Sunday, Apr 23, 2017

صفحه نخست » بیانیه مشترک احمدی‌نژاد و بقایی: در انتخابات از هیچ‌کس حمایت نمی‌کنیم

275999i1_small.jpgبی بی سی - محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران و حمید بقایی، معاون او در دولتش، در اولین اظهار نظر رسمی بعد از رد صلاحیت خود گفته‌اند که در انتخابات پیش رو "از هیچ فردی حمایت نکرده و نخواهند کرد."

این دو چهره سیاسی بیانیه خود را خطاب به "ملت ایران" نوشته و از آنان به خاطر حمایت‌هایشان تشکر کرده‌اند اما اشاره‌ای به رد صلاحیت خود نکرده‌اند.

در این بیانیه خطاب به مردم گفته شده است: "با احساس مسئولیت و برای صیانت از حقوق شما و خدمت به ملت و کشور آمادگی خود را اعلام نمودیم."

آقای احمدی‌نژاد و آقای بقایی از "عواطف گرم و حمایت‌های بی‌شائبه" هوادارانشان تشکر کرده و گفته‌اند که خود را "خادم کوچک ملت و سرباز انقلاب" می‌شمارند و این را "افتخار ابدی" می‌دانند.

در دو سه هفته گذشته، ثبت نام ناگهانی محمود احمدی‌نژاد و رد صلاحیت رئیس‌جمهور سابق ایران از داغ‌ترین اخبار انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ ایران بوده است.

آقای احمدی‌نژاد با وجود "توصیه" و در واقع نهی رهبر ایران، در وزارت کشور حاضر شد و همراه نامزد مورد حمایت خود، حمید بقایی، در انتخابات ثبت نام کرد.

او پس از ثبت نام درباره موضع رهبر ایران گفت: "این معنای نهی نبود و توصیه ایشان بود و توصیه ایشان مانع حضورم نمی‌شد و علیرغم اینکه فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان دارم به قول اخلاقی خود پایبندم و ثبت‌نام در انتخابات صرفا برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است."

تحلیل: بیانیه‌ای که بوی قهر دارد

جمشید برزگر، بی‌بی‌سی

بیانیه مشترک محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، به عنوان اولین موضع‌گیری پس از رد صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان، احتمالا در تعارض با سخنان تهدیدآمیز قبلی آقای احمدی‌نژاد قلمداد خواهد شد که گفته بود در صورت رد صلاحیت بیکار نخواهد نشست و این انتظار را به وجود آورده بود که ممکن است در صورتی که رد صلاحیت شود، حداقل به برخی افشاگری‌ها دست بزند.

جدا از این نکته، بیانیه مشترک آقای احمدی‌نژاد و حمید بقایی در ذات خود لحنی اعتراضی دارد. آنها به طور تلویحی در مقام قهر یا حتی تحریم انتخابات قرار گرفته‌اند و با تاکید بر اینکه از هیچ یک از نامزدهای موجود حمایت نکرده و نخواهند کرد، از طرفداران خود هم نخواسته‌اند که در انتخابات شرکت کنند.

اگر طرفداران محمود احمدی‌نژاد، که نمی‌توان با قطعیت از شمار آنها سخن گفت، توصیه او را بپذیرند، شاید ابراهیم رئیسی بیش از دیگر نامزدهای ریاست جمهوری ضرر کند زیرا بدنه اصلی ستاد انتخاباتی او را کسانی تشکیل داده‌اند که در دولت‌های نهم و دهم، یار و همراه نزدیک آقای احمدی‌نژاد بوده‌اند. متن کامل این تحلیل را اینجا بخوانید.

روز گذشته، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد که دلیل رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد "توصیه رهبر نبوده و شورای نگهبان فقط در چارچوب قانون" تصمیم گرفته است.

به گفته آقای کدخدایی توصیه رهبر فقط می‌تواند به عنوان "حکم حکومتی" در بررسی صلاحیت‌ها ملاک قرار گیرد که در این انتخابات بر اساس اظهارات سخنگوی شورای نگهبان، رهبر ایران حکم حکومتی نداده است.

در تلویزیون ایران گفته شد که مشروح مذاکرات اعضای شورای نگهبان ضبط شده و محفوظ است و ممکن است زمانی منتشر شود.

سخنگوی شورای نگهبان کمتر از یک ماه پیش در مصاحبه‌ای با نشریه مثلث در اظهاراتی متفاوت گفته بود که توصیه رهبر به معنای "حکم به شورای نگهبان" نیست اما "به عنوان یک امر قانونی هم می‌تواند محسوب شود."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy