Saturday, Apr 22, 2017

صفحه نخست » بیزینس اینسایدر: جنگنده پنهان‌کار جدید ایران، یک جوک خنده‌دار غیرقابل باور

irans_stealth_fighter.JPGدبی-العربیه.نت فارسی
نشریه بیزینس اینسایدر، جنگنده نسل پنجم و پنهان‌کار ایران، که از آن با نام قاهر 313 یاد می‌شود را یک شوخی دانست که متخصصان تکنولوژی‌های نظامی آن را باور نمی‌کنند.


این هواپیما پیش از این و در سال 2013 نیز رونمایی شده بود. آن زمان نیز گفته شد این هواپیما کوچکتر از آن است که بتواند تسلیحات ادعا شده را حمل کند. قاهر 313 حتی با حجم بدن خلبان نیز تناسب نداشت.


بیزینس اینسایدر تصاویر منتشر شده از قاهر 313 را به یک متخصص هوایپماهای نظامی که روی یک هواپیمای پنهان‌کار کار می‌کرد، نشان داد. این متخصص به دلیل نوع فعالیت طبقه‌بندی شده‌اش، درخواست کرد نامی از او برده نشود.

این متخصص هواپیماهای پنهان‌کار گفت، به این موضوع که ایران توانایی ساخت هواپیمای پنهان‌کار داشته باشد، کاملا شک دارد. ایران سال‌ها تحت تحریم بوده و امکان خرید قطعاتی که در ساخت هواپیماهای پنهان‌کار پیشرفته به کار می‌روند را نداشته است.


برخی کارشناسان درباره خاصیت پنهان‌کاری این هواپیما گفته‌اند که برخی اجزای این هواپیما «خنده‌دار» هستند. به ویژه بال‌های رو به پایین خمیده قاهر 313 آنها را به یاد مجموعه تلویزیونی «پیشتازان فضا» می‌اندازد و بالچه‌های عمودی یا تقریبا عمودی این هواپیما حتما موجب دیده‌شدن و رهگیری آن توسط رادارها خواهد شد.


دیود آکس روزنامه‌نگار Vice's Motherboard درباره قاهر 313 نوشت: «در این هواپیما که پرواز هم نمی‌کند، فشار روی چرخ‌ها رو به بیرون هواپیماست و این برای یک هواپیما با سایز حقیقی که حامل ادوات و سوخت است یک موضوع کاملا سطح پایین است.


متخصصان به بیزینس اینسایدر فشار روی چرخ‌ها همه ابهامات درباره جعلی بودن این هواپیما را از بین می‎برد.


علیرغم اینکه متخصصان حقیقی بودن قاهر 313 را کاملا رد می‌کنند، برخی دیگر بر این باورند که با توجه به در پیش بودن هواپیمای جی 31 چین که از نوع اف 35 نوکوف است، امکان اینکه ایران در آینده بتواند هواپیمای پنهان‌کار بسازد، وجود دارد.


قاهر 313 نوعی جنگنده پنهان‌کار تک‌سرنشین ایرانی است که اولین بار در 2 فوریه 2013 توسط محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران رونمایی شد. در 5 آوریل 2017 ایران ادعا کرد این جنگنده تست‌های تاکسی روی باند را با موفقیت انجام داده است.


جنگنده‌های پنهان‌کار که معمولا با جنگنده‌های رادارگریز اشتباه گرفته می‌شوند، نوعی پرنده نظامی هستند که علاوه بر کاهش انتشار و انعکاس امواج راداری دارای امکان کاهش بازتاب حرارتی، صوتی و بصری را نیز دارند. ایده جنگنده‌های پنهان‌کار اولین بار توسط ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم و برای هواپیمایی به نام هورتون هو 229 مطرح شد. اولین هواپیمای پنهان‌کار، لاکهید اف-117 نایت‌هاوک که در سال 1977 توسط ارتش ایالات متحده آمریکا به خدمت گرفته شد.

فیلم اسباب بازی که تهران ادعا کرده بود هواپیمای جت جنگی F 313 است:

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy