Thursday, May 4, 2017

صفحه نخست » ایران برای تقویت کم سابقه نیروی نظامی اش از وجوه نقد استفاده می کند

777nh15996_small.jpgصدای آمریکا - ایران از میلیاردها دلار وجه نقد دریافتی از توافق هسته ای برای دگرگون کردن نیروی جنگی اش به یک نیروی مهیب تخریبی تهاجمی استفاده می کند. این رویکرد نگرانی هایی را در میان کارشناسان امنیت ملی و قانونگذاران در کنگره موجب شده است.

بودجه دفاعی ایران در دولت روحانی ۱۴۵ درصد افزایش یافته است.

ادم کردو در واشنگتن فری بیکن نوشته است، ایران از زمان لغو تحریم های بین المللی قراردادهای چند میلیون دلاری تسلیحاتی با روسیه تنظیم کرده است.

اعضای شاخص کنگره ظن این را دارند که دست کم بخشی از یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار پرداخت نقدی دولت اوباما به ایران صرف حمایت از تروریست ها در خاورمیانه شده است.

شان دافی، قانونگزار جمهوریخواه، می گوید: «جای هیچ شگفتی نیست که عمده ترین کشور حامی تروریسم در جهان جسارت بیشتری پیدا کرده و خصمانه تر قدرتنمایی می کند».

ماهان عابدین، تحلیلگر امور ایران در «میدل ایست آی»، این تصمیم را چرخشی عمده در سیاست نظامی ایران توصیف می کند: «به جمهوری اسلامی امکان می دهد در منطقه خلیج فارس که صحنه حضور نظامی عمده آمریکا است مداخله کند».

مایکل روبین، مشاور پیشین پنتاگون، می گوید: «پیشینه ای وجود دارد: بین سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴، تجارت اتحادیه اروپا با ایران بیش از دو برابر و قیمت نفت پنج برابر شد. ایران بخش عمده ای از این درآمد سرشار را در برنامه های هسته ای و موشکی اش سرمایه گذاری کرد. چه کسی استراتژی ایران را هماهنگ می کرد؟ حسن روحانی که در آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود. باراک اوباما و جان کری ممکن است وجوه نقد را مستقیم به حساب هایی واریز کرده باشند که هدف شان تقویت نظامی ایران، کشتن سنی ها یا حمایت از تروریسم است.»

* برگردان فارسی این مقاله تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy