Friday, May 5, 2017

صفحه نخست » مناظره دوم؛ قالیباف برد، روحانی بالا آمد

8888858855_small.jpgرضا حقیقت‌نژاد - ایران وایر

مهم ترین اتفاق مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری، شکل گیری دقیق تر دوقطبی انتخاباتی بود، هم سه کاندیدای اصولگرا هماهنگ و تهاجمی تر کنار هم ایستادند و هم سه کاندیدای اصلاح طلب منظم تر و دفاعی تر حرف زدند. کم فروغ بودن اسحاق جهانگیری این حسن را داشت که حسن روحانی خودش را در میدان مناظره بالا بکشد و دقیقا جلوی محمدباقر قالیباف بایستد. شهردار تهران امروز در مجموع روز خوبی داشت:

  • در مناظره طراحی فضای گفتگو و نقطه ثقل بحث یک مهارت مهم است، مهم نیست حاشیه باشد یا اصل، مهم این است که دیگران را دنبال خود بکشید. قالیباف از شروع مناظره یعنی طرح پرونده واردات کالا توسط دختر وزیر تا پیشنهاد اعلام اموال مسئولان، دیگر کاندیداها را دنبال خودش کشید. او حتی وقتی حرف های بی ربط می زد، مثلا نقش شهرداری در حوزه موسیقی و تئاتر، عملا روحانی را دنبال خود می کشید. در این میانه او موفق شد جمله دختر وزیر بیکار بود، ۲۰۰میلیون تومان کالا وارد کرد را از زبان اسحاق جهانگیری بیرون بکشد. این بدترین جمله ای است که جهانگیری در عمرش گفته است.
  • قالیباف مانند مناظره اول موفق شد موقعیت خودش را کانون بحث ها حفظ کند و یک قطب اصلی منازعه باشد. امروز ابراهیم رئیسی نسبت به مناظره قبل روان تر و تهاجمی تر حرف زد و انتقادهای تندی علیه دولت مطرح کرد ولی تنوع و تعدد محورهایی که قالیباف در مواجهه با روحانی و جهانگیری مطرح کرد، سبب شد او کماکان قطب اصلی مناظره ها باقی بماند. واکنش منفی او به جهانگیری درباره اینکه اصلاح طلبان می گویند فقط آنها می فهمند و می توانند کشور را مدیریت کنند، نشان می داد او به تمام جزئیات حملات طرف مقابل حساس است و نمی خواهد فضا را از دست بدهد.
  • یک موضوع مهم در مناظره ادبیات کاندیداهاست. ادبیات مناظره باید متناسب با موضوع اصلی باشد که انتخابات را درگیر خودش کرده است. مشکلات معیشتی اکنون به یک نقطه ثقل انتخابات تبدیل شده است. ادبیات روحانی و جهانگیری دو اشکال مهم دارد: نخست اینکه نخبه گراست و دوم اینکه از جنبه اقناعی بالا برای کسانی که مطالبات غیرسیاسی دارند و درگیر مشکلات اقتصادی هستند، برخوردار نیست. قالیباف و رئیسی در این زمینه نقادانه، فریبکارانه تر و ملموس تر حرف می زنند. پرسش ها و سخنان آنها در زمینه تاثیر برجام در سفره مردم حساب شده تر بود. قالیباف با تمجیدهای ریاکارانه اش از دولت احمدی نژاد حتی به سبد رای احتمالی او هم فکر کرده است. بعید است موفق شود ولی دارد زورش را می زند.

مهم ترین و حساب شده ترین حرف حسن روحانی امروز رئيس جمهور ۱۰۰درصدی بود. او با فرصت طلبی، کپی کاری قالیباف درباره جنبش ۹۶درصدی را مضحکه کرد و به چالش کشید و زمینه طرح یک شعار و قطب انتخاباتی تازه را فراهم کرد. با این حال مشکل مهم روحانی این است که مانند یک کاندیدای ۱۰۰درصدی حرف نمی زند. عمده حرف های او برای کسانی قانع کننده و جذاب است که تصمیم قطعی گرفته اند به او رای بدهند، او باید با آنهایی برای شرکت در انتخابات یا رای دوباره به او مردد هستند، حرف بزند.
  • بهترین حمله امروز روحانی به رئيسی بود، وقتی که گفت رئیسی اطلاعاتی از برنامه هسته ای ندارد ولی باید همان موقع حمله اش را کامل می کرد. می توانست همان حرف هایی را که درباره فساد دوران تحریم در آخر مناظره زد، زودتر بزند یا اینکه به تاثیر مخرب نمایش شهرهای موشکی زیرزمینی سپاه و شلیک موشک با شعار مرگ بر اسرائیل بر اجرایی شدن برجام اشاره کند. در واقع مشکل حملات روحانی این بود که پراکنده انجام شدند ولی در مجموع حملات او خیلی بهتر از دفاعیه اسحاق جهانگیری از برجام بود.
  • آخرین دور مناظره ها، مناظره اقتصادی است و بیشترین چالش ها نیز در راه است. در بخش پایانی مناظره امشب روحانی با عبارت وعده های توخالی قالیباف را بدرقه کرد. این می تواند نقطه شروع مناظره بعدی باشد. وعده های شهردار تهران به اندازه کافی بزرگ و آسیب پذیر و حتی باورناپذیر هستند. بحث های اقتصادی می تواند یک فرصت مناسب برای روحانی باشد که حملات پراکنده و ناتمامش را کامل کند.


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy