Friday, May 5, 2017

صفحه نخست » جنگ پسته بین ایران و آمریکا

zp77pw96_small.jpgخبرگزاری ایرانشهر - موضوع تعرفه جدید گمرکی برای واردات پسته جدیدترین مورد نزاع بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکاست. پس از مشکلات متعدد بین دو کشور مانند سیاست‌های هسته‌ای، آزمایش‌های موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، اکنون مشکل جدیدی به نام تعرفه گمرکی برای واردات پسته از ایران صحنه برخورد بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده شده است.

به گزارش وبگاه خبری ساکرامنتو بی، تولیدکنندگان پسته در کالیفرنیا به‌عنوان بزرگترین عرضه‌کنندگان این محصول در ایالات متحده در حال لابی سنگینی هستند تا تعرفه گمرکی 241 درصدی بر روی پسته وارداتی از ایران که از اواسط دهه 1980 گذاشته شد، حفظ شود. در مقابل بازرگانان پسته ایرانی نیز امیدوارند تا با بازنگری مقامات فدرال بر این تعرفه سنگین گمرکی، محصول پسته ایرانی را با قیمت ارزان‌تری وارد و توزیع کنند.

«حسین دنیس کتابی» مدیر شرکت «آرمان پگاه» که یکی از واردکنندگان عمده پسته ایران به آمریکاست می‌گوید: «رقابت سالم خوب است. الان دیگر سال 1985 نیست.» اشاره آقای کتابی به زمانی است که در سال 1985 در اوج سیل واردات پسته ایران به بازار آمریکا با تصمیم مقامات فدرال، پسته ایرانی تحریم و واردات آن متوقف شد؛ در آن وقت فقط 47000 جریب از زمین‌های آمریکا زیر کشت پسته قرار داشت که بیشتر آن هم در دره «سن یواکیم» کالیفرنیا بود. پس از ممنوعیت علیه ورود پسته ایران به آمریکا، صنعت تولید آن در ایالات متحده و بویژه کالیفرنیا شکوفا شد و فقط مساحت زمین‌های زیر کشت پسته در کالیفرنیا به 232655 جریب رسید. در حد فاصل سال‌های 2014 تا 2015 میزان تولید پسته در آمریکا از مرز 512 میلیون پوند گذشت.

کمیسیون بازرگانی و اتحادیه تولیدکنندگان پسته ایالت کالیفرنیا معتقدند که صنعت پسته در اینجا به ایجاد مشاغل گوناگون کمک کرده و اشتغال‌زایی گسترده‌ای برای مردم کالیفرنیا داشته است و باید در برابر هرگونه تهدیدی از خارج، مانند واردات پسته ایرانی، حفاظت و حمایت شود. مدیران و صاحبان مشاغل صنعت پسته کالیفرنیا هشدار می‌دهند که آزادسازی واردات پسته از ایران می‌تواند باعث به خطر افتادن میلیون‌ها دلار سرمایه در این زمینه شود و دهه‌ها زمانی را که صرف رشد این صنعت شده است را تلف کند.

در سال 1985 حدود 42 درصد بازار ایالات متحده در تسخیر پسته ایرانی بود و 56 درصد بازار نیز از آن تولیدات داخلی بود؛ در آن زمان با شکایت کمیسیون پسته کالیفرنیا و چند تولیدکننده خصوصی، مقامات دولت فدرال درباره ممنوعیت واردات پسته ایرانی تصمیم‌گیری کردند که این تحریم از سال 1987 تا 2000 اعمال شد. مدت کوتاهی تا سپتامبر سال 2000 موقتا ممنوعیت واردات پسته از ایران برداشته شد ولی دوباره برقرار و تا ژانویه 2016 ادامه داشت که با فرمان دولت باراک اوباما، این تحریم رفع شد. البته هم اکنون با توجه به گزارش و آمارهای موجود، 99 درصد بازار پسته ایالات متحده در انحصار تولیدکنندگان آمریکایی است اما آن‌ها همچنان نگران هجوم احتمالی پسته ایرانی به عرصه مصرف کشور خود هستند. آقای کتابی مدیر شرکت آرمان پگاه معتقد است که در صورت رفع تحریم واردات پسته به آمریکا، در سال‌های نخست مقدار صادرات به ایالات متحده در حد صدها تن خواهد بود و نگرانی تولیدکنندگان آمریکایی درباره واردات هزاران تن پسته ایرانی به بازار، بی‌مورد است.

به هرحال بزودی پنج عضو هیئت رییسه کمیسیون بازرگانی فدرال باید با توجه به قوانین موجود درباره لغو کامل تحریم واردات پسته از ایران و میزان تعرفه گمرکی آن یا ادامه محدودیت‌های گذشته، تصمیم‌گیری کنند. نتیجه قطعی بررسی‌های این کمیسیون تا پایان ماه جون آینده اعلام خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy