Monday, May 8, 2017

صفحه نخست » واکنش روحانی به سخنان سخنگوی قوه قضائیه در مورد محموله پوشاک

hasan_Rouhani_2.jpgرادیو فردا ـ یک روز پس از سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری روز یکشنبه، در مورد کشف محموله پوشاک در منزل دختر وزیر آموزش و پرورش، حسن روحانی،‌ اعلام کرد که اجازه نمی دهد خانه ای که به توصیف او،‌ «باید خانه عدالت» باشد، «به خانه اتهام و دروغ» تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی که در شهر همدان سخن می گفت، این پرسش را نیز مطرح کرد که «‌چه شده است که سخنگوی یک نهاد در این دو سه هفته سیاه نمایی دولت را یاد گرفته است.

یک روز پیش از سخنان رئیس جمهوری ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت، جزئیات بیشتری از خبر مربوط به کشف محموله پوشاک در منزل دختر وزیر آموزش و پرورش ارائه کرد.

او با ابراز تعجب از اینکه سازمان تعزیرات حکومتی که زیر نظر دولت است، ظرف کمتر از ۴۸ ساعت، رأی به قاچاق نبودن کالای کشف‌شده و تبرئه خانواده وزیر داد، گفت: شرکت «آمیتیس، طراوت کودکی» از ابتدای ثبت در سال ۹۳ متعلق به فخرالدین احمدی آشتیانی و خانواده او بوده و «از آن تاریخ به امروز وزیر آموزش وپرورش رئیس هیأت مدیره (این شرکت) و دختر وی مدیرعامل آن بوده است.»

به گفته سخنگوی قوه قضائیه، تخلف دیگر این شرکت این بوده که محموله پوشاک را با کارت بازرگانی شرکتی دیگر وارد کرده است.

خبر کشف محموله قاچاق در منزل یکی از وزیران دولت حسن روحانی در یک هفته اخیر و در کارزار تبلیغات انتخاباتی بسیار خبرساز شد و به مناظره تلویزیونی نامزدها نیز راه یافت.

در این ارتباط،‌ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، در مناظره روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، با تأکید بر «قانونی بودن» واردات این محموله، طرح آن در این سطح را «مظلومیت دولت» خواند.

در همین حال،‌به نوشته ایسنا، حسن روحانی در بخشی از سخنانش در همدان گفت که مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت «یک بار دیگر اعلام می کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند، را قبول ندارند.»

این سخنان می تواند اشاره تلویحی به نقش ابراهیم رئیسی، یکی از نامزدهای اصولگرا درانتخابات ریاست جمهوری در اعدام های سال ۶۷ باشد.

وی پیشتر در یک فایل صوتی از سوی آیت الله حسینعلی منتظری به شدت در این زمینه مورد انتقاد قرار گرفته بود.

انتقاد حسن روحانی در حالی مطرح شد که وی برخوردی انتقادی در زمینه صدور احکام اعدام و یا زندان نداشته است. آقای روحانی در تیر ماه سال ۷۸ و زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ایران بود،‌ در سخنانی در مورد تظاهرات دانشجویی گفته بود: «خوشبختانه همه ارکان نظام، مسئولین همه قوا بدون هیچگونه اختلاف‌نظر نسبت به برخورد قاطع و انقلابی نسبت به این عناصر فرصت‌طلب اتفاق نظر دارند و قوه قضائیه در روزهای آینده به وظیفه قانونی، شرعی، ملی و انقلابی خود به خوبی عمل خواهد کرد.»

به نوشته ایسنا،‌ رئیس جمهوری ایران در سخنان خود خطاب به مخالفانش گفت:«آن روزی که ۷۵۰ میلیارد پول نفت در دست تان بوده است، برای مردم ایران چه کردید؟»

در چهار سال گذشته، ‌حسن روحانی و دولتمردان و هواداران او بارها پرسش ها و ابهام هایی را درباره سرنوشت صدها میلیارد دلار درآمد نفتی ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مطرح کرده و عملکرد دولت او را زیر سئوال برده اند.

دوره خشونت ورزان و افراطیون تمام شده است

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنرانی اش در همدان با اعلام اینکه آمده است تا به «بداخلاقی ها» پایان دهد، ‌افزود: «ما در انتخابات آمده ایم تا به خشونت وزران و افراطیون بگوییم دوره شما تمام شده است. شما هشت سال در این کشور بودید و مردم دیدند که در این کشور چه کردید.»

انتقادهای رئیس جمهوری ایران از مخالفان و نیز رقبایش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت در شرایطی مطرح شده است و می شود که آنها نیز عملکرد دولت او را زیر سئوال برده و گفته اند که دولتش در مهار رکود و کاهش نرخ بیکاری موفق نبوده است.

بر اساس برخی گزارش ها، ‌تعدادی در محل سخنرانی حسن روحانی اخلال ایجاد کردند که به نوشته ایسنا، وی گفت: «ما دنبال آزادی هستیم و حتی در سالن سخنرانی مان بداخلاق ها را راه می دهیم. اینجا روزی است که باید برای روزهای آینده تصمیم بگیریم. منطق شما ممنوع کردن است و چیز دیگری ندارید. منطق شما هوچی بازی است و چیز دیگری ندارید.»

حسن روحانی در سخنرانی خود از هوادارانش خواست که تنها پای صندوق های رای نروند و افزود:«هر نفر به همراه ۱۱ نفر دیگر به صندوق بروید یعنی ۱۲ نفره به پای صندوق آرا بروید.»

آقای روحانی در عین حال،‌ قول «پیشرفت و اشتغال زنان و جوانان» را داد و در مورد جوانان هم گفت:«اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده رو های ما هم دیوار خواهد بود. شما آنها را نمی شناسید من آنها را می شناسم. آنها روزی در جلسه ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده رو دیوار بکشند. آنها می خواستند پیاده رو زنانه و مردانه ایجاد کنند، همانطور که در محل کارشان بخشنامه تفکیک جنسیتی را ایجاد کردند.»

وی توضیح بیشتری در مورد نشست مورد اشاره اش نداد.

پیشتر به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران،‌ در تیر ماه سال ۹۳ با اشاره به صحبت‌های مطرح شده درباره تفکیک جنسیتی در شهرداری گفته بود:«ما غیرت دینی داریم، حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان، معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.»

حبس خانگی میر حسین موسوی،‌ مهدی کروبی و زهرا رهنورد، از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و نیز ممنوعیت مصاحبه ای و تصویری محمد خاتمی،‌ رئیس جمهوری پیشین ایران، نیز بدون ذکر نام شان در سخنرانی حسن روحانی مطرح شد.

وی گفت: «چرا عزیزان و چهره های عزیز ما و آنهایی را که به ملت خدمت کردند و گفت و گوی میان ملت ها را به ارمغان آوردند و آنها را چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دادند، خانه نشین می کنید؟ با چه قانونی؟»

به نوشته ایسنا، حسن روحانی در همین ارتباط وعده داد: «ما ۲۹ اردیبهشت پای صندوق می رویم تا بزرگان مان را به جامعه برگردانیم.»

وی پیشتر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ وعده تلاش برای پایان دادن به حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد را داد اما قادر به پایان دادن آن نشد.

در این زمینه شماری از چهره‌های سیاسی از جمله علی مطهری به طور مداوم بر غیرقانونی بودن حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد تأکید کرده‌اند، گرچه علی مطهری که خود موضوع رفع حصر را با رهبر جمهوری اسلامی در میان گذاشته، معتقد است که مخالف اصلی برچیده شدن حصر آیت‌الله خامنه‌ای است.

در همین حال ۱۰۱ استاد دانشگاه اخیراً در نامه‌ای اعلام کرده‌اند که در آستانه انتخابات صدور دستور رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط آیت‌الله خامنه‌ای «برای پرهیز از انسداد سیاسی و افزایش انسجام اجتماعی» مردم «بسیار شایسته و کارساز» خواهد بود.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند، و ممنوعیت انتشار تصاویر و اخبار محمد خاتمی نیز از زمستان ۹۳ مطرح شده است.

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی،‌ روز ۲۷ خرداد سال پیش گفته بود که هیچ واکنشی از سوی حسن روحانی و دولت او به نامه پدرش خطاب به رییس جمهوری ایران مبنی بر تلاش برای تشکیل دادگاه علنی اش داده نشده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy