. سرمایه‌گذار اگر امنیت اقتصادی را نبیند و درک نکند برای سرمایه‌گذاری نمی‌آید.

او ادامه داد: تولید، امروز در کشور کار دشواری است باید کمک کنیم سرمایه‌دارانی که قصد ایجاد تولید را دارند دست به این کار بزنند. البته اقدامات خوبی در دادگستری‌ها صورت گرفته و بخشی وجود دارد برای حمایت از سرمایه‌گذاری سالم. فرض کنید فلان دستگاه اجرایی بلادلیل مجوزی نمی‌دهد. سازمان‌های مربوط می‌توانند ورود کنند به نظر قوه قضائیه می‌تواند به این امر کمک کند. از روسای کل می‌خواهم که به این امر اهتمام داشته باشند زیرا رفع تظلم از وظایف قوه قضائیه است.

او خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند اگر به او ظلم شود قوه قضائیه باید در این کار وارد شود و رفع تظلم کند. اشتغال و معیشت نکته اساسی در اقتدار نظام است و جایی است که دشمن قصد دارد از آن به نظام ما ضربه بزند. ما به عنوان دستگاه قضایی باید موجب شویم که دشمن نتواند از این مدخل به ما ضربه بزند. در استان‌ها روسای کل و دادستان‌ها با فعالان اقتصادی، اعضای اتاق بازرگانی و اصناف جلسه بگذارند و مشکلات آنها را بشنوند و در حد توان خود آن را حل کنند.

رییس قوه قضائیه با اشاره به مساله قاچاق گفت: مبحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز مساله‌ای است که نهادهای متعددی در آن دخیل هستند. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی، گمرک، سازمان اطلاعات اما نهاد دادگستری باید در صف مقدم مبارزه با قاچاق باشد.

او افزود: مبحث مبارزه با قاچاق حیاتی است. بخش تولید ضربه بزرگی از این مسئله خورده است. اینکه حدود ۲۰ میلیارد دلار کالا به صورت قاچاق وارد کشور شود باعث ضربه به تولید می‌شود. متاسفانه بخشی از این کالاها که وارد می‌شوند اکثراً در کشور حتی با کیفیت بهتری تولید می‌شود. چرا ما در این زمینه کوتاهی می‌کنیم. مخاطب من فقط دادگستری نیست.

او تاکید کرد: یک هماهنگی جدی لازم است. ضربه‌ای که به دلیل قاچاق کالا به کشور وارد می‌شود آثار و تبعات زیادی دارد که از جمله از آن می‌توان به بیکاری جوانان و آسیب‌های اجتماعی و کم شدن اقتدار ملی اشاره کرد. باید بحث برخورد با قاچاق را جدی بگیریم حتی جایی که گمرک کوتاهی می‌کند باید بازرسی کل کشور ورود پیدا کند و بررسی کند چرا گمرک کوتاهی کرده است. با تاکیدات رهبری ما موظفیم که به این مسئله جدی‌تر رسیدگی کنیم و اگر کوتاهی کنیم نتایج بسیار بدی برای کشور دارد.

آملی‌لاریجانی افزود: اینکه چند درصد جوانان ما بعد از گرفتن مدارک دانشگاهی بیکار هستند بسیار مهم است. مشکل بیکاری منشاء بسیاری از مشکلات است. اینکه ازدواج جوانان به تاخیر بیفتد یکی از تبعات آن است. مبارزه با قاچاق را جدی بگیریم ما جلسات مهمی با روسا و نهادهای مسئول در امر مبارزه با قاچاق گذاشته‌ایم هرچند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نقش مهمی دارد اما ما به طور جد دنباله این مطلب را گرفته‌ایم. خصوصاً از مسئولان استان‌هایی که درگیر و در معرض مسئله قاچاق هستند خواهش می‌کنم که این مسئله را جدی‌تر بگیرند.

آملی‌لاریجانی با اشاره به مساله واردات بی‌رویه هم گفت: مساله واردات بی‌رویه هم مانند قاچاق می‌تواند به بخش تولید ضربه بزند که باید بر حسب مصوبات دولت حل شود و بعد قوه قضائیه به آن ورود پیدا کند. خود واردات بی‌رویه را هم باید قوه قضائیه به آن نظارت داشته باشد.

او افزود: هدف بعدی ما خدمت‌رسانی به مردم و جلب رضایت آنها است. دادگستری همیشه با نارضایتی مردم مواجه است. وقتی که به نفع یک نفر رای می‌دهیم و به نفع طرف مقابل او رای نمی‌دهیم قطعاً یک نفر از قوه قضائیه ناراضی است. حالا این فرد که از قوه قضائیه ناراضی است می‌گوید قوه قضائیه ناسالم است و رشوه می‌گیرد و در اکثر اوقات ثابت می‌شود که این حرف او از روی علم نیست و بدون توجه به حقایق بوده است. دستگاه قضایی باید کاری کند که حکم‌هایی که صادر می‌شود اقناع‌کننده باشند.

آملی‌لاریجانی تاکید کرد: ما در خدمت‌رسانی به مردم باید اصل را بر این بگذاریم که خدمت به مردم عبادت است و بعد در جهت اغنای افکار عمومی تلاش کنیم. من مخالفم مسئولان قضایی دائماً مصاحبه کنند چون بعداً ممکن است این مصاحبه‌ها مشکل‌آفرین شود. اما گاهی چند جمله که از زبان دادستان گفته می‌شود می‌تواند مشکل را حل کند. مراوده توام با تکریم مردم بسیار مهم است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: درست است مشکلات و حجم کار زیاد است اما با این حال شکایات زیادی از افراد می‌شود که می‌گویند در دستگاه قضایی برخورد مناسبی نمی‌شود. من نمی‌گویم که رای به نفع کسی بدهید اما با زبان تکریم با مردم برخورد کنید. در دستگاه قضایی باید به روی ظلم‌دیدگان باز باشد و همه به نحو صحیح با اصحاب دعوی برخورد کنیم.

او افزود: مسئله دیگری که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد مسئله نظارت در زیرمجموعه‌های خود است. نظارت بی‌سروصدا، ناگهانی و پنهانی انجام دهید و ببینید که افراد درست عمل می‌کنند و به موقع سر کار خود هستند یا خیر. نظارت ناگهانی در فهم مشکلات به ما کمک می‌کند و می‌توانیم بهتر مدیریت کنیم. گاهی باید حضور شما در شهرستان‌ها در آغاز ساعت کاری باشد تا ببینید مسئولان سر وقت سرکار می‌آیند یا نه. عبادت کردن فقط با نماز و روزه نیست اینکه مشکلی از کسی حل کنید عبادت است. چرا گاهی از این امر غفلت می‌کنید.

آملی‌لاریجانی با اشاره به اقدامات فرهنگی و تاسیس معاونت فرهنگی در قوه قضائیه گفت: علی الظاهر اهتمام دوستان به مباحث فرهنگی یکسان نیست و برخی از دوستان معاونت فرهنگی را جدی نمی‌گیرند. در برخی از استان‌ها معاونت فرهنگی چند وظیفه دیگر نیز به عهده دارد. بحث فرهنگی را باید جدی بگیریم. هرکجا اخطاری داده می‌شود خطر است. به قضات اختیار داده شده است که ممکن است فسادآور باشد. نظارت‌ها را تشدید کرده‌ایم اما هرچقدر که نظارت بیرونی تشدید شود کافی نیست. از بالاترین ارکان نظام تا پایین‌ترین آن باید با تقوا برخورد کند. گاهی غفلت از این بحث ضرر جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند. برنامه‌های قرآنی در بالا بردن سطح تقوا موثر است.

آملی‌لاریجانی با اشاره به پیشرفت‌های قوه قضائیه در بحث فناوری اطلاعات و معاونت فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: ما نمی‌توانیم از پیشرفت در این زمینه غافل باشیم. پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است که تسهیلات زیادی را فراهم می‌کند اما در عین حال مشکلات زیادی دارد اما تسهیلات آن از مشکلاتش بیشتر است. اخیراً ابلاغ الکترونیکی به وجود آمده. کاستی‌هایی دارد که در حال رفع شدن است اما گزارش‌هایی که داده‌اند قابل تامل است که می‌تواند هزینه‌های ابلاغ را به نحو قابل توجهی بکاهد.

آملی‌لاریجانی با اشاره به بودجه و وضعیت مالی قوه قضائیه گفت: می‌دانم که مشکلات مادی و مربوط به بودجه بسیار زیاد است. دوستان حضوراً و کتباً این مسئله را خاطرنشان می‌کنند. برخی از قول‌هایی که در سفرهای استانی به دوستان داده‌ایم به دلیل نبود بودجه عملی نشده است. مشکل قوه قضائیه از ابتدای انقلاب در بحث مالی شدید بوده است و قوه قضائیه مستضعف بوده است. به دستگاه قضایی کمک نمی‌شود ما با چنگ و دندان تلاش کرده‌ایم که مشکلات را حل کنیم. با رهبری صحبت کرده‌ام و ایشان لطف کردند دو بار به مجلس نامه نوشتند که در بودجه به قوه قضائیه توجه بیشتری شود ولی باز در عین حال ما دچار مشکل هستیم.

آملی‌لاریجانی تاکید کرد: دولت می‌گوید ما در حد کافی منابع مالی نداریم علی‌الظاهر بخشی از این حرف درست است. خصوصاً در مورد درآمد هزینه به ما اجحاف شده است. اینکه ما درآمد خود را به حساب دولت می‌ریزیم و دولت بخشی از آن را که حدود یک‌سوم است برمی‌دارد و مابقی را باید به حساب ما واریز کند که این کار را نمی‌کنند. درآمد هزینه نص صریح قانون بودجه است که باید به دستگاه‌های قضایی پرداخت شود. شما نمی‌توانید این را ندهید. در جلسه‌ای که با نوبخت داشتیم این مسئله را تذکر دادم و قرار شد که این را واریز کنند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: متاسفانه باید بگویم که بخشی از توان مدیران ما صرف تعیین بودجه می‌شود. علی‌رغم اینکه در برنامه ششم مصوب شده بود که اعتبارات قوه قضائیه درصدی از بودجه عمومی باشد اما در سال ۹۶ به روال سابق عمل شد و اینگونه عمل نشد. درآمد هزینه باید حدود ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند اما به مردم نباید اجحاف شود. ما نمی‌خواهیم فراتر از قانون عمل کنیم.

آملی‌لاریجانی افزود: درآمد هزینه در سال ۹۴، ۲هزار و ۵۰ میلیارد تومان بوده که حاصل شد و در سال ۹۵، ۲هزار و ۴۵۰ میلیارد بوده که از این مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد آن حاصل شده و ما نسبت به این حد هم باید ۳۵ درصد افزایش داشته باشیم البته نباید به مردم اجحاف شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy