Wednesday, May 10, 2017

صفحه نخست » تبعات لیست پر حرف و حدیث اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تهران

جنجال‌های یک لیست جنجالی

Shora_Shahr_Tehran.jpgفرارو- بعد از اعلام صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر امید به اینکه این‌بار اصلاح‌طلبان بتوانند کرسی‌های شورای شهر تهران را مانند صندلی های سبز بهارستان از آن خود کنند در میان حامیان این جریان سیاسی روز به روز افزایش یافت. اما لیست نهایی اصلاح‌طلبان همه را غافلگیر و حتی عصبانی کرد.

به گزارش فرارو؛ شب گذشته بعد از گمانه زنی ها در فضای مجازی لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران منتشر شد که با واکنش‌ها منفی زیادی همراه بود. به طوری که بعد از آن در فضای مجازی بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی با انتشار لیست اعلام کردند که اگر تغییری در آن ایجاد نشود، به افراد رای خواهند داد.

اما محور این انتقادها بی راه هم نبود. حامیان این جریان سیاسی معتقد بودند که افرادی در لیست حضور دارند که یا عملکرد خاصی در شورای شهر نداشتند یا به طور کلی سابقه ای نداشته اند و اینها جایگزین افراد کارآمد و لایق شده اند که بودنشان در شورای شهر می تواند تاثیرگذار باشد.

به عنوان مثال یکی از کاربران شبکه های اجتماعی نوشت: رای آوردن کامل لیست امید، اصلاح‌طلبان را دچار توهم کرده! یکی هوشیارشون کنه شرایط فرق کرده! یا طهماسبی دیگر کاربر شبکه های اجتماعی با هشتک‌های لیلا ارشد، عبدالله مومنی و ترانه یلدا نوشت: جای خالی فعالان مدنی در لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران خجالت آور است ما جامعه مدنی غیرخودی هستیم. علاوه بر این عدم حضور تندگویان عضو فعلی شورای شهر در لیست اصلاح‌طلبان نیز با واکنش همراه بود و یکی از کاربران در این باره نوشت: تندگویان اولین نفر بود که در سال ۹۲ نور برتاریکخانه شهرداری و شورا پاشید،حتی پیش از حافظی، او بودکه حرف زد. چگونه او در لیست شورای۹۶ نیست؟

اما یکی دیگر از افرادی که در کنار لیلا ارشد، تندگویان و ترانه یلدا عدم حضورش باعث شد کاربران شبکه های اجتماعی واکنش منفی به لیست اصلاح‌طلب نشان دهند، حسین راغفر دکترای اقتصاد و تئوریسین مبارزه با فساد و کارشناس حوزه فقر است که بسیار امیدوار بودند که او نیز در لیست اصلاح طلبان حضور داشته باشد.

البته یاشار سلطانی هم در لیست نبود. روزنامه نگار و تحصیلکرده حوزه مدیریت شهری که بسیار از ثبت نام و تائید صلاحیت وی استقبال کردند و گمان می‌رفت او نیز در لیست حضور داشته باشد. این افراد در حالی عدم حضورشان همه را غافلگیر کرده است که حضور برخی چهره ها موجب خشم فعالان سیاسی و اجتماعی شده است.

افرادی که بنا بر گفته برخی کاربران شبکه های اجتماعی هیچ نامی از آنها در هیچ کجا یافت نشده. به عنوان مثال یکی از کاربران نوشت: گفتم يه گوگل كنم ببينم اينا كي هستن در ليست ازچند نفرشون حتي يك خط هم نميشه پيدا كردم، ائتلاف چطور فهميده متخصص هستن! همچنین یکی دیگر از کاربران نوشت: الان ليست نرفته‌ها سرشناس‌تر هستند، الويري، مهرعليزاده، انصاری، تندگويان، تاجرنيا، آریازند، دانشور، بهاور، مؤمنی، الله‌بداشتی، ارشد، راغفر، نادمی.

نکته جالب توجه این است که در میان واکنش‌ها، آذر منصوری فعال اصلاح طلب نیز به لیست واکنش نشان داد. او نیز نوشت: ليست ائتلاف با ليست مطلوب من هم فاصله دارد،اما ليست ائتلافيست و فراموش نكنيم در دور دوم انتخابات شوراي شهر عدم ائتلاف باعث شكست ما شد.

در مجموع فضای مجازی بعد از انتشار لیست مورد بحث نشان داد که احتمال اینکه جامعه به سمتی برود که دیگر مانند سال ۹۴ به لیست رای ندهند بسیار زیاد است. در همین خصوص محمد جواد حق شناس عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفت‌وگو با فرارو توضیحاتی را ارائه کرد.

وی ضمن بیان این نکته که نامزدهای انتخابات که عضو شورای عالی سیاستگذاری هستند اجازه رای دادن نداشتند، گفت: روند تصمیم گیری در شورای عالی به این گونه بود که در مرحله اول از تمامی واجدان شرایط درخواست شد که برای نام نویسی در انتخابات اقدام کنند. در این دوره هم با توجه به اینکه تعیین صلاحیت ها بر عهده مجلس بود، امید بیشتری وجود داشت که فضا برای حضور فراهم تر باشد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: بعد از مرحله اول، شورا اعلام کرد افرادی که خود را اصلاح‌طلب می دانند برای حضور در لیست درخواست خود را ارائه و فرم‌های مربوطه را پر کنند. اما در اینجا شورای عالی با مشکل جدی مواجه بود. اول اینکه تعداد افراد تائید صلاحیت شده بسیار زیاد بود و از سوی دیگر با تصمیم مجلس قبل تعداد کرسی های تهران به ۲۱ عدد رسیده است.

او اظهار کرد: در مجموع ۷۶۰نفر درخواست دادند و فرم های مربوطه را پر کردند. در این مرحله شورای عالی از میان اعضای خود یک تیمی را تشکیل داد تا افراد متقاضی را بررسی کنند و از لحاظ مدیریت شهری و سیاسی به بررسی آنها بپردازند. بنابراین افراد امتیازبندی و حدود ۱۵۴ نفر انتخاب شدند.

این استاد دانشگاه افزود: بعد از امتیازبندی نوبت به این رسید که براساس تخصص‌های مورد نیار شهری افراد جاگزین شوند و در گروه‌های تخصصی قرار گیرند و ۱۰گروه از جمله عمرانی، مالی و... تشکیل شدو سپس با توجه به اینکه افراد باقی مانده تصمیم نهایی را برعهده شورای عالی سیاتگذاری قرار داده و میثاق نامه را امضا کرده بودند، ۴۵نفر به هیات رئیسه معرفی شدند. سپس گروه ۷نفره شورای عالی این ۴۵ نفر را به رای گذاشتند و از میان آنها ۲۱ نفر را بر اساس میزان رای بیشتر انتخاب کردند که نامشان در لیست منتشر شده است.

حق شناس در خصوص افکارعمومی درباره لیست گفت: درباره لیست سوالات و ابهاماتی وجود دارد که بنده هم امیدوارم برای رفع این ابهامات اعضای شورای سیاستگذاری توضیحاتی را ارائه دهند تا افکار عمومی در جریان نحوه انتخاب و تصمیم گیری، قرارگیرند. اما واقعیت این است که ما در این انتخابات با حجم بالای خواسته ها روبرو بودیم و باید سهم بانوان و جوانان را هم در نظر می گرفتیم.

وی ادامه داد: بنابراین برای هرکدام دو تا سهم ۲۵ درصدی درنظر گرفته شد که شورای عالی هم به این تعهد عمل کرد. اما نکته ای که درباره جوانان مطرح می شود که این افراد شناخته شده نیستند باید گفت طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ فضا برای فعالیت اصلاح‌طلبان بسیار محدود بود این مسئله ای نیست که کسی از آن خبر نداشته باشد. بنابراین جوانانی که امروز شرایط حضور در شورا را دارند، فعالیت عملی خاصی نداشته اند و فرصتی به آنها داده نده بود اما از تحصیلات و پژوهش‌های مناسبی در حوزه شهری برخوردارند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره عدم حضور برخی افراد در لیست اصلاح طلبان تاکید کرد: شاید بهتر است قبل از قضاوت، از این دوستان که نامشان در لیست نیست پرسیده شود که آیا خواسته بودند در لیست حضور داشته باشند و شورای عالی سیاستگذاری مخالفت کرده بود؟ ما از حضور همه این افراد در لیست استقبال می کنیم اما امثال لیلا ارشد یا ترانه یلدا که در فضای مجازی نامشان مطرح می شود، قبول نکردند میثاق نامه را امضا کنند و یا اصلا برای حضور در لیست اقدامی نکردند.

حق‌شناس عنوان کرد: شورای عالی سیاستگذاری تصمیم داشت دیگر اشتباه لیست مجلس را انجام ندهد که برخی با نام و اعتبار اصلاح‌طلبان وارد مجلس شده بودند و بعد از آن، حمایت خاصی از اصلاح طلبان نکردند و مدعی شدند که میثاقنامه را امضا نکردند و لزومی ندارد از اصلاح‌طلبان حمایت کنند.

با اینحال همچنان در شبکه های اجتماعی بحث درخصوص لیست اصلاح طلبان بسیار داغ است و باتوجه به اینکه برخی منابع اعلام کرده اند که افرادی که در لیست اصلاح طلبان قرار ندارند، لیست جداگانه منتشر خواهند کرد، ممکن از نتایج خوبی در پی نداشته باشد.

به عبارت ساده تر یا ممکن است اعتماد و تمایل جامعه نسبت به لیست ها از بین برود و تصمیم برای رای های انفرادی افزایش پیدا کند. از سوی دیگر نمی توان این احتمال را نادیده گرفت که حضور لیست دیگر، زمینه شکست لیست اصلاح‌طلبان را فراهم کند. به هرحال عدم رضایت عمومی از لیست می تواند دردسرساز باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy