Sunday, Apr 30, 2017

صفحه نخست » روحانی «وعده رفع حصر» را تکرار کرد؛ «با تمام توان پیگیری می‌کنم»

rohani15.JPGحسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در واکنش به تقاضای گروهی از حاضران در سخنرانی خود در کرمان وعده داد که این تقاضا را «منتقل» و «با تمام توان» پیگیری خواهد کرد. رفع حصر از جمله وعده‌های آقای روحانی در انتخاب ۹۲ بود که قادر به عملی کردن آن نشد.

در همین روز ابراهیم رئیسی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع حامیان خود از برنامه‌های اقتصادی دولت شدیداً انتقاد کرد و گفت که «ضعف مدیریت اجرایی به نقطه غیرقابل تحمل» رسیده است.

حسن روحانی روز شنبه نهم اردیبهشت در چارچوب برنامه تبلیغات انتخاباتی راهی کرمان و یزد شد و بر یاپه فیلم‌های منتشر شده از حضور آقای روحانی در جمع گروهی از مردم کرمان، او در پاسخ به شعارها برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت «به شما قول می‌دهم پیام شما را منتقل کنم و با تمام توان آن را پیگیری کنم».

در سخنرانی آقای روحانی در شهر یزد نیز تعدادی از حاضران درخواست رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را مطرح کردند.

در روزهای گذشته نیز در نشست‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری موضوع حصر رهبران جنبش سبز مطرح شده است.

در این زمینه محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت و برادر محمد خاتمی، روز شنبه در یک نشست انتخاباتی گفت که «قدردان» پیگیری‌های آقای روحانی برای رفع حصر هستیم و «موانع را می‌دانیم».

او در عین حال خطاب به آقای روحانی اضافه کرد: «شما نماینده اکثریت ایران و صدای این ملت درون حاکمیت هستید و باید با اقدامی قاطع و صدایی رسا بازتاب‌دهنده این خواست ملی درون حاکمیت باشید».

روز شنبه زهرا اشراقی، از چهره‌های اصلاح‌طلب، نیز در نشست دیگری گفت که «درخواست اول ما از روحانی رفع حصر است و پس از آن درخواست داریم ممنوع‌التصویری خاتمی برداشته شود».

روز یکشنبه، سوم اردیبهشت، هم گروهی از حاضران در سخنرانی حسن روحانی در شعارهای خود درخواست رفع حصر را مطرح کردند، اما آقای روحانی در سخنرانی خود مستقیماً به این موضوع واکنش نشان نداد و تنها به طور کلی گفت که «نمی‌خواهیم ایران را در شرایط حصر نگه داریم و می‌خواهیم حصر را برای همیشه برداریم».

در همان روز محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، خواستار «رایزنی» رئیس جمهور برای رفع حصر سران جنبش سبز و پایان ممنوع‌التصویری محمد خاتمی شده و غلامرضا حیدری، یک عضو دیگر این فراکسیون، از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود تا دستور رفع حصر را صادر کند.

حصر خانگی رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در شرایطی ادامه دارد که حسن روحانی، رئیس‌‌جمهور ایران، در مبارزات انتخاباتی خود در سال ۹۲ وعده داده بود که در صورت انتخاب «مشکل حصر» را رفع کند.

در این زمینه شماری از چهره‌های سیاسی از جمله علی مطهری به طور مداوم بر غیرقانونی بودن حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد تأکید کرده‌اند، گرچه علی مطهری که خود موضوع رفع حصر را با رهبر جمهوری اسلامی در میان گذاشته، معتقد است که مخالف اصلی برچیده شدن حصر آیت‌الله خامنه‌ای است.

در همین حال ۱۰۱ استاد دانشگاه اخیراً در نامه‌ای اعلام کرده‌اند که در آستانه انتخابات صدور دستور رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط آیت‌الله خامنه‌ای «برای پرهیز از انسداد سیاسی و افزایش انسجام اجتماعی» مردم «بسیار شایسته و کارساز» خواهد بود.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند، و ممنوعیت انتشار تصاویر و اخبار محمد خاتمی نیز از زمستان ۹۳ مطرح شده است.

حسن روحانی اما در ابتدای سخنرانی خود در شهر یزد از رئیس‌جمهور اسبق ایران اینگونه یاد کرد که «در شهر برادر عزیزم محمد خاتمی هستیم».

طعنه به طرفداران فیلترینگ

آقای روحانی در سخنرانی خود در شهر کرمان همچنین گفت که طرفداران فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی، در زمان انتخابات در استفاده از این شبکه‌ها « پیشتاز» هستند.

او اضافه کرد: «اگر این شبکه‌ها چیز بدی است، این مسئله برای شما هم باید بد باشد. اگر این شبکه ابزار خوبی برای شماست چرا ابراز خوبی برای مردم ما نباشد».

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری وعده داد که «نخواهیم گذاشت بار دیگر فضای امنیتی بر دانشگاه‌های ما حکمفرما شود».

او همچنین گفت که «ما سال‌ها آمار دروغ و نادرست و حرف‌های دروغ و نادرست شنیدیم، و دیدیم کشور ما در مسیر پرتگاه قرار گرفت و امروز ملت ما دیگر آماده شنیدن دروغ جدید در کشور نیست».

آقای روحانی روز شنبه نیز در مناظره‌های انتخاباتی گفته بود که اگر دولت او بر سر کار نبود، فضای مجازی مسدود شده بود و نامزدهای انتخابات نیز نمی‌توانستند از این فرصت برای تبلیغ خود از آن استفاده کنند.

او روز دوشنبه ۲۱ فروردین، با اشاره به تلاش‌ها برای مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی گفته بود که «اگر تلاش رئیس‌ جمهور و دولت نبود، شما شبکه‌ای را نمی‌دیدید که زنده باشد و همه را قربانی می‌کردند».

این اظهارات در حالی است که وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در دوران چهار ساله دولت آقای روحانی، به گفته نهادهای بین‌المللی بهبود نداشته و در داخل کشور هم تشکل‌های دانشجویی همچنان به فشار و سرکوب در فضای دانشگاه‌ها معترض هستند.

در این زمینه پیشتر شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، کارنامه دولت حسن روحانی در زمینه رعایت آزادی‌های قانونی را «بسیار ضعیف» دانسته و از این که آقای روحانی برخلاف وعده‌های انتخاباتی «هیچ تغییری» در وزارت اطلاعات انجام نداده، انتقاد کرده است.

مؤسسه «خانه آزادی» نیز در تازه‌ترین گزارش سالانه خود با اشاره به افزایش فشار بر آزادی رسانه‌ها در جهان، ایران را یکی از ۱۰ کشور غیرآزاد در زمینه آزادی رسانه معرفی کرد.

«به فساد نهادینه رسیدیم»

روز شنبه مصطفی میرسلیم، نامزد حزب مؤتلفه در انتخابات ریاست جمهوری، هم گفت که «شبکه‌ای از فساد، عناصر خود را در هر سه قوه انتخاب و مستقر کرده است».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای میرسلیم در یک سخنرانی تأکید کرد که فساد در جمهوری اسلامی از حالت فردی به حالت گروهی، سپس به حالت شبکه‌ای تبدیل شده و «اکنون به فساد نهادینه رسیده ایم».

او همچنین گفت که «هیچ کدام از مسئولان قوه مجریه» اراده‌ای برای فساد «از خود خود نشان نداده‌اند».

آقای میرسلیم با طرح این پرسش که «چرا باید این همه قاضی و دادیار در دستگاه قضایی گرفتار شده باشند؟» افزود: «اینها را مفسدان قوه مجریه به وسوسه کشانده‌اند».

پیش از این نیز برخی از مقام‌ها و کارشناسان از «نهادینه» و «سیستمی» شدن فساد در ایران سخن گفته‌اند.

از جمله احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس نهم، در اردیبهشت ماه ۹۵ با تاکید براینکه «فساد‌ها زیاد، شبکه‌ای و سیستماتیک شده‌اند» خبر داده بود که در دوره ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه ۱۷۰ قاضی به دلیل فساد اقتصادی عزل شده‌اند.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، از این سخنان انتقاد کرده و گفته بود که «هر کسی می‌گوید فساد سیستماتیک است، نشان بدهد تا پیگیری کنیم».

پس از این سخنان احمد توکلی تأکید کرد که مقصود از فساد سیستمی این است که دستگاه‌های مسئول مبارزه با فساد، «خودشان مشکل پیدا کرده‌اند».

«ضعف مدیریت اجرایی در نقطه غیرقابل تحمل»

روز شنبه همچنین ابراهیم رئیسی نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری، در جمع حامیان خود در تهران گفت که «ضعف مدیریت اجرایی شرایط کشور را به نقطه غیرقابل تحمل رسانده است».

آقای رئیسی تاکید کرد که شرایط فعلی «نیازمند یک تحول جدی در مدیریت اجرایی کشور است».

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین در این برنامه انتخاباتی وعده‌های خود برای کاهش نرخ بیکاری به هشت درصد، افزایش یارانه افراد کم درآمد به سه برابر و ساخت مسکن برای جوانان را تکرار کرد.

وعده ایجاد پنج میلیون شغل و پرداخت ۲۵۰ هزار تومان به بیکاران، در برنامه‌های محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، نیز مطرح شده است.

هر دو نامزد اصولگرای انتخابات تأکید کرده‌اند که وعده‌هایشان در این زمینه قابل اجراست، ولی در مقابل برخی از اقتصاددانان اجرای این وعده‌ها را غیرممکن دانسته و اعلام کرده‌اند که هزینه اجرای این وعده‌ها برابر با چندین برابر بودجه کل کشور است.

در این زمینه روز پنج‌شنبه احمد توکلی از چهره‌های اصولگرا و نماینده سابق مجلس در یادداشتی از وعده‌های محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی انتقاد کرده بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران و تعدادی از چهره‌های سیاسی نیز اعلام کرده‌اند که برخی از وعده‌های نامزدها «به هیچ وجه قابل انجام نیست» و نامزدها نباید فقط برای جلب رأی اظهار نظر کنند.

رقابت محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی برای جلب رأی اصولگرایان و دیگر اقشار مردم در حالی است که دو تشکل سنتی اصولگرایان، یعنی جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هنوز از هیچیک از نامزدها اعلام حمایت نکرده‌اند.

در این میان در حالی که محسن فقیهی،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز شنبه گفته بود که اکثریت اعضای این گروه از نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند، علی ابراهیمی، مدیر دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، این خبر را تکذیب کرد و گفت که این گروه هنوز در باره نامزدها اعلام موضع نکرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy