Saturday, May 13, 2017

صفحه نخست » مفتی شیعی الاصل داعش در مصاحبه با العربیه مسائلی شگفت‌ انگیز را فاش كرد

A5zzk5k5v3_small.jpgالعربیه - حسام ناجی مفتی گروه داعش که حدود دو سال پیش توسط نیروهای عراقی دستگیر شد، در مصاحبه با ماجد حمید خبرنگار العربیه در بغداد، از مسائلی شگفت انگیز پرده برداشت.

نخستین و مهمترین مساله شگفت انگیز این است که این شخص که ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش، طی بخشنامه‌ای او را به عنوان «مفتی شرعی دولت خلافت» در عراق و سوریه منصوب کرد، در اصل شیعه مذهب و از خانواده‌ای شیعی است، اما در سال‌های نخست جوانی، به مذهب سنی گرایید در حالی که خانواده‌اش شیعه ماندند.

حسام ناجی در مصاحبه با العربیه، درباره آغاز رابطه‌اش با ابوبکر البغدادی می‌گوید: «برای نخستین بار او را در زندان آمریکایی بوکا در عراق (کمپ ششم) دیدم، سال 2004 بود.. آن زمان به تازگی مدرک لیسانس زبان عربی را دریافت کرده بودم، دانش شرعی داشتم. میان زندانیان خطبه می‌خواندم و دروس دینی برگزار می‌کردم.. در حالی که ابوبکر البغدادی شخصی گوشه‌گیر بود، زیاد سخن نمی‌گفت، نماز زیاد می‌خواند و اگر می‌خواست خطبه‌ای بخواند تنها درباره امور دینی و عبادتی سخن می‌گفت.. البغدادی زیاد در زندان نماند، سال 2004 آزاد شد در حالی که من تا سال 2007 در زندان ماندم».

حسام ناجی می‌افزاید: «هنگامی که از زندان خارج شدم، در یک مسجد محلی امام جمعه شدم، حطبه می‌خواندم. یک روز مشاهده کردم که ابوبکر البغدادی و یکی دیگر از رهبران داعش به نام مناف الراوی، در صف نماز ایستاده‌اند و پشت سرم نماز می‌خوانند.. پس از آن با یکدیگر سخن گفتیم و به من پیشنهاد همکاری داد.. آن هنگام خود را برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در رشته شریعت اسلامی آماده می‌کردم، اما او اصرار کرد و تاکید کرد طرح‌هایی دارد. شخصیتش با آن‌چه که در زندان بوکا دیده بودم فرق کرده بود، تند و خشن شده بود. همچنین خودرویی لوکس داشت. همکاری با او را پذیرفتم. به عنوان معاون قاضی کل گروه (داعش) منصوب شدم. در مسائلی با قاضی اختلاف نظر داشتم، از جمله در مساله جزیه که از اقلیت‌ها جمع‌آوری می‌شد. اختلاف ما بر سر این بود که جزیه باید در مقابل فراهم کردن حمایت از اقلیت‌ها باشد.. مسائلی همچون خراج یا همان مالیاتی که از بازارها جمع‌آوری می‌شود و مساله کنیزان، از دیگر مسائل اختلاف بود».

ناجی گفت: «اختلاف میان رهبران داعش، القاعده و دیگر گروه‌های تندرو، درباره مسائل جزئی بود نه مسائل اصلی».

او در این باره اشاره کرد که ابومحمد المقدسی نظریه پرداز القاعده، تنها با مساله اعلام خلافت توسط داعش مخالف بود نه سیاست‌ها و اقدام‌های این گروه.

حسام ناجی مدعی شد که ایمن الظواهری رهبر گروه داعش دستگیر شده بود و این یکی از دلایل جدا شدن داعش از القاعده بود.

درباره ایران و هدف قرار ندادن آن توسط داعش، حسام ناجی گفت که این گروه تلاش کرد با حمله به ایران، جبهه جدیدی علیه خود باز نکند.

مفتی داعش اذعان کرد که این گروه در نتیجه برخی از سیاست‌ها و اقدام‌های اشتباه رهبرانش، پشتوانه مردمی خود را از دست داد و در حال حاضر، به تدریج در حال از میان رفتن است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy